איך לגדל פלפלים

ישנם שימושים שונים לפלפל ואחד מהם הוא לצורך תיבול. בכל בית תוכלו למצוא את הפלפל השחור. אך האמת שהפלפל השחור הוא בכלל לא קרוב משפחה של אותם צמחי פלפל שאנו מכירים. כאשר הספרדים הגיעו לאמריקה ושם נתקלו בצמח הם הביאו אותו בחזרה לאירופה, ושם בשל הדמיון בטעם לפלפל השחור הוא זכה לכינוי פלפל. 

צמח הפלפל הוא שיח רב שנתי קטן. הפירות יכולים להגיע בגדלים וצבעים שונים, כאשר הם בדרך כלל עגולים או מאורכים. הפרי עשיר מאוד בוויטמין C. 

גידול פלפלים הוא אחד הדברים הפופולריים ביותר. הסיבה לכך היא שישנם הרבה מאוד סוגים של פלפלים והם יכולים לשמש גם לנוי וגם למאכל. ניתן לייבש, להחמיץ, לאכול טרי, לבשל ולאפות. ישנם פלפלים חריפים בהם תוכלו להשתמש לצורך תיבול, ישנם פלפלים מתוקים לסלט והם מגיעים בצורות וגדלים שונים. 

פלפל צ'ילי טרי
פלפל צ'ילי טרי – מהזנים המוכרים ביותר במטבח

סיבה שנייה לפופולריות של גידול פלפלים היא הקלות שבה ניתן לגדל את הפלפלים והתאמתם לסוגים שונים של מזג אוויר. פלפלים צומחים בקלות ומהירות מהזרעים הנמצאים בתוכם. כך שבקלות תוכלו להנביט את זרעי הפלפל שנותרו מהפלפל שרכשתם בסופר, או אולי השגתם איזה זן מיוחד בשוק איכרים. 

וסיבה אחרונה היא האפשרות לגדל אותם גם בגינה וגם בעציצים. צמחי הפלפל הם אינם צמחים מפונקים וגם הגנן האורבני שכל מה שיש לו זה עציץ ליד החלון יכול בקלות לגדל פלפלים. 

כיצד נגדל פלפלים מזרעים

הוראות הגידול שנביא לכם הן הוראות כלליות. הן אמורות להתאים לכל סוגי הפלפלים, אך יחד עם זאת יתכן כי ישנם סוגים הדורשים תנאים מעט שונים. אך גם הם צפויים לצמוח ולתת פרי גם אם התנאים לא יהיו אופטימליים. 

זריעת הפלפלים

תוכלו להשיג זרעים של פלפלים מסוגים שונים בחנויות הפרחים והמשתלות. אפשרות אחרת היא פשוט להוציא אותם מתוך זני הפלפלים האוהבים עליכם, אלו אשר רכשתם בסופר. תוכלו בקלות לחתוך את הפלפל, להוציא את הזרעים ולהניח להם כמה ימים לצורך יבוש. ייבשו אותם בשמש או במקום מואר ויבש. 

כאשר הזרעים יבשים תוכלו לזרוע אותם ישירות בעציץ או בגינה. בעומק של כחצי סנטימטר ומרחק של כ 5 סנטימטר. כאשר מדובר בזריעה בגינה אחוזי ההצלחה יהיו גבוהים יותר אם קודם כל תנביטו אותם ואז תעבירו את השתילים לגינה. אם אתם זורעים אותם בגינה ואינכם מתכננים להעביר אותם מקום, יש להקפיד על מרחק זריעה של 40 סנטימטר.

פלפל אדום עם זרעים
זרעים של פלפל אדום

לצורך ההנבטה יש להשתמש במיכל הנבטה עם תערובת אדמה. כמעט כל תערובת אדמה לאדניות ועציצים יכולה להתאים, אך הימנעו מאדמת כבול. לחלופין תוכלו להשתמש בסיבי קוקוס דחוס או צמר סלעים.

שימו את כלי ההנבטה במקום חמים ומואר, מקום המוגן מרוח או גשם חזק. זרעו את זרעי הפלפלים בכליי. חשוב לשמור על האדמה לחה. אל תציפו במים והקפידו על ניקוז. עודף מים יכול להביא לריקבון הזרעים. רוב סוגי הפלפלים נובטים במהירות ותוך מספר ימים יהיו לכם נבטים. אך ישנם גם זנים עקשנים יותר הדורשים קצת סבלנות. 

יש לציין כי תקופת הזריעה המתאימה ביותר היא תקופת האביב. סוף מרץ או תחילת אפריל יכולים להיות מצוינים. פריחת הפלפלים מגיעה לאחר כחודש וחצי עד שלושה חודשים.

לאחר שהנבטים יגיעו לגודל של 5-7 ס“מ הם מוכנים להעברה לעציץ או לגינה. העבירו אותם בעדינות. הוציאו את כל גוש השורשים וודאו בעת השתילה כי כולו מכוסו באדמה. במידה ואתם שותלים אותם בעציץ הקפידו על עציץ מנוקז בעל נפח של 10-15 ליטר לפחות. כמו כן חשוב להמשיך להקפיד על לחות האדמה.  בעת השתילה הקפידו על רווח של כארבעים סנטימטרים בין כל שתיל.

מקמו את העציצים או הצמחים בגינה במקום שיש בו שמש. צמחי הפלפל אוהבים שמש והם זקוקים לכמה שעות טובות של שמש ישירה ביום.

טיפול ודישון הפלפלים

דישון הפלפלים אינו הכרחי, אם רכשתם תערובת אדמה היא עשירה בכל החומרים המזינים הדרושים לצמח ואין צורך בדישון נוסף. אך מצד שני, לאחר כמה מחזורי גידול כמויות המינרלים באדמה יורדות ויש להעשיר אותה. דישון חייב להתבצע בזהירות ובכמויות מדודות. עודף דישון גורם לנזק ישיר לצמחים. כדאי להשתמש בדשנים אורגניים, כמו KF30 מבית חברת VGI

מלבד הדישון חשוב להקפיד על השקיה ועל הסרת ענפים יבשים וחלשים. 

הפלפל חשוף לקרדיות וכנימות. אלו יכולות לגרום לו נזק רב וחשוב להסיר אותן מייד כאשר הן מופיעות. ישנן שיטות שונות להתמודדות איתן באמצעים ביתיים וללא צורך בחומרים כימיים. ישנם מגדלים הנוהגים לשתול בסמוך זנים של צמחים אחרים בעלי תכונות המרחיקות את המזיקים (צמחיה שיתופית). אם תרצו לנסות טכניקה זו תוכלו לנסות לשתול בקרבת מקום בצל, עגבנייה, חציל, שומר, מיורם ואף זנים אחרים של צמחים עמידים למזיקים. 

במידה וזה המצב – אנו ממליצים לקרוא בהרחבה על טיפול בכנימה קמחית ובמזיקים בגינה הביתית.

לאחר כחודשיים מזמן הזריעה אתם צפויים ליהנות מהפרי. חתכו אותו באמצעות סכין חדה ולא במשיכת יד. משיכת הפלפל יכולה לשבור ענפים שלמים.