צמחי תה מומלצים לגינה

כולנו נוהגים לשתות תה פה ושם, ועבור חלקנו זהו מנהג קבוע. תה בעיקר מזוהה אצלנו בתור משקה חם אשר אנו שותים בחורף. לפעמים אנו מוסיפים לו כפית דבש על מנת להקל על כאב גרון, וזה די נעים להתחמם בשתיית תה. אבל תה יכול להיות גם משקה קר ומצנן בימי הקיץ. איננו מתכוונים למשקאות עתירי הסוכר הנמכרים בבקבוקים, אתם יכולים להכין בקלות תה רגיל ולקרר אותו.

ישנם סוגים שונים של תה אותם ניתן להשיג ברשתות השיווק ובחנויות המתמחות. בעיקרון יש המתייחסים אל המושג תה בתור חליטת צמח התה (קמילה סינית), אך בישראל ובמקומות רבים בעולם המונח תה הוא שם כללי לחליטות צמחים, גם כאשר הם אינם עשויים מצמח התה. ברשתות השיווק תוכלו למצוא אינספור סוגים של חליטת תה, כמו למשל תה היביסקוס או תה יסמין ועוד רבים אחרים, במקרים רבים מדובר גם בחליטות תה אשר מכילות תערובת של צמחים שונים.

צמח התה מכיל קפאין ויש אשר שותים אותו בתור תחליף לקפה, אך מצד שני יש אשר רוצים להימנע מקפאין ולכן הם מחפשים אחר פתרונות אחרים ובוחרים בחליטות צמחים.

אם ברצונכם ליהנות ממשקה תה חם או קר, אינכם מוכרחים להשתמש בחליטות התה אשר מציעים לכם בשווקים, אתם בהחלט יכולים לגדל צמחי תה מסוגים שונים בגינתכם וליהנות מטריות במיטבה. לרבים מהמצמחים תכונות מועילות המשמשות לריפוי ברפואה המסורתית ותוכלו להפיק מכך תועלת. אז אילו צמחי תה מומלצים לגינה?

לוונדר

שיח ריחני וגם פרחוני שתמיד נעים להחזיק בגינה. לא רק שתוכלו להכין ממנו חליטות תה בעלות השפעה מרגיעה, יש לו גם תכונות אשר מרחיקות חרקים מזיקים ולכן הוא מעולה עבור גינה אורגנית. הלוונדר אוהב שמש, גדל מהר ואינו דורש השקיה מרובה.

צמח לוונדר
שדה עם צמחי לוונדר. צמח עם ארומה חזקה ונהדר לתה.

לואיזה לימונית

מעולה לחליטות תה ובעלת ניחות לימוני מרענן. ברפואה הטבעית הלואיזה נחשבת כמסייעת למערכת העיכול ובעיות עצירות, הפרעות שינה ותכונות נוגדות דלקת. ישנם שימושים רבים ללואיזה ותכולו להשתמש בה בתור ירק לתיבול סלטים ותבשילים. זהו צמח רב שנתי שגדל בקלות. הוא אוהב שש וחום וחי בשלום עם מזג האוויר הישראלי.

לואיזה לימונית
לואיזה לימונית בתחילת דרכה.

נענע

ישנם סוגים שונים של נענע ובאופן עקרוני זהו ירק אשר ניתן למצוא אותו בכל בית. יש המגדלים אותו ויש אשר קונים בסופר ומוסיפים לחליטות תה אחרות. חליטות נענע מסייעות לטיפול בבחילות, גזים, חום, כאבי ראש וצרבת היריון.

תה נענע
תה עם עלי נענע.

מליסה רפואית

קרוב משפחה של הנענע אשר יכול גם לסייע למשוך דבורים לגינה וגם להרחיק חרקים מזיקים בזכות שמניו האתריים. חליטות מליסה יכולות לעזור להסדרת המחזור הנשי, שיפור הזיכרון ועוד. כמו כן מיוחסות להן תכונות נוגדות חמצון. זהו אחד מצמחי הבר של ארץ ישראל כך שבאופן טבעי הוא מתאים למזג האוויר הישראלי. המליסה אינה אוהבת שמש ישירה.

מליסה
מליסה. צמח נהדר לתה

קמומיל

צמח הקמומיל ידוע גם בשם בבונג והוא נפוץ מאוד בחליטות תה, הוא גם טעים וגם מועיל. לקמומיל ישנן תכונות בריאותיות רבות והוא מקובל מאד ברפואה המסורתית בזכות תכונותיו האנטי בקטריאליות, מסייע לבעיות עיכול, כאבי מחזור והשפעותיו המרגיעות. הצמח אוהב שמש וקל לגדל אותו.

קמומיל (בבונג)
פרחי קמומיל לבנים.

סטיביה

צמח הסטיביה זכה להכרה עולמית בתור תחליף לסוכר וניתן לרכוש ברשתות השיווק תחליפי סוכר המבוססים על צמח הסטיביה. אך באותה מידה ניתן לגדל אותו בגינה ולהשתמש בעליו לחליטות תה. הוא אוהב אור, אך מומלץ להימנע משמש מלאה אשר מעודדת פריחה; אתם רוצים את העלים. שימו לב שיש לבצע חליטה קצרה, לאחר מכן הוא מפריש מרירות.

צמח הסטיביה.
צמח הסטיביה. תחליף הסוכר הידוע. ניתן לגדל אותו בגינה הביתית.

מרווה משולשת

ישנם סוגים שונים של מרווה אשר תוכלו לגדל בגינה, אך הזכרנו דווקא את המרווה המשולשת מכיוון שזהו צמח ארץ ישראלי. אך תוכלו גם לגדל מראה רפואית או זנים אחרים. השמנים האתריים של הצמח טובים לניקוי מערכת הנשימה, בעלי השפעה מכייחת ומרגיע עצבים. הוא נחשב גם כמסייע לאבנים בכליות ובעיות נוספות. הוא אוהב שמש מלאה עד חצי צל.

מרווה
עלי מרווה. נהדרים בחליטה.

ג‘ינג'ר

שורש הג‘ינג'ר הוא בעל שימושים רבים ושכיח מאוד במטבח האסיאתי. יש לו טעם חזק ודומיננטי וניתן להכין ממנו חליטות תה. הוא משתלב מעולה עם דבש ונגיעה קטנה של לימון. זהו צמח חשוב מאוד ברפואה ההודית המסורתית וגם הסינית ומיוחסות לו תכונות רבות ובכללן תכונות אנטי ויראליות, משכך כאבי בטן, בחילות ועוד. קל מאוד לגדל את הג‘ינג'ר, פשוט שתלו באדמה לחה שורש ג‘ינג'ר; עומק של 3 סנטימטר זה מספיק. הקפידו לשמור על האדמה לחה; הג‘ינג'ר אוהב חום אך לא שמש ישירה.

תה עם לימון וג'ינג'ר
ג'ינג'ר בתה

אלו הן רק כמה דוגמאות, אך ישנם צמחים נוספים המתאימים בתור חליטות תה.

כדאי לדעת צמחי תה לגינה פותחים לכם את האפשרות ליהנות מחליטות צמחים בריאות, אך זאת בתנאי שתמנעו משימוש בחומרים כימיים אשר יכולים לסכן אתכם. אין להשתמש בדשנים כימיים המרוססים על העלים וכמובן שלא בחומרי הדברה.