דבורה

דבורים מתות בסתר

זה כבר יותר מ-2 עשורים שהמוני דבורים מתות באופן מסתורי. ועל אף שיש כמה תיאוריות המנסות להסביר את היעלמותן של הדבורים מהנוף, אין הסכמה גורפת מה הסיבה למותן הפתאומי.

לאחרונה התמלאנו מעט אופטימיות ותקווה כאשר ראינו שיש ירידה בשיעורי התמותה של הדבורים, זה קרה לפני 3 חורפים לערך אך הבעיה רחוקה מלהיפתר. אנחנו עדיין רואים מקרים רבים של תמותה בקרב דבורים.

לסיבור האוזן: תמותת דבורים במספרים

כוורנים דיווחו בשנת 2006 כי בין 5% ל-10% מהדבורים שבכוורות שלהם מתו, אך שנה לאחר מכן דיווחו כוורנים כי האחוזים גדלו וכעת הם עומדים על כ-30%. מאז 2006 כ-10 מיליון כוורות ששוויין נאמד בכ-2 מיליארדי דולרים אבדו אך לאחרונה מדווחים כוורנים כי שיעור התמותה של דבורים עומד על כ-24%.

מי בכלל צריך דבורים?

אתם בטח שואלים את עצמכם רגע, למה בכלל צריך להיות אכפת לי מתמותת דבורים? מה אני כוורן?. ובכן, תמותת הדבורים היא עניין מטריד מאוד והוא חשוב לכולם, לא רק לכוורנים שמתפרנסים ממכירת הדבש.

דבורים לוקחות חלק חשוב מאוד ונכבד באוכל שאנחנו אוכלים, הן קשורות לכשליש מהאוכל שאנחנו צורכים, והן חלק אינטגרלי ממעגל החיים שלנו.

כוורת
כוורת דבורים

מעגל החיים…

  • בלי דבורים השדות החקלאים לא יזכו להאבקה של הדבורים.
  • שדות שלא מאובקים על ידי דבורים יחדלו להפיק תוצרת חקלאית.
  • ללא תוצרת חקלאית אין לנו פירות וירקות כגון: תפוחים, דובדבנים, אבוקדו, מלפפונים, דלעת, שקדים וברוקולי.
  • ללא שקדים למשל אין לנו חומרי אפיה.
  • ללא גידולי שקדים לא יהיה אוכל לפרות.
  • ללא פרות אין חלב.
  • ללא חלב אין מוצרי חלב כגון: גלידות, יוגורט וגבינות.
  • אם כן יהיו קצת מוצרי חלב הם יהיו מאוד מאוד יקרים.
  • גם גידולי כותנה, חמניות, קוקוס ודקלים זקוקים להאבקה של דבורים.
  • אם גידולים אלו לא יזכו להאבקה של דבורים לא יהיו לנו בגדי ובדי כותנה, ג'ינסים, שרוכי נעליים, מזרונים, מגבות, נייר וכו'.
  • ללא האבקת דבורים לא יהיו צמחי אלפלפה.
  • ללא צמחי אלפלפה לא יהיה מזון לבקר שאנחנו אוכלים.
  • ואם אין מזון לבקר אז אין בשר.
  • דבורים חשובות לא רק להאבקה כי אם גם לייצור דבש.
  • אם אין דבורים, אז גם אין דבש ואין לכוורנים עבודה.
  • אם אין דבש, אין שפע של מוצרי טואלטיקה שמבוססים על דבש דוגמת: קרמים, סבונים, שמפו, שפתונים וכו'.

כפי שניתן לראות, האינטרס שדבורים ימשיכו לחיות בעולמנו הוא אינטרס של כולנו, ולא רק הדאגה של חקלאים, כוורנים או מדענים.

דבורים על פרחים
דבורים אוספות אבקת פרחים וצוף

מדוע דבורים מתות בעשורים האחרונים – תיאוריות שונות

כפי שרמזנו בראשית המאמר אין הסכמה בין החוקרים לסיבה שבעטיה דבורים מתות בעשורים האחרונים. אך יש כמה תיאוריות המנסות להסביר את התופעה המדאיגה הזו.

תאוריה #1 – תזונה לקויה

תיאוריה אחת גורסת כי דווקא העובדה שבשנים האחרונות חקלאים מתרכזים בגידול אחד ולא במגוון רחב של גידולים, היא הסיבה למות הדבורים. על פי תיאוריה זו דבורים זקוקות לתזונה מגוונת וכאשר הן חיות בסביבה שבה גדל רק גידול אחד, הן לא מקבלות את כל הערכים התזונתיים הדרושים להישרדותן ולכן הם מתות או נעלמות.

תאוריה #2 – טפילים הורגים את הדבורים

תיאוריה זו גורסת כי טפילים כגון קרדיות החלו להתנחל בהמוניהן בכוורות ברחבי העולם, אלו מחלישים את המערכת החיסונית של הדבורים וכתוצאה מכך הדבורים חולות ולבסוף מתות. אפשרות נוספת היא שהקרדיות האלו מוצצות נוזלים מגופן של הדבורים פוצעות אותן, מותירות פצעים פתוחים וחושפות את הדבורים לווירוסים. עקב כך, הן מחלישות את המערכת החיסונית של הדבורים עד שהן מתות.

תאוריה #3 – חומרי הדברה

התיאוריה השלישית והרווחת ביותר היא שחומרי ההדברה שאנחנו מרססים על היבולים הם אלו שגורמים לתמותת הדבורים. השימוש בניאוניקוטינואידים בחומרי הדברה היה בעיצומו במהלך שנות ה-90 ויש שטוענים כי רכיב זה הוא האחראי למותן של הדבורים.

השימוש בניאוניקוטינואידים החל לאחר שהבינו כי מדובר בחומר שהוא פחות רעיל לבני אדם ולציפורים אך יעיל בהדברת מזיקים. חומרי הדברה המכילים ניאוניקוטינואידים מיושמים בזרעים וכאשר הצמח גדל, הדבורים יונקות את הרעלנים האלו מרקמות הצמחים והן מתות.

דבורה אוספת צוף בהילוך איטי

לסיכום

אירופה כבר החלה להגביל שימוש בחומרי הדברה שעלולים לגרום לתמותת דבורים, ארצות הברית עדיין מדשדשת מבחינה רגולטורית וטרם הסדירה את השימוש בחומרי הדברה מזיקים. בישראל כל ענף הדבוראות נמצא על כרעי תרנגולת ונראה שאנחנו הולכים פעם כמה צעדים קדימה, ואז חוזרים אחורה בכל מה שנוגע להסדרת השימוש בחומרי הדברה.

זו לא הפעם הראשונה במהלך ההיסטוריה שדבורים מתות או נעלמות, זה כבר קרה בעבר במאות השנים האחרונות. היעלמותן של דבורים משפיע על חיינו באופן ישיר החל מצמצום המזון ואובדן של מוצרים שאנחנו משתמשים בהם על בסיס יומיומי כמו בדים ועד התחממות כדור הארץ, הנגרם עקב פחות חמצן באוויר.