איך לטפל ולהגן על ריהוט גן

ריהוט גן הוא תוספת מעולה לגינה שלכם, המרפסת או הגג. בזכות ריהוט גן תוכלו ליהנות יותר מאותם מרחבים פתוחים, לצורך בילוי ופעילויות פנאי. ריהוט גן תורם רבות לאיכות החיים שלכם ורבים משתמשים בגינה לאירוח, בילויים משפחתיים ופעילויות בשעות הפנאי. לפעמים זו כוס בירה עם החברים בגינה באחד מלילות הקיץ, ולפעמים זה סתם לשבת ולקרוא ספר תחת שמש אביבית.

אך על מנת ליהנות מריהוט גן, צריך לדעת לשמור ולהגן עליו על מנת שיאריך חיים ויראה במיטבו. תנאי הגינה הם אינם התנאים השוררים בתוך הבית. בגינה הריהוט חשוף לפגעי מזג האוויר וקרינת השמש, ואלו פוגעים בריהוט. מסיבה זו לא כל סוג ריהוט מתאים בתור ריהוט גן. ישנם רהיטים שונים אשר נועדו במיוחד למטרה זו והם עשויים מחומרים שונים כמו פלסטיק, ראטן, עץ ומתכת, להם יש עמידות גבוהה יותר.

רכישת ריהוט המתאים לשימוש חיצוני היא התנאי הראשון, אך כמובן שחשוב גם לדעת לטפל ולשמור על רהיטי הגן על מנת שתוכלו ליהנות מהם לאורך זמן. ועל זה נדבר הפעם.

אחסון רהיטי הגן

אמנם רהיטי הגן נועדו לעמוד בתנאי מזג האוויר, אך עדיין רצוי להגן עליהם על מנת לאפשר להם להחזיק מעמד במשך שנים רבות. לכן בתקופות החורף בהן הרהיטים אינם בשימוש כדאי לאחסן אותם. למעשה בכל תקופה שהם אינם בשימוש, גם בקיץ כדאי לאחסן אותן במקום המספק להם הגנה מהגשם והשמש. אינכם חייבים לפנות את הריהוט למחסן, לפעמים פרגולה תעשה את העבודה או שימוש בכיסויים מיוחדים המספקים לריהוט הגנה מאבק ופגעי מזג האוויר.

שמירה על ריהוט גן לפי סוג החומר

כפי שאמרנו, ריהוט גן עשוי מחומרים שונים. לכל חומר ישנן דרישות שונות מבחינת ניקוי, תחזוקה ושמירה. להלן כמה המלצות בהתאם לסוגי החומרים השכיחים:

מתכת – היום כאשר ישנם חומרים חדישים יותר, אנו רואים פחות שימוש בריהוט גן ממתכת. אך מצד שני למתכת יש את המראה המיוחד שלה ולכן מסיבות עיצוביות רבים בוחרים בריהוט גן ממתכת. אתם מנחשים נכון, הבעיה הכי גדולה עם רהיטי גינה ממתכת היא החלודה – תהליך ההתחמצנות הטבעי של המתכת. כמובן שרהיטים חדשים מגיעים עם צבע הכולל שכבת הגנה המונעת חלודה. אך לאורך זמן השכבה הזו נפגעת ולעתים צריך לחדש אותה באמצעות צביעה והכוללת חומר המספק הגנה נגד חלודה.

כמו כן יש להיות זהירים בעת הניקוי. חומרי ניקוי מסוימים עשויים לפגוע בשכבת ההגנה. לכן יש להימנע מחומרי ניקוי המכילים מסירי אבנית, חומצות ואקונומיקה.

במידה וחומר ההגנה נפגע אתם תתחילו לראות סימני חלודה. אל תתעלמו מהם מכיוון שזוהי בעיה ההולכת ומתפשטת. במקרה כזה יש לשייף ולהסיר את החלודה ואחר כך למרוח בחומר מגן.

יוצא דופן הוא האלומיניום. נהוג לומר שהוא אינו מחליד, אך ההתחמצנות של אלומיניום פשוט נראית אחרת. קל יותר לתחזק רהיטי אלומיניום וכל מה שצריך לזה לשטוף אותם במים וסבון.

רהיטי עץ לגן – אחד החומרים השכיחים בריהוט גינה. אמנם גם הוא נדחק על ידי החומרים הפלסטיים, אך עדיין שומר על מעמדו בזכות המראה הכפרי המלבב שפשוט משתלב נהדר בגינה. העץ אינו אוהב מים, ומלבד הצורך להגן עליו מהגשמים יש לנקות אותו במטלית לחה ולא יותר. אפשר להשתמש במטלית עם תרסיס לניקוי עץ. גם השמש גורמת להתייבשות והתקלפות ובעיות שונות בעץ. כיום העץ עובר טיפולים בעת הייצור המעניקים לו עמידות גדולה יותר, אך עדיין רצוי להגן עליו מהשמש וגם לשמן אותו אחת לכמה חודשים על מנת למנוע את ההתייבשות.

ראטן – שימו לב שבדרך כלל הכוונה לראטן סינתטי שהוא למעשה PVC. ראטן טבעי אינו מגלה עמידות גבוהה והרהיטים הנמכרים היום הם למעשה חומר סינתטי בעל עיבוד המעניק לו מראה של ראטן. ניתן לנקות אותו בקלות בעזרת מטלית לחה. אך המבנה המיוחד של הראטן גורם להצטברות אבק ולכלוך שהמטלית לא תוכל להסיר ולכן כדאי גם אחת לכמה חודשים, או בהתאם להצטברות הלכלוך להשתמש במברשת רכה.

ריהוט גן מפלסטיק – הפלסטיק הוא אחד החומרים השכיחים עבור ריהוט גן. הוא יחסית זול ויש לו עמידות גבוהה למזג האוויר. הוא אנו מחליד, אינו חשוף למזיקים כמו עץ והוא קל מאוד לניקוי. ניתן בקלות לנקות אותו במים וסבון ואפילו תוכלו להשפריץ עליו מים באופן ישיר (אך לא זרם חזק וממוקד). אך הבעיה העיקרית עבור הפלסטיק היא קרינת השמש הגורמת לו לשינוי צבע, התייבשות ובלאי. כיום רהיטי הגן מגיעים עם שכבת הגנה, אך יש להיזהר בעת הניקוי על מנת לא לפגוע בה. אל תשתמשו במברשות השורטות את שכבת ההגנה. הגנו עליו משמש ישירה ולאחר שטיפת הפלסטיק חשוב לייבש אותו.

ניקוי הריפוד – במקרים רבים ריהוט גן מגיע גם עם ריפוד תואם. בדרך כלל מדובר בחומר סינתטי וניתן לשטוף אותו במים וסבון. אם יש צורך להסיר כתמים ניתן לשפשף במברשת. ואם הגודל מאפשר, תוכלו לכבס במכונת הכביסה בכפוף להוראות היצרן.