טיפים לגיזום – מתי, כמה ולמה?

על מנת ליהנות מצמחי הגינה השונים עלינו להעניק להם את הטיפול המתאים. צמחים דורשים השקיה מתאימה, דישון, הדברת מזיקים וכו‘.  גם גיזום עצים ושיחים הוא חלק מהטיפול שאנו צריכים להעניק לצמחים. כך נוכל ליהנות מיופיים ולמנוע בעיות שונות.

המטרות של הליך הגיזום

  • עידוד צמיחה – כאשר הגיזום מתבצע במועד נכון, בדרך כלל בסוף החורך לקראת האביב, הוא מעודד את הצמיחה וההתחדשות של הצמח. כך נוכל ליהנות מצמח חזק ובריא, מראה מלבלב וגם פריחה ופרות במידה ומדובר בעצי פרי.
  • דקורציה – בעזרת הגיזום אנו יכולים לשלוט על צמיחת העץ או השיח ולהעניק להם את המראה, הגודל וכיוון הצמיחה הרצוי. זהו עשוי להיות גיזום דקורטיבי על מנת לעצב את הצמח בצורות מיוחדות או סתם מראה כללי וטבעי יותר המתאים לצרכים שלכם.
  • מניעת הפרעות – צמיחה פרועה של עצים ושיחים יכולה ליצור בעיות שונות, לא רק אסתטיות. למשל שיחים גדולים בכניסה לבית עשויים לחסום את הכניסה. ענפים יכולים להפריע לגג הבית , חוטי חשמל וכו‘. באמצעות הגיזום אנו יכולים למנוע את הבעיות הללו.
  • מניעת סכנות – צמיחה של עצים יכולה לפעמים לגרום לסכנות. למשל כאשר ישנו חשש שענף ייפול ויסכן אנשים או רכוש נרצה לגזום אותו. למרות שלכל עץ ישנה תקופת גיזום אידאלית, במקרה של סכנות ונושאים בטיחותיים, אלו יהיו בעדיפות הראשונה. במקרים רבים יש צורך לעשות אותם לקראת עונת החורף. העונה בה הרוחות יכולות לגרום לקריסת ענפים.
  • בריאות העץ – גיזום חשוב גם לצורך שמירה על בריאות העץ. לעתים ישנם ענפים חלשים וחולים אשר גוזלים משאבים מהעץ ויכולים להוות נקודת תורפה החשופה למזיקים המנצלים את החולשה.
  • הגדלת היבול – כאשר מדובר בעצי פרי, גיזום נכון יכול לסייע להגדלת היבול. גיזום מביא ליצירת הסתעפויות ענפים ואלו יכולים לסייע להגדלת היבול שנותן העץ.

מתי גוזמים

תקופת הגיזום צריכה להתאים למחזורי הגדילה של העץ לאורך עונות השנה. למשל ישנם עצים הנמצאים בתרדמת בתקופת החורף ונרצה לגזום אותם בתקופה זו. להלן מדריך כללי, אך מוטב לזהות את המין הספציפי ולבדוק מהי תקופת הגיזום האידאלית:

  • שיחים ועצים נשירים – אלו הם הצמחים אותם נרצה לגזום בחורף, החודשים ינואר-פברואר הם האידאליים. בתקופה זו הם חשופים (ללא עלים) וניתן לגזום אותם בקלות. עם בוא האביב הם יתחילו להתחדש. שימו לב שישנם עצים שאינם נחשבים לנשירים, אך מכיוון שבארצות מוצאם הם אינם נחשפים לתנאי החורף הישראלי הם עשויים להתנהג כעצים נשירים. במקרה של עצים אלו ממש לא תרצו לגזום אותם בעונת החורף כאשר הם חלשים. יש לחכות לאביב.
  • צמחים ירוקי עד – אלו הם בדרך כלל צמחים ממוצא טרופי הסובלים מהקור הישראלי בחורף. יש לגזום אותם באביב, רצוי בתחילת אפריל. גיזום מוקדם מידי עשוי לפגוע בצמח.
  • צמחים הפורחים באביב המוקדם – עבור הצמחים המקדימים לפרוח מייד בסוף החורף יש לבצע את הגיזום לאחר הפריחה.
  • צמחים הפורחים באביב ובקיץ – יש להקדים ולגזום באביב המוקדם בטרם מתחילה הפריחה.
  • עצים ממשפחת המחטניים וערערים – עצים מחטניים וערערים גוזמים במהלך החורף.
  • שיחים המעניקים פירות בסתיו בחורף – אותם נגזום לאחר הופעת הפרות.

באופן כללי מומלץ להימנע מגיזום בעת שרב כבד. הגיזום יכול גם לגרום לענפים מסוימים לקבל חשיפה לשמש שהם לא היו רגילים לה. הדבר עשוי להיות טראומתי ולעתים כדאי להשתמש באמצעים מלאכותיים על מנת להצל אותם באופן זמני.

כיצד לגזום נכון

לפני הכל חשוב להגיד שגיזום עשוי להיות דבר מורכב ומסוכן, בעיקר כאשר מדובר בעצים גדולים וגבוהים. הסכנות יכולות לנבוע מהציוד שבו משתמשים לצורך ניסור ענפים עבים, העבודה בגובה והשימוש בסולמות. גם הסכנה של נפילת הענפים על אנשים ורכוש צריכה להילקח בחשבון. לכן במקרים רבים עדיף לפנות לחברת גיזום ולא לנסות לעשות זאת בעצמכם.

ישנן 3 טכניקות גיזום: דילול, קיטום והסחה.

  • דילול – טכניקת גיזום זה מתייחסת לגיזום למלא של ענף. כלומר הגיזום נעשה בבסיס הענף ומסיר אותו לחלוטין. זוהי הטכניקה שבה נשתמש לצורך הסרת ענפים שבורים וחולים, או על מנת להרים את העץ לגובה.
  • קיטום – קיטום או קיצור של ענף. אנו מבצעים את הקיטום כאשר הענף ארוך מידי או כאשר נרצה לעודד צמיחה של ענפים חדשים המסתעפים ממנו. צמיחת הענפים החדשים גם תמתן את התעבות הענף.
  • הסחה – כיזום זה מתאים לצורך שליטה על כיוון הגדילה למשל כאשר ישנה הסתעפות של שני ענפים, אחד גבוה ואחד נמוך; אם נרצה לעודד את הצמיחה לגובה נבצע גיזום של הענף התחתון.

חשוב גם להקפיד על כלי גיזום מתאימים בהתאם לצמח וקשיחות הענף. לעתים משתמשים במגזמת, מזמרה או מסור. אין מדובר רק בעניין של נוחות. אתם רוצים לגזום את הענף בצורה חלקה ולא לגרום לשבר אשר צפוי להתייבש ולמשוך מחלות ומזיקים.

לאחר הגיזום מומלץ למרוח על פצעי הגיזום משחת גיזום מקצועית אשר תסייע להגלדת הפציעה. הפציעה המתייבשת עשויה לאפשר חדירת מחוללי מחלות לעץ.