איך לגדל רוזמרין בגינה הביתית

הרוזמרין הוא שיח רב שנתי ירוק עד שכל אחד יכול לגדל בקלות בגינתו. הוא אינו דרוש טיפול רב וקל מאוד לגדל אותו. אפילו תוכלו למצוא אותו בגינות ציבוריות בהן הוא משמש כצמח נוי.

הרוזמרין ידוע בזכות תכונותיו הארומטיות החזקות. הוא משמש אותנו לבישול, יש לו היסטוריה חשובה ברפואה העממית וניתן למצוא אותו בתמרוקים ומוצרי קוסמטיקה. לצמח יש כל כך הרבה שימושים, ויתכן שגם אתם תמצאו לו שימושים נוספים מלבד השימוש במטבח.  שמו הרשמי הוא רוזמרין רפואי, שם המעיד על סגולותיו הרבות.

לצמח הרוזמרין תכונות אנטי בקטריאליות, הוא יכול לשמש כדוחה חרקים וגם טפילים כמו כינים. מיוחסות לו גם סגולות של טיפול בבעיות עיכול, הפרעות במחזור הדם ותשישות ואף תכונות אנטי סרטניות. ומעל לכל הוא מוסיף לכל תבשיל או מאפה ניחוח יוצא דופן.

הרוזמרין גדל באופן טבעי באגן הים התיכון והוא מתאים בצורה מושלמת לאקלים הישראלי. הוא עמיד בפני יובש וזיהום אוויר וקשה להיכשל בגידול רוזמרין בגינה. הוא מאופיין בעלים מחטניים ויש לו פריחה אשר עשויה להיות בצבע סגול-כחול, לבן או וורוד. צבע הפרחים תלוי בזן הצמח.

מה עושים עם רוזמרין במטבח?

המטבח הצרפתי מרבה להשתמש ברוזמרין. הוא אחד מצמחי התבלינים בתערובת התיבול המסורתית של פרובאנס ”ארב דה פרובאנס“, לצד תבלינים נוספים כמו בזיליקום, אורגנו וטימין. במטבח הצרפתי משתמשים בו לתיבול של דגים ובשרים או ירקות מאודים. תוכלו לשדרג באמצעותו מאפה תפוחי אדמה בתנור ואפילו ישנם מתכונים מפתיעים המשלבים אותו בעוגיות ומשקאות. אנו סומכים עליכם שתוכלו למצוא מתכונים ואף לנסות דברים חדשים.

איך לגדל רוזמרין בבית

לצורך ההתחלה, אפשר לגדל רוזמרין מזרעים, אך הצורה המעשית ביותר, המהירה והקלה תהיה באמצעות ייחורים או רכישת שתילי רוזמרין במשתלה. תוכלו בקלות למצוא איזו גינה ציבורית ממנה תתלשו ענף קטן לצורך השרשה, או אפילו להשריש את ענפי הרוזמרין שרכשתם בשוק. הצמח משתרש במהירות ובקלות. לאחר כשבועיים תוכלו להעביר אותו לאדמה או לעציץ.

מכיוון שהצמח אינו אוהב קור, התקופה המועדפת להוצאת ייחורים היא בתקופת האביב.

יש לשתול אותו באדמה מנוקזת ואין צורך להרבות בהשקיה, הדבר יפגע בו. חכו עד שהאדמה יבשה בין השקיה להשקיה. היזהרו במיוחד מעודף השקיה בחורף, זוהי התקופה הרגישה ביותר עבור הצמח.

לצורך הכנת הייחורים ייש לחתוך ענף באורך של כ 10 סנטימטר. להסיר את עליו התחתונים ולטבול במים. צמח הרוזמרין אוהב שמש חם ואפשר לשים אותו בשמש ישירה ולפחות לוודא שיש לו כמה שעות של שמש ביום. בחום הוא משגשג וצומח. הוא אינו אוהב את הקור, אך הוא חזק מספיק להחזיק מעמד בחורף הישראלי ולהתאושש בבוא האביב. אם אתם מגדלים אותו בעציץ, תוכלו להכניס אותו לתוך הבית בימי החורף הקרים. זה לא הכרחי – למרות שהרוזמרין אוהב חום, יש לו יכולת עמידות יוצאת דופן גם כאשר הטמפרטורות יורדות אל מתחת לאפס.

הטיפול בצמח

קחו בחשבון שמדובר בצמח גדול בהרבה יחסית לרוב צמחי התבלין. בתנאים הנכונים הוא יכול להגיע לגובה של מטר וחצי. לכן זהו אינו הצמח האידאלי לערבב עם צמחי תבלין אחרים בעדינות. הוא אוהב את המרחב שלו ונוטה להשתלט על המרחב.

אמנם קל לגדל את צמח הרוזמרין, ואפשר גם לעשות זאת בתוך הבית, חשוב לספק לו את תנאי השמש המתאימים. הרוזמרין אוהב שמש ישירה ולכן חשוב למקם אותו בקרבת חלון עם שמש ישירה. אם הרוזמרין שלכם מתחיל למות, הסיבה לכך היא בדרך כלל מחסור בשמש. כך אין לו מספיק אנרגיה להחזיק מעמד. הסיבה השנייה שהורגת את הצמח היא עודף השקיה.

על מנת לעודד את התחדשות הצמח וצמיחת ענפים טריים, יש לגזום את הענפים הגדולים והעבים. התקופה הטובה ביותר לעשות זה היא בשלהי הקיץ.

אם הענקתם לצמח את התנאים האידאליים, ובכל זאת הוא אינו משגשג, יתכן שיש צורך במעט דישון. העדיפו דישון אורגני טבעי כמו ביו סטימולנטים.

התמודדות עם מזיקים

השמנים האתריים של הצמח הם בעליי תכונות טבעיות הדוחות חרקים. לא רק שהוא לא סובל ממזיקים, הוא גם יכול להיות חבר טוב של צמחים אחרים בגינה ולספק להם את מטריית ההגנה שלו אשר תרחיק מזיקים מכל הסביבה. לכן גם אם אינכם חובבים גדולים של טעם הרוזמרין, ואכן יש אנשים הסולדים ממנו, עדיין כדאי לכם לכלול אותו בגינת צמחי התבלין שלכם. הוא פשוט ישמור על כולם.

למרות שהרוזמרין עמיד בפני חרקים, הוא עשוי לסבול מפטריות וכנימות. הפטריות זוהי בעיקר בעיה אשר מאפיינת גידול רוזמרין בתוך הבית. במקרים אלו יכולה להיות הופעה של טחב אבקתי. זוהי תוצאה של לחות גבוהה וחוסר זרימת אוויר. לכן אוורור טוב יכול לפתור את הבעיה ללא צורך בקוטלי פטריות.

מכייוון שאינכם רוצים לרסס את את צמחי התבלין שלכם בחומרי הדברה כימיים, תוכלו להשתמש בשמן נים טבעי במידה ואכן ישנה בעיה של מזיקים.

ומה עושים עם כמויות הרוזמרין? סביר להניח שמח הרוזמרין שלכם יעניק לכם הרבה יותר ענפים ממה שאתם צריכים. אל דאגה, בקלות ניתן לייבש את ענפיו ולהשתמש בעליו היבשים כתבלין יבש.