רקפות כל כך יפות

הרקפת הוורודה שמסתתרת בין הסלעים היא אחד מפרחי הבר הידועים של ישראל. תמיד נחמד לפגוש ברקפת כאשר אנו יוצאים לחיק הטבע. אך מלבד הרקפת המצויה, ישנם סוגים שונים של רקפות מרהיבות ביופיין, אותן ניתן לגדל בבית או בגינה. שימו לב כי הרקפת הגדלה בטבע היא פרח מוגן, ובשום פנים ואופן אין לקחת רקפת מהטבע. תוכלו למצוא זנים שונים של רקפות תרבותיות במשתלות וחנויות הפרחים. למעשה יהיה לכם קל יותר לגדל את הרקפת התרבותית וגם תיהנו מפרחים גדולים ופריחה עשירה יותר.

אחד היתרונות של הרקפת הוא פריחה ארוכה וממושכת, דבר נדיר יחסית בגאופיטים אשר במקרים רבים מוציאים פרח אחד בודד במהלך העונה. למעשה רקפת תרבותית פורחת מהסתיו ועד תחילת הקיץ ומאפשרת לנו ליהנות מצבעוניות בבית או בגינה, גם בתקופת החורף בה ישנם פרחים מעטים.

רקפות הן פרחים מרהיבים ביופיין ובהחלט תוכלו ליהנות מיופיין בבית או בגינה, אך לפני שאתם רצים לקנות רקפות, הרשו לנו לספר לכם קצת על הצמח ובעיקר על תנאי הגידול שלו.

גינה עם רקפות משגשגות
הרקפת האהובה בשיא הפריחה.

הכירו את הרקפת

הרקפת היא גאופיט רב שנתי, כלומר צמח אשר בתקופה מסוימות של השנה כל חלקיו העל קרקעיים מתים, אך יש לו איבר אגירה תת קרקעי (פקעת במקרה של רקפות) אשר צומח מחדש בעונה הנכונה. התנהגות זו היא אחד הדברים היפים בטבע, צורה מעניינת על מנת לשרוד את חילופי העונות. התנהגות זו קיימת בזני הבר, אך הרקפת התרבותית בדרך כלל אינה נכנסת לתרדמה מוחלטת ואם עליה נעלמים לחלוטין, יתכן שלא תתחדש.

כיצד נגדל רקפות

על מנת ליהנות מפריחה משגשגת וממושכת של פרחי הרקפת, חשוב מאוד להעניק לה את התנאים האופטימליים. הרקפת אוהבת מקום קר ומוצל, לכן בקלות תוכלו לגדל אותה בתוך הבית. היא אמנם לא אוהבת שמש ישירה, אך היא בכל זאת זקוקה לאור ולכן מוטב לשים אותה ליד החלון. כמו כן הרקפת אוהבת לחות והשקיה סדירה, אך חשוב לדאוג לניקוז. תוכלו לגדל אותה בגינה, אך כדאי להטמיע אותה במסלעה או מקום עם ניקוז טוב – עודף מים יגרום לרקפת להירקב.

רקפת נובלת
עודף מים עלול לגרום לריקבון.

הרקפת אוהבת קור ומבחינתה 10-15 מעלות זה פינוק של ממש. לכן השתדלו לתת לרקפת את מנת הקור שהיא אוהבת. אם בבית חם, שימו אותה ליד חלון פתוח ואפילו על אדן החלון בשעות הלילה. הקפידו להרחיק אותה מכל מקור חום. יש גם מי שמפנק את הרקפת בשתי קוביות קרח כאשר ממש חם. במידה ועושים זאת, שימו אותן בשולי העציץ ולא במגע ישיר עם הפקעת וקחו בחשבון שקרח זה תוספת מים…

טיפים לגבי השקיית הרקפת – יש להשקות את הרקפת פעם או פעמיים בשבוע, רצוי לחכות עד שהאדמה תהיה מעט יבשה. מלאו צלחת במים קרים (לא פושרים, קרים!) והניחו בתוכה את העציץ למשך כשעה על מנת שהמים יספגו באדמה. לאחר מכן החזירו את העציץ למקומו. אל תשקו ישירות אל תוך העציץ ואל תרטיבו את העלים, זה יגרום להצהבתם.

