סופר פוד שאפשר לגדל בגינה הביתית או בעציץ

מה הופך את מזון העל, או בשמו הלועזי סופר-פוד, לכל כך ייחודי? בראש ובראשונה ההרכב התזונתי הגבוה שלו: שפע ויטמינים, חלבונים, נוגדי חמצון וחלבון. לא מדובר בתרופת קסם, אך מומלץ לשלב את המזונות הללו בתפריט. לגבי איזה מזון נחשב מזון-על ואיזה לא, עדין אין הסכמה רווחת. עם זאת יש כמה מזונות שברור לכולם שהם סופר-פוד, כמו הספירולינה שקיבלה מדריך משל עצמה.

הכירו כמה מזונות-על לצד מדריך לגידול שלהם בגינה:

גוג'י-ברי 

אנחנו מדברים פה על פרי יער שגודל על שיח ממשפחת הסולניים. טעמו יחסית עדין ומזכיר שילוב בין אוכמניה, צימוק ותות בר. הוא גדל באיזורים שונים ובעיקר בסין, שם הוא מאכל פופולרי כבר אלפי שנים. 

יתרונות: הגנה על הכבד, חיזוק מערכת החיסון, חיזוק הראייה ושיפור מיניות ופוריות. 

מכיל: הרבה ויטמין C ופוליסכרידים, ריכוז ברזל גבוה, 18 חומצות אמינו, 11 מינרלים חיוניים ו-22 יסודות קורט ביניהם סידן, ברזל, אשלגן ואבץ. 

Goji berry fruits and plants in sunshine garden

איך מגדלים גוג׳י ברי בבית?

קונים גוג׳י מיובשים בחנות שמוכרת פירות יבשים, מחלצים מתוכם את הזרעים ומנביטים באדמה לחה. הגוג׳יברי גדלים לאט לאט, אז התאזרו בסבלנות. כשהם מתחזקים ניתן להעביר אותם לאדנית או לגינה. הגוג׳י אוהב שמש אבל יצמח יפה גם בחצי צל. ככל שיחשף ליותר שמש הוא יקבל יותר פירות. בחורף הוא נכנס לתרדמת ואז ניתן גם לגזום אותו.

קייל

הקייל נקרא גם כרוב עלים או כרוב-על, שייך למשפחת המצליבים (כמו הכרוב, הכרובית והברוקולי) ותת מין של כרוב הבר. בארץ קיימים שלושה סוגים קייל נפוצים: ירוק בעל עלים רחבים (שמתאים למילוי), בעל עלים צרים ומסולסלים, וקייל אדום, שמזכיר עלי חרדל בנראות ובטעם.

הידעתם? הקייל תורבת לפני יותר מ-2,000 שנים באירופה והיה הירק הירוק הנאכל ביותר עד לתקופת ימי הביניים. לגידולו היתה חשיבות רבה במיוחד באזורים קרים בשל עמידותו לכפור.

יתרונות: הרכבו התזונתי עשיר בבטא-קרוטן, ויטמין K, ויטמין C, סידן וסיבים תזונתיים. יש בו גם נוגדי חמצון וחומרים המגנים בפני התפתחות תהליך סרטני.

kale on granite surface

איך מגדלים קייל בבית?

קונים זרעים במשתלה הקרובה, מנביטים באדמה לחה ומעבירים לאדנית או ערוגה. רב הזנים יחיו שנה אחת. הם מפיקים עלים ברצף כמעט כל השנה חוץ מהפסקה קטנה בסוף האביב. 

מורינגה 

למורינגה שמות רבים: עץ החיים, עץ החסה, עץ האמהות ועץ הפלא. זאת עקב ריבוי העלים שלו ביחס לשטח שהוא תופס. עץ המורינגה נפוץ מאוד בהודו ובצפון אפריקה והוא נחשב לייבול רב שנתי. קצב הגידול שלו מהיר מאוד וניתן לאכול אותם מבושלים או טריים. יש להם טעם מעט מריר ומעט חריף וניתן לייבש אותם ולהוסיף אותם כאבקה למזונות נוספים כמו שייק, סלט וכו׳. ומעבר לכך, גם הפריחה שלו אכילה!

יתרונות: פי 7 ויטמין C מבתפוז, פי 4 סידן מבחלב, פי 3 ברזל מבתרד ופי 2 חלבון מבחלב. 

איך מגדלים מורינגה בבית?

שותלים זרעי מורינגה באדנית או בעציץ, כעבור שבועיים תראו שתילים יפים, ולאחר שבועיים נוספים ניתן לשתול באדמה. 

את כל מזונות העל הללו ניתן לשדרג עם דישון נכון. ממליצים בחם על KF30 של חברת VGI שמייצרים תכשיר דישון מחומרים טבעיים בלבד המסייע לשימור כל הערכים התזונתיים הקיימים במה שתבחרו לגדל.

תהנו!