בריכת נוי

כל מה שצריך לדעת על הקמת בריכת נוי

במקומות רבים אנו רואים אותן, בריכות נוי עם צמחייה ודגים המשתלבות בעיצוב. אנו רואים אותן במקומות ציבוריים, מרכזי קניות, פארקים ואפילו גינות פרטיות. בריכות נוי מעניקות לגינה מראה נעים ויוצרות תחושות מיוחדות. הן מאפשרות לנו להתחבר לטבע ונראה שהדגים והמראה הלבבי של הבריכה יוצרים שלווה. אם אתם מתחברים לתחום הפנג שוואי והאנרגיות, בריכת דגים יכולה להיות דרך לאזן את אנרגיית הצ‘י. אך גם אם אינכם מתחברים לתחום, לא תוכלו להתעלם מכך שכמה דקות של שקט והתבוננות בדגים ממלאות אתכם ברוגע ושלווה.

רבים עשויים לחשוב שהקמת בריכת נוי עם דגים הא דבר יקר ומסובך ופשוט מוותרים מראש. האמת שזה זה אפשרי, ואם יש לכם קצת זמן פנוי ורצון ללמוד תוכלו אפילו לבנות בעצמכם בריכת נוי בחצר.

בריכת נוי בחצר היא בבחינת חלום עבור רבים, בריכה עם דגים או ללא, עם צמחי מים או אולי גם איזה מפל קטן עם פכפוך מים…במאמר זה נדבר על סוגי הבריכות השונות וניתן לכם טיפים להקמת בריכת נוי משלכם. אם גם אתם חולמים על בריכת נוי בגינה שלכם, להלן כמה קווים שינחו אתכם בבואכם לבנות בריכת נוי בחצר או בגינה.

סוגי בריכות נוי

ניתן לחלק את בריכות הנוי לכמה סוגים, על פי החומרים או שיטת הבנייה שבה משתמשים לצורך הקמת הבריכה. בטרם מתחילים, כדאי להכיר את האפשרויות העומדות בפניכם. ישנן 4 אפשרויות עיקריות להקמת בריכב נוי:

בריכת נוי מפיברגלס

אלו הן בריכות נוי מוכנות העשויות מסיבי זכוכית. הן מגיעות בגדלים וצורות שונות. קונים אותן מוכנות ורק צריך להטמין אותן באדמה או במקום שבו תרצו את הבריכה. היתרון של בריכות אלו הוא שאתם מקבלים פתרון מוכן האטום למים. אמנם ניתן להשיג אותן בגדלים שונים, אך ישנו חיסרון מכיוון שלא תוכלו לבנות את העיצוב הייחודי שעליו חלמתם, אלא תתבססו על צורות וגדלים מוכנים מראש. זה לא בהכרח דבר רע, אך אם יש לכם תכניות לבריכה בסגנון מיוחד, אפשרות זו מגבילה אתכם. אם יום אחד תחליטו לשנות את סגנון העיצוב ותרצו להוציא את הבריכה זה יחסית פשוט.

בריכות נוי מוכנות PVC

פתרון זה דומה באופיו לפתרון הקודם. גם אלו הן בריכות מוכנות המגיעות בגדלים וצורות מוכנות מראש. ההבדל הוא רק בסוג החומר ממנו עשויות הבריכות.

בריכת נוי מבטון

בנייה מבטון מאפשרת לכם לבנות בריכת נוי בכל גודל וצורה שתרצו. אך מצד שני היא דורשת ציוד וידע מקצועי, ודגש גם על איטום הבריכה. אם אתם נמצאים בהליכי בנייה אולי כדאי לשקול את האפשרות הזו מכיוון שבכל מקרה יש לכם אנשי מקצוע, ציוד וחומרי בנייה. אך עבור בית קיים זהו אינו הפתרון האידאלי.

בריכות נוי מיריעות PVC

בריכות נוי אלו עשויות מיריעות PVC גמישות המספקות את האיטום. על מנת להשתמש ביריעות  PVC עליכם לחפור בור ולפרוש עליו את היריעות והן יקבלו את הצורה של הבור שחפרתם. בזכות זה אתם יכולים ליהנות מפתרון קל ומהיר המאפשר לכם חופש בעיצוב בריכת הנוי וגודלה. את היריעות ניתן לקבע באמצעות כמה אבנים דקורטיביות בהיקפה. במידה ובעתיד רוצים לסלק את הבריכה זה קל מאוד. היריעות נמכרות לפי מטר מרובע.

