מה ההבדל בין סוגי הדשנים השונים?

צמחים זקוקים לחומרי הזנה שונים כדי לגדול. הם סופגים חומרים אלו מהקרקע באמצעות מערכת השורשים של הצמח. דשנים מספקים את החומרים המזינים העיקריים לצמח כמו חנקן, זרחן ואשלגן הדרושים לצמח. ללא חידוש חומרי המזון, פוריות הקרקע  עשויה לדעוך עם הזמן.

דשנים כימיים

תעשיית הדשנים הופכת באמצעות ריאקציות כימיות עתירות אנרגיה חומרי גלם טבעיים כמו אוויר, גז טבעי ועפרות למוצרי דישון לצמחים. בין היתר, הסוגים הנפוצים ביותר של דשנים אלו כוללים:

  • דשני חנקן
  • דשני זרחן
  • דשני אשלגן
  • דשני סידן, מגנזיום וגופרית
  • מעכבים

דשנים אורגניים

הדשנים האורגנים העיקריים כוללים שאריות יבול וצואת בעלי חיים. על אף הערכים התזונתים המשתנים, הם בדרך כלל נגישים בשטח החקלאי ומכילים את החומרים המזינים להם זקוק הצמח. על אף היתרון הברור בשימוש בדשן אורגני, דשנים אלו אינם סטרילים לרוב ובחשיפה לסביבה מהווים מצע נוח להתפתחות בקטריות, פטריות ומחלות המזיקות לחי, לצומח ואף לאדם. בנוסף, תכולת המינרלים בדשן אינה מאוזנת וקשה להסתמך עליה לגידול תעשייתי ואחיד. בניגוד לדשן האורגני הרגיל, דשן ביו-סטימולנטים הוא דשן על, בו בעיות אלו אינן קיימות ותועלותיו הן לא פחות מקסם.

דשן ביוסטימולנטים

דשן המופק מחומרים ומיקרואורגניזמים והוכח כחומר המשפר את איכות היבול, כמותו ועמידותו. מדובר בחומר המופק ממקור צמחי נקי ומבוקר שעובר הליכי הכנה קפדנים. הדשן הייחודי משפר את פוריות האדמה ומזין את רקמות הצמח. הדשן מסייע למיקרו-אורגניזמים ולחיידקים מועילים לשגשג בסביבת הצמח ואלו מנגישים לו חומרים מזינים.

לסיכום, ניתן לומר כי יש מנעד רחב של דשנים הנחלקים לשתי קטגוריות עיקריות: הדשן האורגני והדשן הכימי. חשוב לשים לב לקטגוריה מיוחדת הנמצאת תחת הכותרת של הדשן האורגני והיא דשן הביו-סטימולנטים. לדשן זה סגולות ייחודיות.