שומרים על כדור הארץ

5 פעולות שאפשר לעשות בגינה כדי לתרום לאיכות הסביבה

המגוון הביולוגי בכדור הארץ הולך מצטמצם. מדובר בתופעה שיש לה השפעה שלילית על כדור הארץ ובה מינים של בעלי חיים ואורגניזמים נעלמים ונכחדים, החל מליווייתנים כחולים דרך דבורים ועד חיידקים, בקטריות ומיקרו אורגניזמים. על פי מחקר שפורסם לאחרונה עולה כי מגוון בעלי חיים כגון ציפורים ודגים פחת ב-50% מאז 1970, כאשר בעלי חיים שבית הגידול הטבעי שלהם הוא מים נפגעו יותר בשנים אלו.

להיות חלק מהטבע

בני אדם הם חלק אינטגרלי מהטבע. אנחנו תלויים בטבע באופן שלא ניתן לניתוק. הטבע מספק לנו תרופות, מזון, חמצן, משקאות וחומרים. על כן, אנחנו חייבים להגן ולעודד צורות חיים שונות. נכון, מרבית האנשים בעולם אינם פועלים באופן אקטיבי כדי לחבל בטבע, אך זה די קשה לדעת מה מהפעולות היומיומיות שלנו משפיעות לרעה על הסביבה.

למרבה המזל יש היום מחקרים, מדענים וחוקרים שבודקים נושא זה ונראה שניתן לסייע בשמירה על המגוון הביולוגי גם כאשר אנחנו מגננים ומטפחים את הגינה הביתית שלנו.

אז איך ניתן לשמר את המגוון הביולוגי בגינה הפרטית שלנו? הנה כמה פעולות שאפשר להתחיל לעשות אותן כבר היום.

דשנים כימיים
מסיכה נגד כימיקלים רעילים

1. הפחיתו שימוש בחומרי הדברה כימיים

הגינה הביתית היא מקום שבו יש מגוון ביולוגי טבעי וכדאי מאוד שלא לפגוע במגוון זה. לשם כך צריך להפסיק להשתמש בחומרי הדברה כימיים. מה החלופה? חלופות ביולוגית וצמצום מזיקים על ידי מניעה. אם מזינים בצורה נכונה את הצמחים בגינה ומחזקים את הצמחים, אפשר למנוע מראש מחלות והופעת מזיקים.

ביו-סטימולנטים לדוגמה גם מחזקים את מערכת השורשים, גם מחזקים את הצמחים, גם משפרים את הקרקע וגם הופכים את הצמחים לעמידים יותר. יש מיני בעלי חיים ומיני צמחים שיכולים לעזור בפעולות הדברה, הנכנסים לקטגוריה של הדברה ביולוגית. כך למשל, החיידק צילוס טורינגנסיס פוגע בחרקים, חתולים ידבירו מכרסמים, מקקים, נחשים, ג'וקים וגם חרקים קטנים, ועכבישים מדבירים חרקים.

יש גם צמחים שמרחיקים פולשים בלתי רצויים לגינה, ביניהם: פטוניות, עלי דפנה, נענע, מרווה רפואית, רוזמרין, טגטס, הדס, אזובית מצויה, כובע הנזיר, שום, זוטה לבנה, ריחן ועוד. הפסקת השימוש בחומרים כימים ורעילים תאפשר למגוון הביולוגי להתפתח באופן טבעי ותייצר אויבים טבעיים למזיקים.

2. הפסיקו את השימוש בדשנים כימיים

כדי שהגינה שלכם תפרח ותשגשג אתם חייבים לספק לצמחים שגדלים בה חומרי הזנה. הסיבה לכך היא שאין די חומרי הזנה בקרקעות וחייבים להשלים אותם. העניין הוא שדשנים כימיים פוגעים מאוד במגוון הביולוגי. הם מחסלים אותו מבלי כל יכולת שחזור. כדי להתגבר על החוסרים במינרלים ורכיבים מזינים חשובים אחרים בקרקע אפשר להשתמש בשילוב של קומפוסט אורגני, ביו-סטימולנטים ודשנים אורגניים.

למעשה אם משתמשים בביו-סטימולנטים אפשר לצמצם למינימום את השימוש של דשן, כל דשן. הביו-סטימולנטים מגבירים את ספיגת החומרים המזינים ומפחיתים את הצורך בדשנים. ביו-סטימולנטים המבוססים על רכיבים טבעיים (למשל אצות וצמחים) עובדים יד ביד עם המגוון הביולוגי הקיים בגינה, הם מעודדים בקטריות וחיידקים לפעול ולפרק את חומרי ההזנה ומאיצים את גדילת הצמחים.

קומפוסט ביתי
קומפוסט ביתי

3 עשו בעצמכם את הקומפוסט

קומפוסט מעשיר מאוד את הקרקע ומזין את הצמחים, וניתן להכין אותו עם פסולת טבעית שאנחנו מייצרים בבית. בצורה כזו גם ממחזרים פסולת וגם מעשירים את הקרקע בחומרים מזינים.

הכנת קומפוסט היא יחסית פשוטה והיא יכולה לתרום למגוון הביולוגי בגינה הביתית. כדי להכין קומפוסט צריכים עשבים, דשא שקצצתם, פסולת של ירקות ופירות, צואת עופות ופרות, נסורת, פתיתי ושאריות נייר, שבבי עץ וכו'.

4 השתמשו בעלים ונשירים כדי לחסוך מים

עלי שלכת ומיני נשירים שעל פי רוב אנחנו נוטים לגרף ולזרוק לאשפה יכולים לעזור מאוד לחסוך במים. עלים ונשירים אלו יכולים במהלך לילות קרירים לשמר טל ומי גשמים ולאחר מכן טיפות הטל ומי הגשמים מוחזרים לגינה ומשקים אותה בתהליך מחזורי טבעי.

5 גדלו את המזון שלכם בגינה הביתית

פגיעה באיכות הסביבה ובמגוון הביולוגי מתרחשת גם כאשר אנחנו רוכשים אוכל שלא יוצר מקומית. הדלקים המזהמים שדרושים כדי לשנע אוכל מיובא ממדינה למדינה זה רק דוגמה אחת כיצד אנחנו פוגעים בסביבה כאשר אנחנו צורכים תוצרת שאינה מקומית.

לכן, מומלץ מאוד להתחיל ולגדל בגינה הביתית ירקות, פירות ועשבי תבלין וכאשר הרעב מתחיל, פשוט הולכים לגינה וקוטפים את האוכל שלנו. זה לא רק מסייע לאיכות הסביבה, זה גם טעים יותר וגם מספק לאכול את האוכל שאנחנו גידלנו בעצמנו.
זה בידיים שלנו!

יש לנו אחריות וזה בידיים שלנו. אפשר לעזור לשמירה על המגוון הביולוגי וכך על איכות הסביבה בפעולות יומיומיות שאנחנו עושים. אם כולנו נרתם למשימה, יש סיכוי גדול שנוכל להציל מיני בעלי חיים רבים, שחיינו תלויים בהם.