אבנים
מילוי אבנים בבריכת נוי

מה יהיה בתוך בריכת הנוי שלכם?

בריכת נוי לגינה היא לא רק מים עומדים, אתם רוצים לתת לה אופי. לכן בשלב זה כדאי מאוד לחשוב איזו בריכת נוי רוצים לבנות בגינה. האם רוצים בריכה עם פרחי מים בלבד? האם רוצים בריכה עם דגים? האם רוצים בריכת נוי שכוללת גם דגים וגם צמחי מים? האם רוצים לשלב גם מפל?

חשוב להגדיר מראש מה יהיה בתוך הבריכה, בהתאם לכך תוכלו לתכנן את הגודל, הצורה, העומק, המיקום והמפלסים. אם אתם רוצים להכניס לבריכה דגים; דגים טרופיים אינם מתאימים מכיוון שבימי החורף הטמפרטורות עשויות להיות נמוכות יותר, אך תוכלו להשתמש בדגי מים קרים כמו דגי קוי. דגים אלו משגשגים בבריכות נוי ויכולים להגיע לגדלים מרשימים. צמחי מים מוסיפים המון, אך יש לדעת כי צמחי מים מסוימים אינם מתאימים לכל סוגי הדגים. חשוב שיהיה לכם חזון ברור של אופי הבריכה שתרצו. אין כאן צורך בתכנית אדריכלית, אך בכל זאת כדאי שתעשו איזה שרטוט ותכנית עבודה. כך תדעו איך לחפור, והיכן להניח כל אבן ואלמנט דקורטיבי. כמו גם לתכנן את רשימת הקניות שלכם לקראת הקמת הבריכה.

אם תרצו לקבל השראה ורעיונות עיצוביים תוכלו להיעזר ברשת האינטרנט ולמצוא בה בקלות תמונות של בריכות נוי מהארץ ומהעולם.

דגי נוי
דגי נוי

תכנון בריכת הנוי בחצר

לאחר שיש לכם חזון כללי לתכנון הבריכה אתם צריכים לרדת לפרטים הקטנים. יש לקחת בחשבון את כל המאפיינים של הבריכה שעליה אתם חולמים וכמובן את מאפייני הגינה והמקום העומד לרשותכם. להלן כמה נקודות שכדאי לקחת בחשבון בעת תכנון בריכת נוי לגינה:

  1. קחו בחשבון את המרחק של הגינה מחדרי הבית. יתכן שרעש פכפוך המים, במידה ובניתם מפל, הוא לא מה שתרצו כל הלילה סמוך לחלון חדר השינה. לכן רבים מעדיפים להרחיק את הבריכה מחלונות חדרי השינה. אך מצד שני אחרים יכולים לטעון שזה דווקא מרגיע אותם. החלטה היא אישית אך חשוב שתהיו מודעים לזה ולא תהיו מופתעים.
  2. הרחיקו את הבריכה מעצים נשירים – עצים הנוטים להשיל עלים רבים ופירות הנופלים למי הבריכה עלולים ליצור בעיות רבות. עיקר הבעיה הוא הלכלוך הרב שנוצר. זה גם פוגע במראה הבריכה וגם פוגע באיכות המים. עלים הנושרים לבריכה יגרמו לכם להשקיע הרבה בניקוי ותחזוקה של הבריכה. כמו כן עלים מסוימים עלולים אפילו להיות רעילים לדגי הבריכה.
  3. מקמו את בריכת הנוי במקום הרחוק משורשים של עצים. לאורך זמן השורשים צומחים ויש להם כוח רב אשר יכול לחדור אפילו לבריכות בטון.
  4. החליטו על גודל ועומק הבריכה. ככל שיש לכם בריכה גדולה ועמוקה יותר, כך תוכלו להכניס לתוכה יותר דגים.
חפירת בריכה
חפירת בריכה בחצר

בריכה בשמש או בצל ?

אחת השאלות החשובות היא האם למקם את הבריכה בשמש ישירה או בצל. אם אתם מתכננים בריכה עם צמחי מים, כמו למשל צמחים ממשפחת הנופריים, אתם צריכים כמה שעות של שמש ביום. אך מצד שני לשמש יש חיסרון – היא מעלה את טמפרטורת המים ומעודדת התפתחות של אצות המעניקות למי הבריכה את המראה הירוק והלא כל כך מלבב. מערכת סינון יכולה לסייע להתמודד עם האצות, והעמקת המים יכולה לסייע למתן את הטמפרטורות. כמו כן הצמחים מתחרים עם האצות על החומרים המזינים שיש במים וכך יכולים למתן את התפתחות האצות. אם המים חמים מידי יש בהם פחות חמצן ויתכן שתצטרכו משאבת אוויר כמו באקווריום ביתי, אך גם מפל מים יכול לסייע להמיס אוויר במים.

