גידול פטריות בגינה

פטריות יכולות להיות תוספת מעולה לתפריט שלכם. הן מביאות איתן ערכים בריאותיים חשובים ויכולות להתאים לסלטים, אפייה ובישול. רובנו רוכשים את הפטריות שלנו ברשתות השיווק, אך שם ההיצע די מוגבל ובדרך כלל ישנם 2-4 זני פטריות זמינים בצורתן הטרייה. אחרות מגיעות מיובשות וזו לא תמיד הצורה המועדפת. באירופה ישנם רבים הנוהגים ללקט פטריות מאכל בטבע, גם בארץ אנשים עושים זאת אך מדובר במעטים. בנוסף חל איסור על ליקוט פטריות בשמורות הטבע. ומעל הכל, זהו תחביב מסוכן – לא כל הפטריות מתאימות למאכל, חלקן עשויות להיות רעילות מאוד. ליקוט פטריות בטבע דורש ידע בזיהוי פטריות והבחנה בהבדלים בין פטריות שעשויות להיראות דומות מאוד, אך האחת מתאימה למאכל והשנייה מסוכנת.

אם תרצו ליהנות מהיצע של פטריות טריות, לגוון בסוגים שאתם מכניסים לתפריט וגם להישמר מפטריות מסוכנות, תוכלו לגדל פטריות בעצמכם. הביולוגיה של הפטריות שונה מיתר הצמחים וצורת הגידול שונה לחלוטין. אך מצד שני כל אחד יכול ללמוד כיצד לגדל פטריות ולעשות זאת בביתו. ולא רק שתוכלו ליהנות מהטעמים והתכונות המיוחדות – גידול פטריות הוא גם חוויה מספקת. הפטריות גדלות במהירות וזה תמיד מעניין לראות כיצד הן גדלות בזמן כל כך קצר.

כיצד מגדלים פטריות

כל פטרייה דורשת תנאים מעט שונים, בעיקר בכל הנוגע למצע ממנו היא ניזונה ולתנאי הלחות. לכן לכל פטרייה יש את המצע והוראות הגידול המתאימים עבורה. לא נוכל להתייחס במאמר זה לכל סוגי הפטריות.

הדבר השני שצריך לדעת על גידול פטריות הוא שחלקן קלות לגידול וחלקן עשויות להיות מאתגרות. בעיקר בגלל הקושי להתאים עבורן את התנאים האידאליים באקלים הישראלי. אנו מציעים לכם לשים בצד את הפטריות הקשות לגידול, לפחות עד שתרכשו ניסיון.

ולבסוף חשוב להזכיר שהפטריות אוהבות סטריליות. מסיבה זו יש לבצע סטריליזציה של מצע הגידול על מנת לחסל בקטריות ופטריות אחרות אשר עשויות להפריע. כמו כן מומלץ להשתמש בכפפות חד פעמיות בכל התעסקות עם מצע הגידול.

גידול פטריות מהסופר

גידול פטריות שונה מאוד מגידול של של צמחים אחרים, כמו למשל נענע שנוכל להשריש אותה. את הפטריות מגדלים בעזרת נבגים, אלו הם ה“זרעים“ של הפטריות. הנבגים  נמצאים בפטריות ונוכל לקבל אותן מפטריות שנקנה בסופר. ישנן שיטות שונות להוצאת הנבגים מהפטרייה וניתן לרכוש נבגים בצורות שונות.

המדריך הבא מתאים לפטריות שמפיניון ופטריות פורטבלו ואף עשוי לעבוד עם פטריות אחרות שתמצאו בסופר. את הנבגים שלנו נקבל ישירות מהפטריות. אנו נשתמש בצורה קצת פרימיטיבית, אבל הכי חשוב שהיא עובדת. היא אטית מאוד בהשוואה לשיטות אחרות, אך מתאימה לחסרי ניסיון ואלו שרוצים לעשות את הדברים פשוטים. יש לציין כי בחרנו בפטריות אלו מכמה סיבות: הזמינות שלהן, קלות הגידול וההתאמה למזג האוויר הישראלי וגם הפופולריות שלהן במטבח הישראלי.

לצורך גידול הפטריות הללו נזדקק למארז פטריות, אדנית לגידול, קומפוסט ומעט אדמה ללא דשן.  התקופה המומלצת לגידול הפטריות היא בסוף הסתיו.

  1. נמלא את האדנית בקומפוסט.
  2. בשלב השני נטחן את הפטריות בבלנדר יחדיו עם ליטר מים. כל נקבל נוזל המכיל את נבגי הפטריות.
  3. נערבב את האדמה עם ”מיץ הפטריות“ שהכנו בבלנדר.
  4. נכסה בניילון על מנת לשמור על הלחות ונשים במקום מוצל.
  5. לאחר שבועיים ניתן להסיר את הניילון ולפזר מעט אדמה. כסו את הקומפוסט ב 3-4 סנטימטרים של אדמה.
  6. הקפידו להשקות על מנת לשמור על הלחות.
  7. לאחר כחודשיים שלושה הפטריות יתחילו לצמוח. כאשר הן יתחילו לצמוח הן יצמחו במהירות.

גידול פטריות ממזרע מוכן

כיום ניתן להשיג בארץ ’צנצנות מזרע‘. אלו הן צנצנות בהן מצע גידול שהוכן מראש ובו נמצא כבר תפטיר הפטריות. ניתן לגדל אותן באמצעות שימוש במצע העשוי נסורת עץ טבעי. תוכלו להשיג נסורת בנגריות או בחנויות המוכרות ציוד לבעלי חיים.

  1. יש לעקר את הנסורת באמצעות מים רותחים. עשו זאת בדלי עם מכסה והניחו לנסורת להתקרר במשך 12 שעות.
  2. העבירו את הנסורת הלחה לכלי נקי (לרחוץ במים וסבון). בתוכו יש לערבב את הנסורת עם תוכן הצנצנת. חשוב לעשות זאת באמצעות כפפות סטריליות.
  3. דחסו את הנסורת לתוך שקית, הכל בצורה סטרילית. הצורה הנוחה ביותר היא לשים את השקית בדלי ולמלא.
  4. קישרו את השקית, הוציאו מהדלי ונקבו בה חורים. ניתן לעשות זאת בעזרת מזלג ולנקב אותה כ 15 פעמים במקומות שונים.
  5. הניחו את השקית בבית, במקום שאינו חשוף לשמש ישירה. התפטיר יתפח בשקית והדבר נראה כמו עובש לבן. לאחר 3 שבועות השקית אמורה להיות מלאה בתפטיר.
  6. הוציאו את השקית ופתחו אותה. הקפידו על שמירה על לחות באמצעות ריסוס מים 3 פעמים ביום.
  7. בתוך מספר ימים יתחילו לצמוח פטריות. קטפו אותם והמשיכו לשמור על הלחות. אתם תוכלו להוציא מספר מחזורי גידול.

גידול פטריות באמצעות ערכת גידול

אם אתם מחפשים דרך קלה לגידול פטריות, מבלי להתעסק בהכנת מצע גידול, תוכלו למצוא היום ערכות לגידול פטריות. ישנם משווקים המציעים ערכות מוכנות הכוללות את המצע המתאים ונבגים של פטריות שונות, כולל פטריות אקזוטיות.

אין צורך שנרחיב על השימוש בערכות הגידול. כל ערכה מגיעה עם הוראות מפורשות והיא תוכננה בצורה אשר תאפשר גידול פשוט ונוח.