איך לגדל תפוזים

איזה פרי הוא יותר ישראלי אם לא התפוז? התפוז הוא אחד הפירות האוהבים ביותר על הישראלים. ולא רק על הישראלים, התפוז הישראלי נחשב לאיכותי וטעים ומשווק לכל אירופה. אפשר לאכול את התפוז סתם כך, פשוט לקלף ולאכול את הפלחים. ניתן לעשות ממנו מיץ תפוזים טבעי ועשיר בוויטמינים, סלט פירות ועוד מתכונים יצירתיים. אבל האם אפשר לגדל תפוזים בבית?

מיץ תפוזים
אין כמו מיץ תפוזים טבעי, סחוט טרי

בהחלט ניתן לגדל עץ תפוזים בבית. קחו רק בחשבון שמדובר בעץ ולא צמח עונתי או שיח רב שנתי, לכן באופן טבעי הוא דורש מקום רב. מבחינת מזג האוויר הישראלי התפוז יכול לגדול בכל חלקי הארץ, אך אזור מרכז הארץ הוא האזור האידאלי לצורך גידול תפוזים. עץ התפוז אוהב מזג אוויר חם והקור הוא האויב הגדול אשר יכול לחסל את הפירות המתפתחים דווקא בחודשים הקרים של השנה.

אם החלטתם לגדל עץ תפוזים, תוכלו ליהנות לא רק מפירותיו אל גם מניחוח הפריחה הנהדר. 

גידול עץ תפוזים מזרעים

הנבטת הזרעים היא בהחלט אפשרית, אך היא אינה הדבר המומלץ. יש שתי סיבות מדוע לא תרצו לגדל את העץ מזרעים. הסיבה הראשונה היא שמדובר בשנים רבות מהרגע שהזרע נובט ועד שהופך להיות עץ מניב פירות. הסיבה השנייה היא שהזרעים שאתם מוציאים מהפירות בסופרמרקט באים מעצים שעברו הרכבות ושינויים גנטיים והמטען הגנטי של הזרע אינו זהה לפרי שממנו הוצאתם ממנו את הזרעים. כך שהפרי שיצא מהזרע יהיה נמוך באיכותו, אם בכלל יצא פרי. שיטה יעילה יותר לגידול עץ תפוז תהיה באמצעות ייחורים או באמצעות רכישת שתיל תפוזים במשתלה הקרובה לביתכם. 

אם בכל זאת תרצו להנביט את זרע התפוז תוכלו להניח אותו על מצע לח, כמו למשל צמר גפן או נייר סופג להמתין עד הנביטה. לאחר מכן ניתן להעביר אותו לאדמה. 

רכישת שתיל במשתלה

כפי שאמרנו הדרך הקצרה ביותר, והבטוחה ביותר עבור עץ תפוזים שיעניק לכם פירות טעימים היא רכישת שתיל במשתלה. ישנם זנים שונים של תפוזים והזנים השכיחים במשתלות הם שמוטי, ולנסיה וטבורי. 

  • שמוטי – זהו אחד הזנים המזוהים ביותר עם ישראל. הוא גדל בארץ כמאתיים שנה והוא מתאים היטב למזג האוויר הישראלי. הפרי שלו גדול ועסיסי. קל לקלף ולאכול אותו. אחד היתרונות המרכזיים של זן זה הוא עונת הקטיף הארוכה. את הפירות הראשונים תוכלו לקטוף בדצמבר וזה יימשך עד חודש אפריל.
  • ולנסיה – עוד זן ותיק בארץ. זו זה פותח בקליפורניה. ברמת העיקרון עצי תפוזים הם אינם עצים גבוהים, אך עץ זה דווקא גדול מאוד בהשוואה לזני תפוז אחרים. גובהו המרבי הוא 6 מטר כאשר הוא מקבל את התנאים האידאליים. בזכות הגובה שלו הוא יכול להתאים גם לצורך הצללה בגינה. פרי זה מעולה למיץ, אך כמובן שניתן לאכול אותו סתם כך. עונת הבשלת הפירות מפברואר ועד יוני. הוא ידוע בזכות הקליפה הדקה שלו. 
  • טבורי – זן תפוז זה ידוע בזכות הטבור בקצה הפרי. מקור הזן הוא מוטציה שהתרחשה בעץ תפוז אשר גדל במנזר בברזיל בראשית המאה ה – 19. המוטציה הביאה ליצירת פרי דפלואיד, כלומר פרי תאום קטן הצמוד לפרי הגדול ליד הגבעול. זוהי הסיבה לצורת הטבור על הפרי. מברזיל הועברו ייחורים לקליפורניה ומשם הזן המוצלח התפשט לשאר העולם. יש לו טעם מתוק ובדרך כלל הפירות נטולי גרעינים. הפירות מבשילים מוקדם בתחילת החורף. ישנם זנים שונים שפותחו על בסיס זן זה ותקופות ההבשלה שלהם עשויות להיות שונות.

שתילת התפוז

לאחר שרכשתם את השתיל יש לשתול אותו בגינה. עץ התפוז אוהב שמש מלאה. אם אין מספיק גשמים בעונת הפריחה וההבשלה של הפירות יש צורך לתגבר את ההשקיה. אם הפרי מתפוצץ זהו סימן למחסור במים. מבחינת הטיפול השוטף יש להסיר ענפים חלשים וענפים יבשים. אם יש לכם עץ תפוז צעיר וקטן, מומלץ לדלל את הפרחים. כך תקבלו פחות פירות, אך הם יהיו איכותיים יותר. שימו לב שעץ התפוז רגיש למזיקים רבים אתם עלולים למצוא את העץ מותקף על ידי עש המנהרות, כנימות, אקריות ומזיקים אחרים. תצטרכו להתמודד עם מזיקם אלו, רצוי באמצעים אורגניים. מבחינת הדישון מומלץ להשתמש במצרי דישון אורגניים המתאימים לדישון באמצעות מערכת ההשקיה. אנו ממליצים בשלב ההתחלתי על תכשיר הדישון KF Serfico מבית חברת VGI.

עץ תפוז שופע בפירות
עץ תפוזים שופע

הרכבה 

מגדלי תפוזים מקצועיים נוהגים לבצע הרכבה של זנים. מקובל להשתמש בחוש חוש בתור הבסיס, בזכות תכונותיו החזקות, ועליו להרכיב פירות מזנים אחרים על מנת לקבל תפוזים טעימים. ניתן אפילו להרכיב מספר זנים על אותו קנה, כך ניתן לקבל עץ המספק פירות לאורך תקופה ארוכה בהתאם לזנים שמהם הוא מורכב. ביצוע הרכבה דורש ידע, מיומנויות ונגישות לזנים השונים מהם תוכלו לקחת ענפים. לכן הפתרון המתאים ביותר עבור הגינה הביתית הוא רכישת שתיל מורכב.

אם שתלתם תפוז אתם צפויים ליהנות מפירות טעימים וטריים ישר מהגינה. אם יש לכם עודפי פרי תוכלו תמיד להכין מהם ריבות. הכנת ריבות תאפשר לכם לשמר את הפרי לתקופה ארוכה. 

ריבת תפוז
ריבת תפוזים – אופציה נהדרת למה לעשות עם התפוזים שנותרו