אוטומציה לדישון ולהשקיה

דישון והשקיה הם הצרכים של כל הצמחים. אמנם לכל צמח יש את דרישות ההשקיה והדישון שלו, אך בסופו של דבר כולם נזקקים למים ומינרלים שונים על מנת לצמוח, לפרוח ולהעניק לכם פרי. פעולות ההשקיה והדישון עלולות לגזול זמן, בעיקר כאשר מדובר בגינות ולא כמה עציצים במרפסת הביתית. מסיבה זו ניתן להכניס לכאן תהליכי אוטומציה.

אני יודע, המושג אוטומציה לדישון והשקיה מיד גורם לכם לחשוב שהכתבה הזו מיועדת עבור חקלאים או מתפעלי גינות ציבוריות. זה נכון שהחקלאות מרבה להשתמש בתהליכי השקיה ודישון המבוססים על אוטומציה. אך אל תחשבו שמדובר בפתרונות הדורשים השקעה של עשרות אלפי דולרים. כיום גם הצרכנים הביתיים, בעלי גינות הנוי, יכולים ליהנות ממערכות אוטומציה לדישון והשקיה.

כיצד עובדת מערכת השקיה אוטומטית

מערכת ההשקיה היא מערכת המזרימה את המים לתוך מערכת צינורות, ואלו מובילים את המים לממטרות או טפטפות המספקות מים לצמח. המים כמובן יכולים להכיל גם דשנים במידת הצורך. מערכת השקיה רגילה דורשת דבר אחד – שמישהו יבוא ויפתח את הברז. אך מערכת השקיה אוטומטית נשלטת על ידי מחשב השקיה. אל תוך המחשב ניתן לתכנת את מועדי ההשקיה וכמויות המים וכך ליהנות מתהליך אוטומטי ומדויק. בלי לשכוח ובלי לבזבז זמן.

הרכיבים העיקריים של מערכת ההשקיה הם:

ברז ראשי – אמנם המערכת שולטת על זרם המים באופן אוטומטי, אך היא עדיין זקוקה לשיבר ראשי אותו ניתן לסגור במקרה של תקלה.

מחשב השקיה – המחשב הוא הרכיב השולט על כל המערכת וניתן לתכנת אותו. הוא סוגר ופותח את הברזים ומודד את כמות המים.

ברזים חשמליים – אלו הם הברזים הנשלטים על ידי המחשב והוא פותח וסוגר אותם בהתאם לתכנית ההשקיה. המערכת עשויה לכלול מספר ברזים על מנת לתת מענה לצרכים השונים של הצמחים בגינה. למשל ברז אחד יכול לשמש את ערוגות צמחי התבלין, וברז אחר עבור המדשאה הזקוקה לכמויות מים שונות.

ארון הגנה – הרכיבים האלקטרוניים של המערכת זקוקים לארון המגן עליהם מפני הגשם. זה גם תורם לבטיחות בחשמל ושומר על מראה אסתטי.

פילטר – במים יש אבנית ומשקעים שונים. הם אינם מפריעים לצמחים, אך הם יכולים להצטבר במערכת ההשקיה, לסתום אותה ולגרום לתקלות. מסיבה זו יש צורך בפילטר אותו מחליפים פעם או פעמיים בשנה.

משאבת דשן – זוהי אינו רכיב חובה, ישנן מערכות השקיה אשר מספקות רק מים. אך אם רוצים ליהנות מדישון אוטומטי יש צורך במשאבת דשן אשר תוסיף אותו למערכת ההשקיה.

ממטרות וטפטפות – למעשה אלו הם רכיבים שתוכלו למצוא בגינה גם אם אין לכם מערכת השקיה ודישון אוטומטית והם תמיד מומלצים. הם מספקים יעילות וחיסכון. אך אם יש לכם מערכת אוטומטית אתם חייבים ממטרות וטפטפות. לכל מתז וטפטפת קיבולת מים שונה ויש להתאימן לצרכים ולמערכת הצינורות. חשוב לתכנן אותן היטב, למשל עבור צמחים מסוימים יש צורך בכמה טפטפות.

דגשים חשובים

לא מספיק לרכוש מערכת דישון והשקיה אוטומטית, חשוב גם להתקין אותה בצורה הנכונה. ההתקנה היא פשוטה למדי, אך החלק המורכב הוא תכנון. מסיבה זו כדאי להיעזר בגננים מנוסים על מנת להתקין את המערכת.

