איזה סוג דשן הכי מומלץ?

הצמחים הם דבר חשוב מאוד בחיינו. אנו משתמשים בהם לצורך גידול מזון למאכל אדם ומאכל בעלי חיים. אנו גם משתמשים בצמחים למטרות נוי וגם לצורך תמיכה בתעשיות שונות. ואסור לשכוח שהצמחים מייצרים עבורנו חמצן. אבל מצד שני גם לצמחים יש את הצרכים שלהם. הצמחים זקוקים למינרלים שונים לצורך תהליכי הצמיחה. זרחן, חנקן ואשלגן הם המינרלים העיקריים להם נזקקים הצמחים, אך ישנם גם אחרים. במצב תקין הצמחים מקבלים את המינרלים הללו מהאדמה. בטבע אין צורך בדישון מכיוון שמתקיימת מחזוריות המתבססת על תהליכים טבעיים. במסגרת התהליכים הטבעיים חומרים אורגניים מתפרקים וחוזרים להיות מינרלים עבור צמחים אחרים. אך כאשר מדובר בגינת הנוי, העציצים או הגידולים החקלאיים, איננו יכולים להסתמך על התהליכים הטבעיים. הגינה הפרטית שלנו אינה מקיימת את אותה מערכת ביולוגית עשירה כפי שאנו מוצאים בטבע. ואם נדבר על הגידולים המסחריים, שם ישנם מחזורי גידול צפופים המרוקנים את הקרקע ממינרלים. ובנסיבות הללו נוצר הצורך בדישון הקרקע.

אך כאשר מדברים על דישון הקרקע מסתבר שישנם מוצרים שונים, ואפילו מחלוקות קשות בין המצדדים בסוגים השונים. 

דשן אורגני ודשן כימי

עיקר המחלוקת לגבי הדשנים היא בין הדשנים הכימיים לבין הדשנים האורגניים. ישנם סוגים שונים של דשנים אותם ניתן לחלק לשתי קבוצות – הדשנים האורגניים והדשנים הכימיים. בתוך כל אחת מהקבוצות נוכל למצוא מוצרים שונים ולהם תכונות שונות.

במשך שנים רבות האנושות הייתה תלויה בדשנים האורגנים שהיו מורכבים מזבל בעלי חיים, גואנו ורקבוביות. אך במהלך המאה התשע עשרה התחוללו שינויים ודשנים כימיים נכנסו לשימוש. הדשנים הכימיים היו תוצאה של ההתפתחות המדעיות והטכנולוגיות של אותה התקופה וגם גילוי של מרבצי מחצבים שונים. כך התפתחה תעשיית דשנים כימית אשר עסקה בייצור של אותם מינרלים חיוניים עבור הצמחים. כאשר הדשנים הכימיים הוצגו לשוק, הם נחשבו למילה האחרונה. כלומר התקדמות חשובה מאוד בהתפתחות החקלאות.

הדשנים הכימיים אכן היוו התקדמות ולא ניתן לזלזל בתועלת שלהם. אך מצד שני הם הביאו למגוון של בעיות סביבתיות. עיקר המחלוקת בין המצדדים בדשן אורגני לבין המצדדים בדשן כימי היא לגבי פוטנציאל הנזק של כל אחד מסוגי הדשנים. למרות שניתן בקלות לראות את הנזקים הסביבתיים והבעיות הקשורות בשימוש בדשנים כימיים, גם הדשנים האורגניים אינם חפים מנזקים סביבתיים וככל הנראה אין כאן חלוקה של שחור ולבן, אלא הרבה תחום אפור.

מייד גם נראה שישנם הבדלים מהותיים בין הסוגים השונים של הדשנים האורגניים.

הבעייתיות בדשנים הכימיים

המצדדים בדשנים האורגניים מצביעים על בעיות רבות הקשורות לדשנים הכימיים. במסגרת הטענות יש האומרים כי תהליכי הייצור של דשנים כימיים הם תהליכים מזהמים והשימוש בהם מזהם את מאגרי המים התת קרקעיים והנהרות ומשפיע על מערכות אקולוגיות שונות. ישנן טענות כי שימוש ממושך בדשנים כימיים משנה את חומציות הקרקע ומביא להצטברות חומרים הרעילים לצמחים ולסביבה.

הדשנים הכימיים יוצרים תלות בדישון. כלומר אין להם שום תרומה חיובית לפוריות האדמה ועלינו להמשיך להשתמש בהם בכל מחזור גידול.