השלבים בהקמת הבריכה

ישנם מספר שלבים מרכזיים בעת הקמת בריכת נוי.

חפירת בריכת נוי

אחרי שתכננו היטב את בריכת הנוי הגיעה העת לחפור אותה. אם אתם מתכננים בריכת נוי קטנה יחסית אפשר לחפור בעצמכם. אך אם אתם חולמים על בריכת נוי גדולה כדאי להשכיר בובקט על מנת שהוא יעשה את מלאכת החפירה לעומק וגם בקלות ומהירות. עבור בריכה ביתית סטנדרטית, סביר להניח כי תוכלו לעשות זאת עם מעדר ועת חפירה. אך זה תלוי גם בסוג הקרקע.

הנחת החומר ממנו עשויה הבריכה

השלב הבא הוא הנחת החומר ממנו עשויה הבריכה – P.V.C, בטון, יריעות או פיברגלס. כל אחד מהחומרים דורש יישום שונה וכדאי מאוד להתייעץ עם איש מקצוע או המוכר בחנות היריעות. יריעות PVC או בריכות מוכנות מעניקות לכם את הפתרון הקל ביותר שתוכלו בקלות לעשות בעצמכם.

חשוב! סינון מים ומערכת לסירקולציה

כדי שבריכת נוי לא תהפוך לגן משחקים עבור יתושים ומיני מעופפים, חייבים לדאוג שהמים בה תמיד יהיה במצב של זרימה. בשל כך כאשר מקימים בריכות נוי צריך פילטר, משאבת מים ומסנני UV.

יש היום מספר שיטות לסינון מים בבריכה – סינון עם פילטר לחץ או סינון על ידי פילטר גרביטציה. כל אחד צריך להתאים את המסנן המתאים ביותר עבור בריכת הנוי הייחודית שלו.

הקמת מפל מים בבריכת נוי

בריכת נוי
מפל מים בבריכת נוי

צנרת

בשלב הזה צריך להתקין צינור שיוליך את המים. לשם כך יש לחפור תעלה באזור הבריכה ויש להתאים את הצינור ביחס למשאבה ולספיקת המים שלה. חשוב לציין שיש היום מגוון צינורות להולכת המים, וכדאי מאוד מאוד לבחור בצינור איכותי שלא יתקלקל במהירות ולרכוש משאבת מים מתאימה. משאבות מים תוכלו למצוא בחנויות המוכרות ציוד לבעלי חיים, משתלות בהן יש ציוד לבריכות נוי ואולי גם במקומות אחרים.

חשמל

יש לא מעט מכשירים שצורכים חשמל כאשר מקימים בריכת נוי, לכן צריך לארגן מראש נקודות חשמל המוגנות בתוך קופסת חשמל בטוחה (זהירות מים וחשמל!!). צריך שקעים למסננים, למשאבת המים וגם לתאורה, במידה ומתקינים תאורה בתוך בריכת הנוי. למי שאינו מתמצא בחשמל, כדאי להסתייע בחשמלאי מוסמך לשלב זה.

שילוב תאורה

למעוניינים בשילוב של תאורה תת מימית בבריכת הנוי זה בהחלט אפשרי. ניתן להתקין תאורה תת מימית במגוון רחב של צבעים, זה מוסיף לדקורציה ומרהיב בשעות החשיכה. יש לרכוש תאורה מתאימה לבריכות, למשל תאורת לדים שהיא גם יפה וגם נחשבת לחסכונית. במידה והבריכה עשויה מיציקת בטון אפשר לתכנן מראש את תשתיות התאורה.

מילוי הבריכה

בשלב זה אפשר כבר למלא את בריכת הנוי. תחילה יש להכניס אליה מים. לאחר מכן אפשר להכניס את צמחי המים ואם רוצים גם את הדגים. שימו לב שמי הברז מכילים כלור שהוא רעיל לדגים. ישנם מוצרים לניטרול הכלור, אך מספיק לתת למים לעמוד יום אחד והכלור יתנדף באופן טבעי.

זהו, יש לכם בריכת נוי, תתחדשו ותיהנו מהיופי והשלווה שהיא מביאה לגינה.

תגובה אחת