איך לטפל במזיקים ובכנימות

מי שמטפח גינה ועציצים, בין אם זה למטרות נוי או מטרות מאכל, צפוי לפגוש במוקדם או במאוחר את המזיקים השונים. ישנם סוגים שונים של חרקים הנטפלים לצמחים שלכם וגורמים להם נזק, כמו למשל כנימות, חלזונות ועוד הפתעות שונות. אלו גורמים נזק רב לצמחים. אז מה עושים על מנת לטפל במזיקים ובכנימות המופיעים על הצמחים?

אולי נתחיל ממה לא לעשות ואנו מתכוונים לשימוש בחומרי ההדברה הכימיים. בקלות תוכלו למצוא במשתלות, לצד כל הדשנים והמוצרים השונים גם תכשירים כימיים המיועדים לטיפול בסוגים שונים של מזיקים. איננו אומרים שהתכשירים השונים אינם עוזרים, הם בהחלט יעילים מאוד ואולי אפשר להגיד – יותר מידי יעלים. אותם החומרים הכימיים הורסים מערכות אקולוגיות שלמות, הם לא פוגעים אך ורק במזיק שממנו אתם רוצים להיפטר אלא גם בחרקים אחרים חשובים ומועילים. למשל תהליך ההאבקה החשוב של הצמחים מתבצע על ידי דבורים וחרקים אחרים, ובוודאי לא תרצו לפגוע באלו. ואם אתם מגדלים ירקות מאכל, בטוח שלא שלא תרצו להשתמש בחומרי הדברה כימיים, מזה יש לכם מספיק בסופר. אם אתם מגדלים בעצמכם, לפחות תיהנו מהיתרון של ירקות ופרות נטולי חומרי הדברה.

אז מה בכל זאת אפשר לעשות כנגד אותם המזיקים ומבלי להשתמש בכל אותם התכשירים הכימיים? החדשות הטובות הן שיש אלטרנטיבות.

טיפול בכנימות

כנימות הן אחד מהטפילים השכיחים ביותר והמזיקים ביותר שתוכלו לפגוש. הן מתרבות מהר מאוד וגורמות לנזק רב בחקלאות וגם בגינות פרטיות. כנימות פוגעות בצמח בכמה צורות. קודם כל הן מוצצות ממנו את החומרים המזינים שהוא צריך, מממש כמו כינים בבני האדם. דבר שני שכנימות יכולות לעשות זה להדביק את הצמח בווירוסים וישנם וירוסים ידועים המועברים על ידי כנימות ועשויים להיות קטלניים עבור גידולים מסוימים. והדבר השלישי הוא התפשטות עובש על הפרשות הכינים, עובש אשר מכסה את הצמח ומונע ממנו את החשיפה לאור שהצמח צריך.

כנימה על עלה ירוק
אחד ממיני הכנימה

כיצד להיפטר מהכנימות? הדבר הראשון שתרצו לעשות היא פשוט להסיר אותן באופן פיזי. הכנימות אמנם קטנטנות, אך הן מתקבצות יחדיו. תוכלו למלא דלי במים וסבון ולהתחיל לנער ענפים ולהוריד מהם את הכנימות למי הסבון, רצוי להיעזר בכפפות. פעולה שכזו תסייע לשמור את אוכלוסיית הכנימות תחת שליטה. דבר נוסף שתוכלו לעשות זה לשטוף אותן עם זרם מים, במידה והצמח אינו עדין מידי. למעשה אתם יכולים לשטוף את הצמח עם מי סבון (כפית סבון כלים לדלי קטן) וספוג. השתדלו לעשות זאת אך ורק על מקבצי הכנימות על מנת לא לפגוע בחרקים אחרים. עוד דבר יעיל שניתן לעשות הוא שימוש בשמן נים (שמן עץ אזדרכת); ניתן למהול אותו במים ולרסס את הצמחים בשעות הלילה. שמן הנים יכול לסייע גם להתמודדות עם מזיקים אחרים. אפשרות אחרת היא לרסס את הצמחים בתרסיס של מי ברז עם חומץ (כף חומץ לליטר מים) ולרסס את הצמחים בשעות הבוקר ולחזור על כך כל 3 ימים עד שייעלמו הכנימות.  שימו לב כי השילוב של חומץ ושמש פוגע בצמח, לכן לא מומלץ לעשות עבור צמחים בשמש.

