הכנת הגינה והבית לחורף, הגנה על ריהוט ומהצפות ושיקום אחרי סופה

החורף כבר בעיצומו וחשוב להיות מוכנים לחורף וסופותיו. גם אם עדיין לא התכוננתם, מוטב מאוחר מאשר לעולם לא. הפעם הבאנו לכם כמה טיפים חשובים להכנת הבית והגינה לחורף. החורף יכול להביא איתו גשמים, הצפות והרבה בוץ בגינה ובכניסה לבית. הכנה נכונה יכולה לסייע לכם לעבור את החורף בקלות.

טיפים להכנת הגינה לחורף

צמצום השקיה

החורף הישראלי מביא לנו ימים של גשמים מרובים, אך לעתים גם ימים יבשים ללא גשמים. אין צורך להמשיך להשקות את הגינה בקביעות כמו בימי הקיץ, פשוט תנו לגשמים לעשות את העבודה. אם יש לכם מחשב השקיה כדאי לבטל אותו על מנת לא להשקות את הגינה כאשר היא רוויה במי גשמים. אך מצד שני צריך להיות עם יד על הדופק; מזג האוויר הוא אינו יציב ועלולות להיות תקופות ארוכות ללא גשמים, יתכן שגידולים מסוימים ידרשו מעט השקיה מידי פעם.

מניעת הצפות

אם הגינה שלכם נוטה להצפות תוכלו לסייע בהגברת חלחול המים ומניעת הצטברות של מים. תוכלו לעשות זאת באמצעות חפירת שוחות קטנות ו/או בורות חלחול בגינה. כך תסייעו להעשרת אקוויפר המים במקום שהמים יזרמו לפתחי הניקוז ויתבזבזו, ובו זמנית תמנעו הצפות בגינה.

גיזום

סופות החורף יכולות להביא לקריסת עצים וענפים. אלו יכולים לסכן עוברי אורח ותשתיות. במידה ואתם מזהים ענפים בסיכון, כמו למשל ענף אשר עשוי ליפול על חוטי חשמל, יש לטפל בהם. הקפידו לבצע גיזום על מנת להקדים תרופה למכה. גיזום עצים עשוי להיות מסוכן ויתכן כי תצטרכו להזמין שירות גיזום מקצועי.

טיפים להכנת הבית לחורף

ניקוי גגות ומרזבים

למרזבים יש תפקיד חשוב מאוד, הם מפנים את המים מהגגות וכך מונעים  בעיות של נזילות מים המסוכנות לתשתיות. הבעיה היא שבעונת הקיץ הגג יכול להתמלא בעלים יבשים, כמויות אבק, צואת יונים ועוד. כאשר מגיעים הגשמים כל אלו נשטפים אל תוך המרזב והוא נסתם במהירות. לכן בטרם הגעת הגשמים כדאי לנקות את הגג ולוודא כי המרזבים אינם סתומים. תוכלו להזרים זרם מים חזק על תוך המרזבים. כמו כן, אם יש לכם מודעות סביבתית גדולה, תוכלו לבנות מערכת לאיסוף מי הגשמים ולהשתמש בהם אחר כך להשקיה. תצטרכו להשקיע במכל קיבול גדול ולוודא שמי המרזבים יזרמו לתוכו.

תקינות המזגן

 המזגן שלכם אולי עבד שעות מרובות בימי הקיץ החמים. עכשיו אתם עשויים להזדקק לו לצורך חימום הבית בימים הקרים. על מנת לא להיתקל בהפתעות כדאי לבצע כבר עכשיו ניסוי כלים. העבירו את המזגן לחימום והפעילו אותו על מנת לוודא שהוא מוציא אוויר חם. כמו כן בתקופת השימוש המרובה של הקיץ הפילטרים ספגו אבק רב, זהו הזמן לנקות אותם.

תיקון בעיות איטום

אם יש לכם בעיות איטום בגג או בחלונות. זהו הרגע להזמין אנשי מקצוע על מנת לתקן אותם.

הגנה על ריהוט גינה

ריהוט גינה אמור להיות עמיד בפני גשמים, תלוי בעיקר בסוג החומרים ממנו הוא עשוי. אך בכל זאת תרצו לצמצם את החשיפה שלו לגשמים ולבוץ. אם יש לכם את האפשרות להעביר אותו למקום מוגן ויבש עשו זאת. אם אין לכם מקום לכל הריהוט, אחסנו לפחות את הכריות. גם אם הן עמידות למים, בסופו של דבר תרצו אותן יבשות. במיוחד תרצו להימנע ממצב שהן יישארו רטובות במשך ימים ארוכים. תחזוקה נכונה תסייע לריהוט הגן להאריך חיים.

מה עושים אחרי סופה

אז בשעה שאתם יושבים בביתכם החמים ומתענגים על כוס משקה חם, בחוץ העניינים קצת יותר סוערים. גשמים המלווים ברוחות חזקות עושים שמות בגינה ולפעמים נזקים של ממש. מייד כאשר הסופה שוכחת מתגלים נזקי הסופה. נזקים אלו יכולים להיות בגינות ומרפסות.

במקרים רבים אנשים מחזיקים עציצים גדולים וסופות החורף עשויות להפיל אותם ואף לשבור אותם. כתוצאה מזה הגינה או המרפסת מתמלאות ברגבי האדמה שהפכו לבוץ שהתפזר לכל עבר. והצמח שלכם זרוק על הארץ כאשר שורשיו חשופים.

יש להתחיל בעבודה ולנקות את כל הבוץ וגם למצוא בית חדש לעציצים. אם מדובר בעציץ בודד תוכלו להתמודד עם זה בקלות. אם מדובר בהרבה עציצים זה ייקח זמן. בגינות ומרפסות רבות ניתן למצוא עציצי ענק עם עצים. אם אלו התהפכו ונשברו, החלפת העציץ והחזרתם למקום יכולה להיות מאתגרת ויתכן שתצטרכו עזרה של גננים.

יתכן שהסופה חשפה נקודות חולשה שלא הייתם מודעים עליהם קודם, כמו עציצים שהתהפכו. בדקו האם אפשר לקשור ולאבטח אותם על מנת למנוע מהאירוע לחזור על עצמו.

ודרך אגב, כדאי גם לחשוב עבר עכשיו על האביב. האביב הוא עונת השתילה המושלמת ותוכלו להתחיל להכין את הגינה כבר עכשיו בימי הסתיו ותחילת החורף. זהו הזמן להוסיף קומפוסט לגינה ולהעשיר אותה בדשנים אורגנים וביו סטימולנטים. אלו יבטיחו כי בבוא האביב תיהנו מאדמה פוריה.