מתי ואיך להעביר צמח לעציץ גדול יותר

רבים מאיתנו מגדלים צמחים בעציצים, גם מכיוון שזו דרך אסתטית לגדל צמחים וניתן באמצעותה להביא את הצמחים אל תוך המרחב הביתי ולגדל בסלון, במרפסת ועל אדן החלון, אך גם בגלל שלא לכולנו יש גינה. עציצים מביאים מראה טבעי ומלא חיים אל תוך הסביבה הביתית ויוצרים הרמוניה. זה נחמד מאוד שיש עציצים בבית, ואפילו במשרד, וישנם רבים אשר נהנים גם מהעיסוק הנובע מהטיפול בצמחים.

ברמת העיקרון הטיפול בעציצים הוא פשוט; העציץ זקוק לרמת התאורה התואמת למין הצמח וישנו שוני גדול בין הצמחים. ישנם צמחים הדורשים הרבה אור, אחרים יכולים לגדול בסביבה מוצלת ויש גם את אלו אשר אוהבים שמש ישירה. אם מספקים לצמח את תנאי התאורה הנכונים, ההשקיה בכמות הנכונה ואולי גם מעט דישון מידי פעם, נוכל ליהנות מצמח משגשג ובעל מראה יפה. אין צורך בהרבה התעסקות, אולי גיזום קל מידי פעם והכול תלוי בסוג הצמח.

אבל יש מקרים בהם אנו רוצים להעביר את הצמח מעציץ אחד לאחר. ברוב המקרים זה בגלל הצורך להעביר את הצמח לעציץ גדול יותר, אך יתכנו מקרים שנרצה להעביר את הצמח לעציץ אחר מסיבות אחרות; למשל עציץ אשר נסדק ועומד להתפרק…

צמח קטנטן ללא עציץ

מתי לתת לצמח יותר מרחב

עלינו להיות ערניים ולשים לב לסימנים שמאותתים לנו שהצמח בעציץ זקוק לבית חדש, כלומר עציץ גדול יותר. אז איך בעצם נדע שהגיע הזמן לעשות זאת?

הסימן הראשון הוא השורשים של הצמח. שימו לב לחור הניקוז שבתחתית הצמח. האם השורשים בוקעים ממנו ופורצים החוצה? אם כך זהו סימן ברור שהצמח זקוק ליותר מקום עבור השורשים שלו.

הסימן השני הוא התנהגות העציץ כאשר משקים אותו. אם המים מייד מחלחלים מהתחתית זה אומר שכל העציץ כולו מלא בשורשים ואין מצע אדמה אשר יכול להחזיק את המים, ומסיבה זו הם מייד מחלחלים החוצה.

סימן שלישי הוא כאשר העציץ מתחיל ליפול. העציץ הוא מרכז שיווי המשקל הצמח והוא עומד יציב על המשטח שעליו אתם מניחים אותו. אך כאשר הצמח גדול מידי ביחס לעציץ, כובד המשקל משנה את האיזון והעציץ עשוי ליפול על צידו ואת הבעיה ניתן לפתור באמצעות העברת הצמח לעציץ גדול יותר.

ישנם גם מקרים שבהם הצמח אומר לכם באופן ברור שהוא צריך יותר מקום, כאשר בכוח שורשיו הוא פשוט מבקע את העציץ.

בחירת גודל העציץ

לפני שאתם מעבירים את הצמח לעציץ חדש אתם צריכים להחליט מהו הגודל הדרוש. יש אשר אומרים שבתור כלל אצבע יש להשתמש בעציץ פי 3 יותר גדול. לפעמים זה נכון, לפעמים זה לא מדויק. לכל צמח יש את הגודל שלו ומערכת השורשים שלו ובהתאם לכך הוא זקוק לעציץ האופטימלי. עציץ קטן מידי יגביל את יכולת הצמיחה של הצמח ואילו עציץ גדול מידי יכול להיות מיותר מכיוון שהצמח לא ינצל את מלוא הפוטנציאל של העציץ החדש. אז מהו הגודל הנכון עבור העציץ?

התשובה לכך תלויה מאוד בסוג הצמח, ככל שהוא גדול יותר ויש לו מערכת שורשים גדולה יותר כל הוא נזקק לעציץ גדול יותר. תוכלו להיעזר באינטרנט ולחפש הוראות גידול לצמח הספציפי שבו מדובר, ושם אולי תמצאו המלצות לגבי גודל העציץ. אם לא מצאתם תוכלו פשוט להעביר אותו להציץ שקוטרו גדול יותר ב 5 עד 10 ס“מ.

העברת הצמח לביתו החדש

בטרם אתם שולפים את הצמח מהעציץ וודאו שיש לכם את כל מה שצריך, עציץ חדש בגודל המתאים ומצע קומפוסט לקלוט את הצמח. אם העציץ כבר מתחיל להישבר תוכלו בקלות לשלוף את הצמח, אך גם אם לא זה עדיין אמור להיות די פשוט. אחזו את הצמח בבסיסו, החלק החזק, ומשכו בעדינות את העציץ כלפי מטה. אם אכן העציץ קטן והכול מלא בשורשים אתם אמורים לשלוף את הצמח בקלות.

תוכלו לשים לב לצמיחה המעגלית של השורשים, תוצאה של העציץ המגביל שבו הצמח שהה. הדבר הנכון לעשות יהיה לפרום בעדינות את השורשים המפותלים ואפילו לתת להם תספורת קלה, אל דאגה, זה רק יעודד את התחדשות הצמח בביתו החדש.

הניחו את הצמח בעציץ החדש ומלאו בקומפוסט. שימו לב לנקודה החשובה – יש לקבע את הצמח באותו הגובה שהיה קודם; כלומר אל תקברו באדמה את החלקים שהיו גלויים קודם לכן. לאחר השתילה השקו את העציץ, ניתן גם להוסיף ממריץ שורשים. תנו לצמח להתאקלם בביתו החדש ולצורך כך תנו לו קצת פחות אור ממה שהוא מקבל בדרך כלל אבל רק לשבוע אחד.

אפשר לציין שישנם גם מגדלים מקצועיים יותר אשר רוצים לשמור על מידות הצמח, ולכן מידי פעם מוציאים אותו מהעציץ ומבצעים תהליך דומה של גיזום שורשים ושתילה מחדש, אך הם עושים זאת באותו העציץ. כך הצמח יכול להתחדש ולשמור על המראה, אך במקביל לשמור על גודלו.