צמחי ועשבי מרפא לגידול ביתי

לעתים רחוקות תמצאו על עשבי התיבול והמרפא שאתם רוכשים תוויות שמציינות כיצד גודלו והופקו, קל וחומר כיצד אוחסנו. גידול עצמי של צמחי מרפא מאפשר להבטיח את האיכות והאחידות והאפקטיביות שלהם.

לא צריך להיות הרבליסט על מנת לדעת כיצד להכין "תרופות" בסיסיות כמו תה או תמציות שונות.

קלנדולה

פרפר על פרח קלנדולה
קלנדולה – ציפורן חתול. צמח מהמם ומרכיב מרכזי במגוון תכשירים.

קלנדולה ידועה גם בשם ציפורן חתול. מדובר בצמח שנעשה בו שימוש נרחב כנגד פטרת ולצורכי חיטוי וריפוי פצעים מזה מאות שנים. עלי הכותרת של הקלנדולה הם בצבעי צהוב עליז וחיוני, ותוכלו למצוא אותם כמרכיב עיקרי במוצרי קוסמטיקה וקרמים רבים.

קלנדולה גדלה בחופשיות לאורך כל השנה. מדובר בתוספת מהממת לגינה המתאימה בעיקר לאיזורים עם שמש מלאה.

לשימוש בקלנדולה, נהוג לקטוף את עלי הכותרת בשלמותם או לייבש את כל התפרחת, שנסגרת בערב, לפני שהצמח יוצר זרעים.

כוסברה

זרעי כוסברה
זרעי כוסברה – פתרון עוצמתי לבעיות שונות בגוף.

כוסברה מוכרת בעיקר בצמח תבלין מהשולחן שלנו. יש לה טעם ייחודי שאנשים אוהבים מאוד או שונאים לחלוטין. עלי הכוסברה משולבים בסלטים או כקישוט למנות ים תיכוניות, מקסיקניות ואסייאתיות. הזרעים של הכוסברה הם מרכיב עיקרי בקארי ההודי.

מעטים חושבים על הצמח הזה כעל עשב רפואי, אבל מחקרים מראים שמדובר בפתרון עוצמתי לבעיות שונות במערכת העיכול ואף מצביעים על כך שהוא מסוגל לסייע בהסרת מתכות כבדות וחומרים רעילים מהגוף.

תנאי הגידול האידאליים עבור כוסברה הם בגינה קרירה ולחה, והיא תימק במהירות במזג אוויר חם.

מליסה לימון

מליסה לימון
מליסה לימון – מרכיב מרכזי בחליטות ובתכשירים שונים.

שמנים ותכשירים שונים המופקים ממליסה יש השפעה מרגיעה הנוגדת עוויתות של הקיבה ומערכת העצבים. יש המשתמשים במליסה על מנת לסייע לטיפול בהרפס באופן מקומי. הצמח אף טעים ועדין מספיק לילדים כחלק מחליטה או תה.

המליסה היא רב שנתית, והוא צמח שנהדר לצרוך אותו באופן טרי ישירות מהגינה. העשב המיובש מאבד מעוצמתו לאחר שישה חודשים.

אנו ממליצים בחום לנסות חליטה המשלבת מליסה ונענע – לא תתחרטו.

נענע ומנטה

צמח המנטה – ידועה בשימוש לפתרון בעיות במערכת העיכול, להקלת בחילות, להקלת כאבים ועוד.

נענע היא עשב תבלין מוכר, עם שימוש נרחב במיוחד בחליטות תה. היא אף מוכרת כמנטה במוצרים שונים והטעם שלה נפוץ במשחות שיניים ומסטיקים, בעיקר משום הריח והתחושה הרעננים שהיא משרה על הפה. מנקודת מבט של צמחי מרפא, דווקא לזן המנטה יש יותר שימוש מאשר בת דודתו הקולינארית.

בעת בישול הצמח בתה, מנטה עשויה להקל על אי-נוחות במערכת העיכול ולסייע לבחילות ולהקאות. למנטה אף יכולת להרגיע כאבים שרירים כאשר היא מיושמת בקרם באופן מקומי.

המנטה גדלה ומתפשטת במהירות בגינות לחות. מומלץ לגדל את הצמח בעציץ משלו על מנת למנוע גדילה פרעית מדיי ולהגביל אותו לתחום המיכל. קטפו את העלים ממש לפני הפריחה, קציר מאוחר יותר עלול להוביל לטעם מריר.

לסיכום,  עשבי מרפא קלים לגידול אלה מביאים עמם יתרונות בריאותיים לגינה ולמשפחה. רבים מהצמחים שסקרנו מושכים חרקים מועילים ודבורים ואף מסייעים בהדיפת מזיקים מצמחים רגישים בקרבת מקום.

הקפידו לבחור צמחים המתאימים לתנאי התאוה, המים והטמפרטורה של הגינה.

בהצלחה!