למה צריך לדשן צמחים?

בשביל להסביר למה צריך דשן, כדאי שנסביר קודם כל מהו דשן. ובכן ברמת העיקרון דשן הוא תוסף אשר מכיל את המינרלים הדרושים לצורך שיפור הגידולים. חומרי ההזנה העיקריים של הצמח הם זרחן, חנקן ואשלגן והם המינרלים אשר נמצא בדשנים, אך ישנם גם מינרלים נוספים להם הצמחים זקוקים כמו סידן, גופרית, מגנזיום ואחרים.

ישנם סוגים שונים של דשן, אך מטרת העל של כל סוגי הדשנים היא בסופו של דבר לספק לצמחים את המינרלים שהם דורשים. אבל השאלה שנשאלת היא האם אנו באמת זקוקים לדשן או שאנו יכולים להסתדר בלעדיו. אם נסתכל על הטבע, איננו רואים שמישהו מדשן את היערות והשדות ונראה שהם מסתדרים מצוין.

אז הטבע אכן מסתדר בלי הדשנים של בני האדם, וזה לא בגלל שלצמחים בטבע יש את היכולת לגדול ללא אותם מינרלים. הסיבה לכך שבטבע מתקיימת מערכת מאוזנת בה חומרים אורגנים נרקבים ומתפרקים באמצעות המערכת הביולוגית שבקרקע, וכך הם הופכים להיות מינרלים הזמינים לצמח, ובסיום מחזור הצמח הם חוזרים לאדמה ומתחילים את התהליך מחדש.

אך החקלאות המודרנית אשר מנסה להפיק מהאדמה כמה שיותר מחזורי גידול לא נותנת לאדמה מנוחה ואינה מאפשרת את אותם תהליכים טבעיים. וכך נוצר מצב שבו האדמה מתרוקנת מאותם מינרלים. ולא רק שהאדמה מתרוקנת מאותם מינרלים, האדמה היא כבר לא אותו מצע לפעילות ביולוגית המעשירה את הקרקע. ואז בשביל להציל את עצמנו מהנזק של עצמינו, אנו חייבים להזין את האדמה בדשנים. תהליכים דומים מתרחשים גם בגינה הביתית שלכם; גם שם פרחים עונתיים נעקרים ובמקומם נשתלים חדשים, עלים יבשים נגרפים וחומר אורגני אינו חוזר לאדמה.

דישון בחקלאות המודרנית

מתי צריך לדשן

מכירים את זה שאתם שואלים שאלה ואז במקום לתת לכם תשובה אומרים לכם  שזה תלוי… אז זו בדיוק התשובה לגבי דישון – זה תלוי. הדישון תלוי בסוג הקרקע, בסוג הגידולים, בעונות השנה ואפילו בסוג הדשן שבו אתם משתמשים. חקלאים מקצועיים משתמשים בדשנים שונים בהתאם לשלב במחזור חיי הצמח. אם אנו מדברים על הגינה הביתית, גננים רבים ימליצו על דישון פעם או פעמיים בשנה ולעשות זאת בתחילת האביב ופעם בשנה להעשיר את הקרקע בקומפוסט. לא נהוג לדשן בחורף מכיוון שזו התקופה בה חילוף החומרים בצמחים בצמח הוא איטי ואין ממש אפקטיביות לשימוש בדשנים. לעומת זאת האביב הוא תקופת הצמיחה ובתקופה זו הצמחים צורכים הרבה מינרלים המשמשים עבורם כאבני בניין ולכן מקובל לדשן בתקופה זו. בהתאם לצורך ניתן גם להמשיך לדשן בקיץ ובסתיו.  

גננים מקצועיים פשוט יעקבו אחר התפתחות הצמח ובהתאם לכך יסיקו האם הצמח סובל ממחסור במינרלים וזקוק לדישון. יתכן גם מצב הפוך בו הצמח סובל מעודף דישון והדבר משפיע לרעה על הצמיחה. כל צמח מתנהג אחרת ומראה סימנים שונים, אך ברמת העיקרון אנו מסתכלים על מצב העלים, הפרי וחלקי הצמח השונים. כתמים, שינוי צבע, גודל הפרי, הם כולם סימנים אשר מאותתים לנו על מצב הצמח.

זהירות, אם חשבתם לאמץ מדיניות של עדיף לדשן על מנת של יחסר אז כדאי שתשקלו זאת שוב. ישנו יותר סיכוי לנזק בעקבות עודף דישון מאשר נזק בגלל חוסר דישון. אנו ממליצים להיות זהירים במיוחד לגבי השימוש בדשנים כימיים אשר מחייבים שימוש מדויק ומדוד, אחרת הם פשוט הורגים את הצמח.

מתי חובה לדשן

חשוב להבין שהצמחים אינם זקוקים לדשן, הצמחים זקוקים למינרלים. לפעמים הם יכולים להשיג אותם בעצמם ממצע הגידול, ולפעמים אנו צריכים לעזור להם כאשר מצע הגידול אינו יכול לספק להם את המינרלים הנכונים ובכמות הדרושה, ואז אנו משתמשים בדשן.

יש רק מקרה אחד שאנו יכולים לחשוב עליו כמקרה שבו חובה לדשן, וזה המקרה שבו אנו מגדלים גידולים הידרופוניים. בחקלאות הידרופונית אין מצע גידול אשר יכול לספק לצמחים את המינרלים הדרושים. לכן אנו זקוקים לדשנים המותאמים לסוג זה של גידולים, דשנים המומסים במים ומאפשרים לצמח לספוג את המינרלים שהוא זקוק להם. גם מקרה זה דורש דישון בכמות מדודה ודשנים מהסוג הנכון.

יתכן שמידי פעם ישנו צורך לדשן את הגינה הביתית והעציצים. אם החלטתם לעשות זאת אנו ממליצים על שימוש בביו סטימולנטים במקום דשנים כימיים. גם זבל אורגני אינו מומלץ, הוא דורש זמן רב על מנת להתפרק ולהפוך את המינרלים שבו לזמינים עבור הצמח. ביו סטימולנטים יכולים להיות פתרון מעולה, הם מתאימים גם לגננים המקצועיים והחקלאות, וגם עבור המשתמש הביתי. חומרים אלו משפרים את פוריות הקרקע והתהליכים הטבעיים המתרחשים בקרקע, וגם משפרים את קליטת המינרלים בצמח. וכמובן הם גם ידידותיים לסביבה. אם אינכם בטוחים לגבי הצורך בדשן, ביו סטימולנטים הם הפתרון עבורכם. עודף שימוש בביו סטימולנטים הוא אמנם בבחינת בזבוז מיותר, אך מצד שני הוא אינו גורם נזק כמו במקרה של שימוש בדשנים כימיים ולכן זהו ללא ספק הפתרון העדיף גם עבור המשתמש הביתי.