איך לגדל משמש

פרי המשמש אהוב במיוחד על הילדים, אולי לאו דווקא בגלל הפרי עצמו אלא בזכות גרעיני המשמש הידועים בכינוי גוגואים, איתם הילדים משחקים. לפחות כך היה בילדותי, אולי היום משחקי הווידאו דחקו את מעמדם של הגוגואים. בכל מקרה מדובר בפרי טעים שתוכלו לגדל בגינה. ולא רק טעים, הוא גם עשיר בוויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. 

משמש וגוגואים

עץ המשמש הוא עץ נשיר הנמנה עם אותה משפחה של עצי השזיף. הוא יכול להגיע לגבהים של 8-12 מטר. פירותיו בדרך כלל בעלי גוון צהוב עד כתום. בכל פרי משמש תוכלו למצוא גלעין אחד. העץ נותן פירות במהלך סוף האביב והקיץ, בדרך כלל בין אמצע מאי לסוף יולי. 

טעם הפרי הוא חמוץ מתוק וישנן צורות שונות לאכול אותו. ניתן לאכול אותו כאשר הוא טרי, או מיובש. ניתן אפילו לשמר אותו ולהכין ממנו ריבות טעימות. יוצאי עירק נוהגים להכין ממנו לדר. 

מבחינת מזג האוויר מדובר בעץ עמיד אשר יכול לעמוד בטמפרטורות נמוכות מאוד של מינוס שלושים מעלות, אך מצד שני ישנם זנים אשר הותאמו למזג האוויר הים תיכוני. הסביבה האידאלית עבור העץ היא סביבה בה יש חורף קר מספק לצורך תרדמת החורף של העץ, אך אין כפור באביב, דבר הפוגע בהתפתחות הפרי. 

גידול משמש מזרעים

גידול עץ משמש מזרעים הוא קל, אך לא בהכרח הפתרון האידאלי. קל מאוד להשיג את הזרעים מהפירות שאתם אוכלים, אך כמו תמיד בעצי פרי לא ניתן להבטיח את איכות הפרי הגדל מזרע. אם בכל זאת תרצו להנביט את הזרע להלן ההוראות. בתוך פרי המשמש תוכלו למצוא את הזרע, אך הוא מוגן במעטפת קשה. יש צורך  לפצח את המעטפת. תוכלו לנסות לעשות זאת באמצעות פטיש. אך שימו לב שיש לעשות זאת בזהירות על מנת לא לפגוע בזרע. תצטרכו להכות עם הפטיש על צידו של הגלעין על מנת שהזרע לא ישבר. יתכן שתצטרכו מספר ניסיונות לכן כדאי להצטייד בכמה גלעיני משמש. בכל מקרה כדאי להכין כמה זרעים. 

לאחר שיש לכם את הזרעים השרו אותם במים למשך 20 דקות. שימו לב שחלק מהזרעים יצופו על פני המים. הזרעים אשר יצופו על פני המים אינם טובים. קחו את הזרעים שנשארו בתחתית והשתמשו רק בהם. הניחו אותם בתוך נייר סופג לח וקפלו את הנייר. לאחר מכן הכניסו אותם עם הנייר לתוך שקית ניילון. תוכלו להשתמש בשקית zeeplock. את השקית הכניסו למקרר והמתינו להנבטה. זה עלול לקחת זמן, עד חודשיים. אך יש לבדוק כל שבוע מה המצב. לאחר שהזרעים הונבטו תוכלו לשתול אותם באדמה. תוכלו לעשות זאת בתחילה בעציץ קטן ולאחר מכן להעביר אותם לגינה. 

עץ משמשים
משמשים עסיסיים שגדלו על העץ בגינה הביתית

גידול מייחורים

אפשרות טובה יותר היא גידול מייחורים. היתרון של ייחורים הוא גם המהירות הגדולה יותר וגם העובדה שאתם מקבלים תכונות גנטיות הזהות לצמח האם. דבר שאינו מובטח לכם בזרעים. כך תוכלו להיות בטוחים שתקבלו פירות אטרקטיביים וטעימים. 

לצורך הפקת הייחורים אתם צריכים למצוא עץ משמש ממנו תוכלו לחתוך את הייחורים. אם אינכם מכירים אף אחד שיש לו עץ תוכלו להיעזר באינטרנט וברשתות החברתיות. כיום ישנן קבוצות העוסקות בגננות ותוכלו לשאול אם מישהו מוכן לתת לכם ייחורים. חפשו מישהו בקרבת אזור המגורים שלכם על מנת למהר לשתול את הייחורים. 

התקופה הטובה לחתוך את הייחורים מהעץ היא התקופה שבה הוא מתחיל להשיר את עליו או התקופה שבה כבר איבד את כולם. אנחנו מדברים על הסתיו או החורף. 

בחרו ענפים בגודל של 20-25 סנטימטר ועובי של עיפרון. חתכו אותם בצורה נקייה וחלקה, אל תשברו אותם. לצורך הובלתם עד לשתילה עטפו אותם במגבת לחה.  אם לענף עדיין יש עלים הסירו אותם והשאירו רק את העלים בראש הענף. 

הרטיבו את קצה הייחור במים וטבלו אותו באבקת הורמונים להשרשה בטרם אתם שותלים אותו באדמה. אם לענף שלכם יש עלים, שימו אותו במקום עם חצי צל. אם הוא ערום מעלים הוא יכול להיות גם בשמש מלאה. הקפידו לשמור על לחות האדמה עד שהייחור יראה סימני גדילה. זה צפוי להתרחש באביב. 

פרי משמש על העץ
משמש כתום-אדמדם על העץ

אפשרות אחרת, ואולי האפשרות הנוחה והמעשית ביותר היא פשוט לגשת למשתלה ולרכוש שתיל של עץ משמש. 

את שתיל עץ המשמש מומלץ לשתול באזור קריר עם שמש מלאה. פירות תוכלו לקבל כבר בשנה השלישית. בשנים הראשונות כדאי לדלל את הפרחים.  יש לשמור על רמת השקיה בינונית, אך לתגבר אותה בעונת ההבשלה של הפרי. באביב אתם צפויים לראות פריחה והפירות מבשילים במהלך הקיץ. תקופת הפרי היא תקופה קצרה. 

מבחינת הטיפול השוטף בעץ המשמש יש לגזום ענפים חלשים ומתים. עונת הגיזום המומלצת היא בחורף כאשר נושרים העלים. במידת הצורך יש לדשן, השתדלו לעשות זאת עם דשנים אורגניים. ביו סטימולנטים עשויים להתאים. 

שימו לב כי עץ המשמש רגיש למזיקים ופירותיו עשויים למשוך מזיקים רבים החומדים את הפירות. יתכן כי תצטרכו לרכוש רשת על מנת לעטוף את העץ ולשמור על הפירות.