איך בוחרים שמן נים איכותי לטיפול בגינה?

שמן נים הוא שמן המופק מעץ הנים, או בשמו המדעי ‘אזדרכת הודית’ (Azadirachta indica).  

העץ הינו מהמשפחה של עץ האזדרכת המוכר בישראל, מוצאו באזורים הטרופיים של הודו והוא גדל גם באזורים נוספים בדרום מזרח אסיה ובאפריקה. שמן הנים  מופק מחלקיו השונים של העץ – עלים ופירות ובעיקר – מהזרעים. השמן עשיר מאד בנוגדי חמצון, סטרואידים וטריטרפנואידים. החומר הפעיל העיקרי בשמן הוא האזאדרכטין. צבעו של שמן הנים הוא חום ירקרק כהה , יש לו ריח טעם מרים מאד. במסורת של רפואת האיורוודה ההודית, לעץ הנים ולמוצרים שניתן להפיק ממנו סגולות רפואיות רבות: טיפול בנגעי עור ובפצעים מוגלתיים,  טיפול בצרעת, קדחת ומלריה, שמירה על היגיינת פה ובריאות חניכיים, שיפור תפקודי כבד, ניקוי הדם מרעלים ועוד. 

Green spray bottle being used to mist spray fertilizer, pesticide, water, anti fungal on home garden plants a common hobby during the lockdown with people staying at home

שמן הנים ידוע כחומר הדברה טבעי ויעיל כנגד סוגים רבים של חרקים מזיקים: כנימות, אקריות, צרצרים, זחלים, טריפסים ואף כנגד נמטודות מזיקות השוכנות בקרקע (החומר פוגע בלארוות מיד עם בקיעתן וכך מונע את התפשטות הנגע).

ההשפעה של שמן הנים היא על מערכת הרבייה, על ההורמונים ועל התיאבון של המזיקים וריסוס שלו באיזור הצמח יוצר סביבה לא אטרקטיבית עבור המזיק, אך אינה קטלנית עבור צרעות, ציפורים, דבורים וחיפושיות. מכאן גם חשוב לציין ששמן הנים הוא בעל רעילות נמוכה לבני האדם (משולב במאכלים או בתרופות טבעיות לעתים). הוא פוגע במזיקים שאנחנו רוצים להפטר מהם. זהו חומר הדברה טבעי באמת, ולכן האיכותי ביותר יהיה זה שיש בו את ריכוז השמן הגבוה ביותר.

לדוגמה, תכשיר להגנת הגינה של חברת VGI הוא דוגמה טובה לכך. שם התכשיר הוא KF Guard והוא מיועד במיוחד לשמירה על הגינה או החלקה מפני מזיקים שכאלה. ב- KF Guard יש 40% של שמן מים, ושימוש בו יכול אפילו לחזק את התהליך המטאבולי של הצמח עצמו. לא רק קוטל את המזיקים אלא גם משפר את המערכת החיסונית של הצמח. 

אנחנו כאן שאלה,

מאחלים לכם גינה ירוקה ובריאה,

בהצלחה!