איך לבחור דשן

אם יש לכם גינה ביתית ואתם מעוניינים לדשן אותה, נשאלת השאלה איך לבחור דשן. במשתלות וחנויות הפרחים תוכלו למצוא מבחר גדול של דשנים מסוגים שונים, דבר אשר יכול לעורר תהיות רבות לגבי בחירת הדשן המתאים עבור הגינה הביתית שלכם. אז מה עושים, כיצד נבחר את הדשן המתאים?

הדבר הראשון שכדאי להבין הוא את החלוקה בין הדשנים הכימיים לבין הדשנים האורגניים. הדשנים הכימיים הם אינם הדשנים המומלצים עבור הגינה הביתית וכדאי לפסול אותם מראש. יש לכך סיבות שונות, החל מסביבות סביבתיות הקשורות לתהליכי הייצור של אותם הדשנים ולהשפעות ארוכות הטווח של השימוש בהם. אך גם אם נעצום את עיננו ונתעלם מההשפעות הסביבתיות ההרסניות, עדיין קיימת הסכנה שבגלל שימוש לא נכון בדשנים כימיים אנו פשוט נהרוג את הצמחים תוך מספר ימים. דשן כימי נועד לשימוש בכמויות מדודות ומדויקות ושימוש לא נכון יביא לחיסול הצמחים.

עכשיו שהבנו מה לא לבחור, עדיין יש לנו אפשרויות רבות לבחירה. ישנם דשנים אורגניים מסוגים שונים כמו זבל (תערובת המבוססת על צואת בעלי חיים) ודשנים אורגנים אחרים. אז גם את הזבל אנו ממליצים לשים בצד, זהו אולי הרע במיעוטו, אך בכל זאת לא דשן המתאים לשימוש ביתי. יש לכך כמה סיבות: הסיבה הראשונה היא מטרד הריח, הרי לא תרצו שהגינה שלכם תריח כמו מכלאת כבשים או רפת וזהו בדיוק הריח של הזבל האורגני. הסיבה השנייה היא שהזבל דורש חודשים רבים במהלכם הוא עובר תהליכים ביולוגיים וכימיים אשר הופכים את החומר האורגני שבו לחומרי מזון זמינים עבור הצמח. זוהי לא בדיוק צורת השימוש המתאימה לגינה שלכם; אם זיהיתם מחסור בחומרי דישון עבור הצמחים אתם דורשים חומרי דישון שיעניקו פתרון מיידי. הזבל האורגני מתאים יותר לתכנון ארוך טווח במסגרת גידולים חקלאיים.

דשנים כימיים וגם דשנים אורגניים המבוססים על זבל בעלי חיים דורשים שימוש בככפות ואמצעי זהירות בעת השימוש. זבל בעלי חיים, אפילו שהוא נכנס תחת הקטגוריה של דשן אורגני, עדיין יכול לגרום לזיהומים אשר מקורם בבעלי החיים ולכן הוא אינו בטוח לשימוש ואינו מומלץ במידה ואתם מגדלים ירקות למאכל.

דישון ושלבי הגידול

אחד הדברים שבאופן אישי הכי מלחצים אותי כאשר אני מחפש מידע על דשנים הוא כל מיני הוראות שימוש המדברות על שלבי הגידול של הצמח – זריעה, צמיחה, פריחה… האמת שהדברים הללו הם די מבלבלים עבור מי שאינו אגרונום. ולא רק שהדשנים מיועדים לשלבים שונים, הם גם מיועדים לסוגים שונים של גידולים – דבר היוצר הרבה בלבול כאשר אנו מחפשים דשן לגינה אשר ייתן מענה גם לערוגות הגזר והצנוניות, וגם לפטוניות הפורחות…  ונשאלת השאלה האם ישנו דשן המתאים לשימוש כללי אשר יכול לתת לצמחים את מה שהם צריכים ללא תלות בשלב הגידול או בסוג הגידול?

למזלנו אכן ישנם דשנים אשר יכולים לתת מענה בדיוק לנקודה הזו. דשנים המבוססים על ביו סטימולנטים הם הדשנים המתאימים ביותר והנוחים ביותר לשימוש. ניתן להפיק מהם תועלת גדולה בכל שלבי הגידול ועבור כל סוגי הצמחים. הם אינם דורשים מומחיות וידע מקצועי מורכב על מנת להשתמש בהם ואין להם את פוטנציאל הנזק של הדשנים הכימיים אשר יכולים פשוט להרוג את הצמח. דשנים אלו תומכים בתהליכים הטבעיים של הקרקע, הם מעשירים אותה ומאפשרים את מגוון הפעילויות הביולוגיות הטבעיות אשר גורמות להעשרת הקרקע.

אחד היתרונות של דשנים כימיים הוא הזמינות של חומרי המזון ההכרחיים עבור הצמח. למרות הנקודות הבעייתיות של השימוש בדשנים כימיים, הם עדיין מסוגלים להעניק פתרון מהיר – כלומר הספקת החומרים המזינים לצמח באופן מייד וללא צורך בהמתנה להתרחשותם של תהליכים כימיים וביולוגים כפי שנדרש בחלק מסוגי הדשנים האורגנים. אך כאשר מדובר ביו סטימולנטים נראה שאנו יכולים ליהנות משני העולמות, או יותר נכון הצמחים הם אלו אשר נהנים. דשנים מבוססי ביו סטימולנטים מעניקים לצמחי הגינה שלכם את החומרים המזינים בזמינות מידית, ללא הנזק והסכנות של הדשנים הכימיים. אך במקביל הם גם תומכים בתהליכים הטבעיים ומאפשרים את פוריות הקרקע לטווח הארוך.

לבחור דשן על פי אופן השימוש

גם אופן השימוש בדשן יכול להשפיע על הבחירה שלכם. אם בחרתם בזבל אורגני בוודאי תרצו לעבוד עם מעדר ולערבב אותו באדמה על מנת להימנע ממפגע הריח; דבר שלא תמיד אפשרי בגינה שתולה אלא מתאים יותר בשלבים של הכנת הגינה לקראת השתילה. דשנים אורגניים המבוססים על ביו סטימולנטים יכולים להיות נוחים יותר לשימוש, זאת מכיוון שישנן צורות שונות להשתמש בהם. אלו הם דשנים נוזליים אותם ניתן לערבב עם מי ההשקיה ולאפשר למערכת הטפטפות של הגינה להזין את הצמחים בדשן, אף גם ריסוס  והגמעה הן שיטות מתאימות לשימוש בדשן מסוג זה.

בסופו של יום כאשר אתם שואלים את עצכם איך לבחור דשן, הפתרון האורגני המבוסס על ביו-סטימולנטים מעניק לכם את הפתרון המעשי והיעיל ביותר.