לגבי הלחות זה מאוד חשוב. אם הבית שלכם יבש תוכלו להניח את העציץ על מצע של אבני טוף רטובות, כך המים המתנדפים יעלו את הלחות בסביבת הצמח.

על מנת לשמור על מראה בריא ופורח תוכלו להסיר את הפרחים הנבולים. תתפלאו לשמוע שכדאי להשאיר את מספרי החיתוך בצד ופשוט לתלוש את הפרח המתייבש בתנועה סיבובית קלה.

טיפים לגידול רקפות

כפי שאמרנו הרקפת התרבותית אינה שורדת גדולה ובמקרים רבים מתה בסוף העונה ואינה מתחדשת שוב מהפקעת, אך בכל זאת תוכלו לנסות ואולי תצליחו. כל עוד ישנה פריחה ועלים ירוקים המשיכו בהשקיה הסדירה. כאשר אין יותר פרחים, אך רק עלים הפחיתו בכמות ההשקיה אך המשיכו להשקות. כאשר ייעלמו העלים לחלוטין, הפסיקו להשקות. על מנת לנסות לשמור את הפקעת יש לשמור על יובש וקרירות. אל תוציאו את הפקעת מהאדמה, אך חשוב להמשיך להשקות. במידה ומדובר בעציץ יהיה לכם יותר קל – תוכלו לאחסן את העציץ במקום קריר ויבש. כאשר מגיע הסתיו, ואיתו הגשם הראשון, השקו את העציץ מחדש בתקווה שהרקפת תתעורר לחיים.

דישון הרקפת

חשוב להקפיד לדשן את הרקפת, הדבר יתרום לפריחה עשירה ובריאה. הימנעו מדשנים כימיים, לא רק בגלל שהם אינם הדבר הכי ידידותי לסביבה, אלא גם בגלל שהשימוש בהם יכול להרוג את הרקפת. הרקפת היא צמח רגיש ודשנים כימיים יכולים להיות בעייתיים, בעיקר אם אין לכם ניסיון בתחום. גם דשנים אורגניים המבוססים על זבל בעלי חיים אינם הדבר האידאלי, לא רק בגלל מפגע הריח, אלא מכיוון שהם דורשים זמן רב לעבור תהליכים טבעיים אשר יהפכו את חומרי המזון שבהם לזמינים עבור הצמח. מכיוון שהרקפת היא צמח עונתי, מוטב להשתמש בביו סטימולנטים שמעניקים פתרון טבעי המתאים לרגישות הגבוהה של הרקפות.

לסיכום, רקפות יכולות להיות תוספת צבע מעולה לגינה החורפית שלכם. לחלק ממיני הרקפות התרבותיות ישנה פריחה מרשימה מאוד בצבעים בוהקים של ורוד, אדום וסגול.

כיצד לשתול רקפת?

מומלץ לשתול את הרקפת במסלעה, או בכר עם ניקוז טוב. רצוי שהסביבה תהיה קרה ומוארת, אך שהצמח לא יהיה חשוף לשמש ישירה. טיפים נוספים לשתילת רקפות תוכלו למצוא במאמר.

כיצד להשקות רקפת?

רקפת אוהבת מים. יש להשקות את הצמח פעם – פעמיים בשבוע ולהימנע מהרטבת העלים שעלולים להיכוות ולהירקב לאחר חשיפה למים. טיפים נוספים להשקיית רקפות תוכלו למצוא במאמר.

כיצד לדשן רקפת?

מומלץ להזין את הרקפת בביו-סטימולנטים שיסייעו לה לשגשג ויספקו לה את כלל הצרכים שלה. טיפים נוספים לדישון רקפות תוכלו למצוא במאמר.