גם השימוש בדשנים כימיים דורש רמה גבוהה יותר של ידע מקצועי. יש בהם פחות מקום לטעויות ולכן הם פחות מתאימים למשתמש ביתי. כל דישון יתר עשוי לפגוע בצמחים ולחסל אותם ויש צורך במדידות מדויקות ושימוש נכון.

מה זה דשן אורגני? אילו סוגים קיימים?

דשן אורגני הוא דשן המגיע ממקורות טבעיים. למשל אלו יכולות להיות אדמות כבול עשירות במינרלים, או תערובות קומפוסט אשר הוכנו בתהליך טבעי אך באופן מלאכותי. גם זבל של בעלי חיים יכול לשמש כזבל אורגני, כמו למשל הפרשות חיות המשק. עוד סוג של דשן אורגני הוא הגואנו, דשן שהוא למעשה גללים של בעלי כנף ימיים, עטלפים וכלבי ים. גואנו נחשב לדשן אורגני איכותי מאוד בשל הרכבו הכימי המעולה עבור הצמחים.  הגואנו מגיע מכל מיני איים אקזוטיים מרחוקים ולכן למרות איכותו הוא לא ממש זמין בכל מקום וגם כמותו מוגבלת למדי.

זבל בעלי החיים נחשב בעיני רבים לדשן אורגני, אך בפועל קשה להגדיר אותו כדשן. אלו הם גללים של בעלי חיים הנאספים מחיות משק. זבל זה מאפשר לטייב את הקרקע, אך הוא הוא דורש ריאקצייה של תהליכם ביולוגים וכימיים על מנת להפוך את כל אותם חומרים הנמצאים בו לחומרי מזון זמינים עבור הצמח. אלו הם תהליכים הדורשים חודשים רבים. יש לו חסרונות והשלכות סביבתיות. כמו כן טיבו תלוי במשתנים רבים הקשורים למקורו, תזונת בעלי החיים ועוד.

השימוש בזבל בעייתי מסיבות שונות. למשל הסיבה הראשונה היא שהוא עשוי להיות מקור למחלות רבות שמקורן הוא בעלי החיים. הסיבה השנייה הוא שהשימוש בו לא יעזור לגידולים ברגע זה. למשל זבל לא יביא תועלת לשדה העגבניות, מכיוון שמחזור הגידול שלהן קצר וייקחו עוד חודשים רבים עד שיתרחשו התהליכים הכימיים הנדרשים בזבל. סיבה נוספת היא המסורבלות ביישום הזבל. יש צורך ברכבים וציוד חקלאי על מנת לשנע אותו ועל מנת לפזר אותו בשדות. זאת בשונה מדשנים אחרים אותם ניתן אפילו להטמיע במערכת ההשקיה ולספק לגידולים דשן ללא מאמץ רב.

ולבסוף אם מדובר בגינה הפרטית שלכם, סביר להניח שלא תרצו את ניחוחות הזבל האורגני אצלכם בגינה.

סוג נוסף של דשן אורגני הוא ההומוס. ההומוס הוא התוצר של תהליכי ההירקבות וההתפרקות של החומר האורגני. שלב ההומוס הוא השלב היציב שבו הם לא ימשיכו להתפרק עוד. זהו דשן איכותי וחשוב לאדמה. אך תהליכי הייצור של הומוס לוקחים חודשים רבים. כמו כן הוא חומר מוצק, דבר המגביל את אפשרויות השימוש בו.

ביו סטימולנטים

סוג נוסף של דשן אורגני הוא הביו סטימולנטים. דשנים אלו נחשבים למילה האחרונה בתחום הדשנים האורגניים ויש להם תכונות מיוחדות ההופכות אותם לדשן האורגני הפרקטי והנוח ביותר לשימוש.

הביו סטימולנטיים אינם רק תוספת כימית של מינרלים לקרקע, אלא צורת מחשבה שונה המסתכלת על האדמה כאל אורגניזם חי. הביו סטימולנטים נועדו לתמוך בתהליכים הטבעיים של האדמה ובכך להעניק לצמחים את התנאים האופטימליים. אין מדובר בחומרים כימיים שבהם עלינו להציף את הקרקע שוב ושוב, אלא בחומרים שדי בכמות קטנה ביותר על מנת להאיץ את התהליכים המטבוליים הטבעיים של הקרקע.

