איך לגדל כרוב מושלם בגינה הביתית

הכרוב הוא ירק ממשפחת המצליבים, יש לו עלים לבנים וירוקים או סגלגלים, צפופים-צפופים ויוצרים עיגול מקסים בעל תכונות תזונתיות מופלאות המיטיבות עם הבריאות:

הכרוב הוא בעל מינרלים וויטימינים הכרחיים למערכת החיסונית, ומקושרות אליו יכולות רפואיות שונות לניקוי רעלים בעזרת נוגדי חמצון, ואפילו תכונות אנטי דלקתיות ואנטי סרטניות.

מהבחינה הקולינרית הוא נפלא בסלט, בתבשיל, או באפיה איטית בתנור ליצירת מרקם רך וקראסטי.

לגדל אותו אפשר בגינה הביתית אבל גם בעציץ בגודל המתאים, ועם הטיפול הנכון תוכלו להנות מכרוב מרשים וטעים מבלי ללכת לסופר.

איך לגדל כרוב

הכרוב יכול לגדול רק במזג אוויר קריר, כך שאפשר לשתול אותו רק בסתיו או בחורף, בין ספטמבר לבין פברואר. השתילה תעשה תחת שמש ישירה ובעונת הפריחה תראו פרחים צהובים מקסימים שאותם אין צורך לגזום (או בכלל), הוא צומח דיי מהר ובמידה ותראו חולשה בכרוב מדובר כנראה בהעדר השקיה או בזחלי לבנין הכרוב. הקצירה שלו תעשה בתחילת האביב.

איפה שותלים?

קודם כל, מומלץ לגדל את הכרוב באדמה עשירה בחומרים אורגניים, בשביל לעשות זאת היטב כסו את אזורי השתילה בקומפוסט אורגני או תערובת דישון לשתילת צמחים בעובי של 5 – 7 ס"מ, כך שבסוף תקבלו שכבת אדמה בעובי של 30 ס"מ.

אם מגדלים את הכרוב בעציץ, הוא חייב להיות בעומק של 20-30 ליטר. אדנית פשוטה לא תתאים כי הכרוב צריך הרבה מקום לשורשים. 

איך שותלים את הכרוב?

כפי שציינו יש לשתול את הכרוב בעונות הסתיו והחורף. כדאי להתחיל באמצעות שתילים, כיוון שהנביטה אצל הכרוב איטית יחסית ולוקחת בין 4 ל-6 שבועות. אם תבחרו להתחיל מזרעים מומלץ לעשות זאת בתחילת הסתיו, בבית, ליד חלון מואר. במקרה זה יש לשמור כל הזמן על משטח לח. שימו לב: חשוב לא להציף את המשטח במים אלא להשתמש בשפריצר בכל פעם שהאדמה מתייבשת. לאחר מספר שבועות כשתראו שני עלים, תוכלו להעביר אותם למקום השתילה הקבוע שלו. את השתילים יש לשתול במרחק של 50-60 ס״מ אחד מהשני, אפשר לצמצם אל המרחקים אבל אז הכרוב שתקבלו יהיה קטן יותר. 

קטיפה ואחסון

לאחר חודשיים וחצי – שלושה, הכרוב מגיע לגודלו הסופי. מומלץ לקטוף אותו ממש עם יציאתו החוצה ועם החוורה קלה של העלים שלו. לאחר הקטיף הוא לא מתחדש – ותוכלו לעקור את כל הצמח.

הידעתם? הכרוב נשאר עד כ-3 שבועות במקרר וניתן לאכול גם את עליו: שדרוג נפלא לתבשילים ולמרקים.

שני טיפים חשובים לטיפול בכרוב וגידולו

  • הכרוב החביב לא דורש הרבה, אבל הוא מצריך השקיה סדירה. השקיה שאינה סדירה תעכב את צמיחתו ותגרום לסדקים בראשו.
  • בימי החורף צפויים להשתכן בתוכו שבלולים וזחלים של לבנין הכרוב. אם תבחינו בחורים בכלי הכרוב סרקו היטב את העלים לעתים תכופות. אם מצאתם שבלולים או זחלים הכניסו אותם לכלי ושחררו אותם במקום מרוחק.

בהצלחה!