ישנם שיקולים שונים שצריך לקחת בחשבון בתכנון ובתכנות המערכת. ראשית כל לכל צמח יש צרכים אחרים מבחינות צריכת המים ואמצעי ההשקיה. כמו כן ישנו הבדל בין עונות השנה. התכנון של זה משפיע גם על מועדי ההשקיה ופרקי הזמן שהם נמשכים, אך גם על המבנה הפיזי של המערכת. למשל צינור הטפטפות היוצא מהמערכת יכול לספק מים לצמחים שונים, חלקים זקוקים לכמות מים גדולה, אחרים לכמות מים קטנה יותר. לכן לפעמים הפתרון הוא כמה ליפופי צינור סביב הצמח הזקוק לכמות גדולה יותר והתקנה של 2-3 יחידות טפטוף. כך הוא יזכה ליותר מים באותו פרק זמן של השקיה. לצורך כך יש להכיר גם את הצרכים של הצמחים השונים, וגם לערוך את החישובים על מנת למקסם את יעילות המערכת.

חוסר ניסיון וידע וחוסר ידע בגננות עלול לגרום להשקעה במערכת ההשקיה שלכם לרדת לטמיון. אתם רוכשים את המערכת מתוך ציפייה לחיסכון ויעילות. אך אם המערכת אינה מתוכננת כראוי אתם עשויים להגיע למצבים של עודפי מים בחלקים מסוימים של הגינה ומחסור במים במקומות אחרים. ובסוף זה עולה לכם ביוקר. לכן אם כר השקעתם במערכת שכזו, הזמינו גם גנן להתקין ולהדריך אתכם. רק כך תיהנו מהחיסכון והיעילות של המערכת.

מה מעניקה לכם מערכת אוטומציה לגינה?

למערכת כזו ישנם כמה יתרונות מרכזיים:

חיסכון בזמן – אם עד היום נהגתם להשקות את הגינה באמצעות צינור. מערכת זו מתבססת על ממטרות וטפטפות אשר ישקו את הצמחים עבורכם. זה לא רק החיסכון בזמן, זוהי גם היעילות של מערכת טפטפות המספקת את כמות המים הנדרשת לצמח מבלי לבזבז מים מסביב. אך מיתרון זה תוכלו ליהנות גם אם במערכת הטפטפות שלכם אין אוטומציה.

לא צריך להיות בבית בשביל להשקות – אתם בוודאי מכירים את המצב שבו אתם טסים לחוץ לארץ לשבועיים, ומחפשים מישהו שאפשר לסמוך עליו להשקות את הגינה. נשמע לכם מוכר? מערכת השקיה אוטומטית מאפשרת לכם לתזמן את מועד ההשקיה ופרק הזמן שבו המערכת תעבוד. המשמעות של זה היא שאינכם צריכים להיות בבית בעת ההשקיה. וכן, זהו גם פתרון למי שנוסע לחו“ל.

מתן מענה לצרכים השונים – הגינה שלכם כוללת צמחים שונים, ולכל אחד ישנם צרכים שונים מבחינת המים. למשל ישנם צמחים כמו שיחי רוזמרין אשר אינם אוהבים עודף מים וזקוקים להשקיה מעטה, אך לעומתם יש צמחים הזקוקים לתוספת מים. מערכות השקיה אוטומטית מאפשרות לכם לתת בו זמנית מענה לצרכים שונים של הצמחים בגינה.

דישון יעיל – הצמחים זקוקים גם לדישון, במועד הנכון ובכמות הנכונה. אחת הצורות להבטיח שהדשן יגיע אל הצמחים היא באמצעות דישון נוזלי. כלומר דישון המוחדר אל המים ומפוזר בצורה שווה על ידי מערכת ההשקיה. כיום ניתן להשיג דשנים אורגניים וביו סטימולנטים בצורה נוזלית והם יכולים להתאים למערכות אלו.

הפחתת עלויות – אל תחשבו על רכישת מערכת השקיה ודישון אוטומטית כעוד הוצאה. זוהי השקעה אשר בסופו של דבר  מחזירה את עצמו בחיסכון בעלויות המים. המים בישראל הם משאב יקר ואיננו רואים שהמצב עומד להשתנות.

גם לגינה וגם לעציצים

הצורך בטיפול בצמחים ופתרון השקיה כאשר נמצאים מחוץ לבית מאפיין גם את מי שמחזיק בעציצים ולא רק בעלי הגינות. כיום ניתן לרכוש מערכות אוטומציה פשוטות אשר יכולות להתאים גם לעציצים. קיימות גם מערכות אוטומציות המתאימות למקומות בהן אין ברז מים, כמו למשל המרפסת או גג הבית. במערכות אלו יש למלא מכל במים בצורה תקופתית, תוכלו לעשות זאת באמצעות צינור.