המחקר המדעי מדבר על תועלת רבה של החומרים הללו. הם אינם מרעילים את האדמה ואת האורגניזמים שבה. הם גם אינם מזהמים מי תהום ומקורות מים. למעשה הם אינם מביאים לאדמה משהו שלא נמצא בה באופן טבעי. הביו סטימולנטים מביאים אל הקרקע חומצות הומיות ופלוביות, חומצות אמינו, בקטריות ופטריות ומיצוי אצות וצמחים. למעשה מדובר בתערובת עשירה מאוד וכל אחד מהרכיבים תורם את חלקו:

חומצות הומיות ופלוביות – אלו הם המרכיבים הטבעיים של אדמה בריאה. חומצות אלו הן תוצר של תהלכי הפירוק הטבעיים המתרחשים בקרקע. כאשר אנו מעשירים את האדמה בחומצות אלו הן משפיעות בצורה חיובית על יכולת הקרקע לקלוט מינרלים ולהעבירם אל הצמח דרך השורשים.

חומצות אמינו – חומצות אלו מיוצרות מחומרי לוואי של תעשיית המזון, כך שעצם ייצור הביו סטימולנטים הוא תהליך של מחזור פסולת תעשייתית. חומצות האמינו משפיעות על ויסות תהליכים מטבוליים בצמח והן באות לידי ביטוי בהאצת תהליכי הגידול.

בקטריות ופטריות – לבקטריות ופטריות ישנם תפקידים חשובים מאוד באדמה. מלבד העובדה שהן שותפות לתהליכי הפירוק האורגניים, הם גם מקיימים סמביוזה עם הצמחים. נוכחותן של פטריות ובקטריות הן סימן למערכת אקולוגית בריאה והתהליכים הטבעיים שהן מקיימות יחדיו עם הצמחים משפרות את הגידולים.

מיצוי אצות וצמחים – באמצעות מיצוי אצות וצמחים אנו יכולים להעניק לצמחים מגוון חומרים חשובים ממקורות טבעיים.  במיצוי זה ישנם חומרים המדמים הורמונים וחומרים המשפרים את יכולת האדמה לספוח מים ומינרלים, דיכוי מזיקים ועוד תהליכים ביולוגיים חשובים (להרחבה, קראו: טיפול במזיקים בגינה).

יתרון נוסף של ביו סטימולנטים על פני דשנים אורגניים אחרים הוא היכולת לקבל אותם בצורה נוזלית. הזכרנו קודם כל את הסרבול הכרוך בשימוש בזבל. פיזור הזבל בשדות הוא ממש פעולה הגורמת לפליטת גזי חממה בשל המיכון הרב הדרוש לצורך יישום הזבל האורגני. אך ביו סטימולנטים הם דוגמה טובה לדשן אורגני שניתן

שימוש בביו סטימולנטיים יכול לתת מענה גם לחקלאי המקצועי הנדרש לפתרונות דישון בהיקף גדול, אך גם למשתמש הביתי. ביו סטימולנטים מאפשרים את טיוב הקרקע. כלומר הם מעודדם תהליכים טבעיים בקרקע והשימוש בהם בטוח. אין בהם את הסכנה של דשנים כימיים בהם כל טעות בכמות הדישון עשויה לעלות לכם ביוקר. הם יכולים להתאים לכל סוגי הגידולים ולכל שלבי הגידול.

שאלות ותשובות

למה ביו סטימולנטים הם הדשן הכי טוב?

אם ננסה לסכם את היתרונות של ביו סטימולנטים נוכל להגיד שזהו המוצר היחידי שתורם לטיוב הקרקע, אין לו השלכות סביבתיות שליליות והוא מתאים לכל המגזרים (החקלאי והביתי).

מדוע בהוראות השימוש של דשנים מסוימים נכתב כי יש צורך בכפפות וציוד מגן?

שימוש בדשנים כימיים דורש שימוש באמצעי מגן. מדובר בריכוזים גבוהים של חומרים כימיים ולכן יש בהם סכנות. בנוסף הם מגיעים בצורת מלח אשר גורם לספיגת נוזלים מתאי הגוף בעת מגע ושאיפה.

מדוע עודף דישון ”שורף“ את הצמחים?

זוהי עוד בעיה של הדשנים הכימיים, גם היא תוצאה של המלחים. עודף הדישון גורם לספיחת הנוזלים ואיבוד הלחות החיונית בתוך חלקי הצמח. ולכן הצמחים מתייבשים ומתים.

האם ביו סטימולנטים מתאימים גם לגידולים הידרופוניים?

ביו סטימולנטים מגיעים בצורה נוזלית והם אידאליים לשימוש בהידרופוניקה. התהליכים הביולוגיים המתרחשים בגידולים הידרופוניים הם מעט שונים ממה שמתרחש באדמה, ולכן ישנם מוצרי ביו סטימולנטים אשר הותאמו במיוחד לסוג זה של שימוש.