תכנון גינת ירק למרפסת

גינת ירק היא דבר נהדר. זו יכולה להיות תוספת נעימה לבית המאפשרת לכם ליהנות מפרחים וצמחי נוי. אך גינת ירוק יכולה להעניק לכם גם פירות, ירקות וצמחי תבלין אורגניים עבור המטבח שלכם. ולבסוף חשוב לציין כי עצם הטיפול והטיפוח של גינת ירק הוא חוויה מהנה ומרגיעה מאוד. אך הבעיה שלא לכולם יש את הפריבילגיה של גינה פרטית. אם אין לכם גינה פרטית זה אומנם מגביל אתכם, אך מצד שני זוהי אינה סיבה לוותר. ניתן להקים גינת ירק גם במרפסת הפרטית שלכם. 

כיצד נקים גינת ירק במרפסת 

הדבר הראשון שעליכם לעשות לצורך תכנון גינת ירק הוא לבדוק את התנאים השוררים במרפסת שלכם. ישנן מרפסות שטופות שמש, וישנן מרפסות בהן יש צל. לכל מרפסת יש את התנאים הייחודיים שלה. חשוב שתהיו מודעים לתנאים של המרפסת על מנת שתוכלו לבחור את הצמחים המתאימים. ישנם צמחים אשר ישמחו לשעות רבות של שמש ביום וישנם צמחים אשר יעדיפו צל. לאחר שתדעו מהם התנאים שיש במרפסת שלכם תוכלו לגשת למשתלה ולרכוש צמחים. שם יוכלו לייעץ לכם לגבי סוגי הצמחים המתאימים. 

צמחים האוהבים שמש – בין הצמחים המתאימים למרפסות בהן יש שמש חזקה ניתן להזכיר: גרניום, סוגים שונים של מרווה, אלוואה, חרצית, היפואסטס, ירקה,פורטולקה, מפלית, פטוניה, גזניה, רוזמרין, בזיליקום, נענע, עשב, לימון, לוונדר, שיבה ואחרים. 

צמחים האוהבים צל: אם במרפסת שלכם ישנו צל תוכלו ליהנות מצמחים כמו: פלקטרנטוס, שרכים, מקיה נאה, בשמת, אקנטוס, מונסטרה, גרדניה יסמינית, פוקסיה, קולאוס ועוד.

אנו ממליצים לכם לקרוא בהרחבה על גידול צמחי תבלין בגינה הביתית.

שתילת צמחים בגינת ירק
שתילת צמחים בגינת ירק

גינת ירק אורגנית

ישנה עוד החלטה שיש לחשוב עליה, האם אתם רוצים גינה אורגנית או לא. גינת הירק שלכם תזדקק לדשנים וגם עשויה להתמודד עם מזיקים שונים. השאלה היא האם תרצו להתמודד איתם באמצעים טבעיים או להשתמש בדשנים וחומרי הדברה כימיים. אנו מצדדים בגינת ירק אורגנית. כיום אנו מודעים יותר לנזקים הסביבתיים ויש לנו פתרונות אקולוגיים גם לנושא הדישון וגם לנושא ההדברה, כמו למשל הביו סטימולנטים המעניקים פתרון לדישון אורגני. אם תרצו לגדל ירקות וצמחי תבלין, ממש לא כדאי לכם להשתמש בחומרים כימיים. האפשרות להפיק גידולים אורגניים היא אחד היתרונות הגדולים של גינת ירק ביתית. 

מנגולד בגינה הביתית
מנגולד (סלק עלים) אורגני בגינה הביתית

גישה עיצובית לתכנון גינת ירק

אפשר לדבר הרבה על הצרכים של הצמחים והטיפול בהם. אך כאשר מתכננים גינת ירק במרפסת צריך לחשוב גם על המראה העיצובי הכללי. בוודאי יש לכם גם שימושים אחרים למרפסת ועליכם למצוא את האיזון הנכון על מנת שתוכלו ליהנות גן מהשימושים של המרפסת, אך גם לקבל מראה אסתטי ונאה עם צמחים התורמים לאווירה. לכן כדאי שתחליטו כיצד תרצו לארגן את המרפסת מבחינת מיקום העציצים וגודלם. גם סוג העציצים משפיע על העיצוב. אלו יכולים להיות עציצי פלסטיק פשוטים, או עציצי קרמיקה מעוצבים. אתם יכולים להניח את העציצים על הרצפה, לתלות על קירות ומעקות או אפילו להניח על פרטי ריהוט שתוכננו למטרה זו. לאחר שיש לכם תכנית בראש תוכלו להתחיל לרכוש את העציצים המתאימים. אם אתם צריכים השראה ורעיונות, תוכלו לקבל שפע של רעיונות באינטרנט. במקומות כמו אינסטגרם או פינטרסט יש שפע של רעיונות עיצוביים שיעזרו לכם לתכנן גינת ירק במרפסת. 

ישנם אנשים אשר מכינים תכנית הכוללת שרטוט של ממש. אתם יכולים לעשות זאת, אך בסופו של דבר אין מדובר במדע מדויק ואתם יכולים פשוט ליהנות מהתהליך.

ישנה אפשרות נוספת שלא דיברנו עלייה והיא להקים גינת ירק הידרופונית. לא נרחיב את הנושא מכיוון שמדובר בנושא בפני עצמו. אך זוהי בהחלט אחת האפשרויות העומדות בפניכם. כיום ניתן להשיג ערכות מוכנות לגידול הידרופוני. 

רשימת הקניות לצורך הקמת גינת ירק

השלב הבא הוא לצאת לרכוש את המוצרים השונים לצורך הקמת גינת הירק. הדבר הראשון שתצטרכו הוא עציצים. אלו יכולים להיות עציצי פלסטיק, קרמיקה או חומרים אחרים. אלו עשויים להיות עציצים, עגולים, מרובעים, מלבניים ואולי אפילו צורות אחרות שתמצאו, קטנים וגדולים. רכשו את העציצים בהתאם לתכניות העיצוביות שלכם. 

מלבד עציצים תצטרכו גם תערובת קומפוסט למלא את העציצים. באותן המשתלות וחנויות הפרחים בהם רוכשים עציצים ניתן גם לרכוש תערובת אדמה לעציצים ואדניות. אלו הן תערובות עשירות ואווריריות המתאימות למגוון גידולים. 

בנוסף תזדקקו לכלי עבודה באמצעותם תוכלו לטפל בצמחים. מקלטר ידני, כף שתילה, מזלף ומזמרה הם פשוט חובה. בעזרתם תוכלו לבצע את כל הפעולות של הטיפול בצמחים והשקייתם. 

הצמחים גם זקוקים מידי פעם לדישון. אך כאן כדאי להיות זהירים. עודף דישון מזיק לצמחים ואף עשוי להיות קטלני לצמחים. לכן כדאי להעדיף דשנים מבוססי ביו-סטימולנטים. אלו אינם יכולים לגרום נזק ועשויים להתאים גם לגנן החובב אשר עשוי לטעות ולהפריז בכמות הדישון. אנו ממליצים על דישון באמצעות KF30 בלבד.

לאחר שמיקמתם את העציצים ומילאתם אותם באדמה תוכלו לרכוש את הצמחים במשתלה. אלו יכולים להיות צמחים עונתיים ורב שנתיים. אלו יכולים להיות פרחים וצמחי נוי, כמו גם ירקות ופירות. כמו כן לכל עונה יש את הפרחים שלה ובהתאם לכך משתנה ההיצע במשתלות. 

אין כמו ירקות ופירות טריים שנקטפו זה עתה מגינת הירק