אם הבחנתם במושית השבע (חיפושית משה רבנו) אלו הן חדשות טובות, חיפושית קטנה זו זוללת כנימות ולא כדאי לפגוע בה. למעשה ישנם ספקים אשר ממש מוכרים חיפושיות למטרה זו של הדברה ביולוגית. ואם מדברים על טורפים טבעיים, מסתבר שיש גם מי שדווקא מטפח את הכנימות ועשוי להפריע לכם להיפטר מהן, ואלו הן הנמלים. נמלים אוהבות את החומר המפורש מהכנימות ולכן הן נוהגות לסלק מהכנימות את הטורפים. לכן כדאי גם לטפל בבעיית הנמלים.

עוד רעיון מוצלח הוא לשתול בין צמחי הגינה שום ובצל, אלו הם דוחים טבעיים של הכנימות. ומהצד השני יש לנו גם צמחים שעושים את ההפך ומושכים כנימות, כמו למשל שיבא. ניתן לנסות לשתול אותם באיזו פינה צדדית על מנת להקריב אותם למען הכנימות ולחיות איתן בשלום.

טיפול בקימחון

קימחון הוא אינו סוג של חרק אלא פטרייה הגורמת לנזקים רבים. אם אתם מגדלים קישוא, דלעת, גפן, עצי חרוב, עגבנייה, מרווה,  ועוד סוגים רבים של צמחים, אתם צפויים לפגוש את הקימחון. הקימחון נראה כמו נקודות לבנות היוצרות מעטה קמחי לבן  על עלי הצמחים; הוא גורם נזק רב ומתפשט במהרה.  הקימחון תוקף בעיקר בסתיו ובחורף, והשמש מסייעת בהשמדתו. אם הופיע קימחון על עציצים תוכלו לנסות לחשוף אותם לשמש.  ניתן לטפל בו באמצעות תרסיס של מים עם סודה לשתייה (ליטר מים/כפית אבקה). יש לעשות זאת בבוקר ולחזור על כך כל 3 ימים עד להיעלמות הפטרייה. כמו כן כדאי לבודד את הצמח על מנת שלא ידביק אחרים.

קימחון לבן מתפשט על העלה
כך נראה קמחון

חלזונות וחשופיות

גם אלו גורמים נזק רב לצמחי הגינה.  הם אוהבים רטיבות ולא מקומות יבשים והעלים הנרקבים בגינה הם פשוט סביבה אידאלית עבור חשופיות.  על מנת להילחם בהם תוכלו להסיר אותם באופן ידני ולהשליכם הרחק מגינתכם. דרך יעילה היא למשוך אותם למקום אחד על מנת שתוכלו לאספם בקלות. בשביל לעשות זאת חפרו בור קטן, הניחו שקית ומעלייה כמה עלי חסה. תחזרו אחרי שעה ותפגשו מסיבה של חשופיות וחלזונות.

חשופית זוחלת על
חשופית – עלולה להסב נזק לצמחים בגינה
מה סוגי המזיקים הנפוצים ביותר בגינה הביתית?

בגינה הביתית ניתן למצוא כנימות, קימחון, חלזונות וחשופיות שעשויים להסב נזק רב לצמחים. במאמר תלמדו כיצד לזהות את סוג המזיק ואיך לטפל בכל סוגי המזיקים הללו.

האם מומלץ להשתמש בחומרי הדברה כימיים?

בעוד שחומרי הדברה כימיים יהיו יעילים ביותר בפתרון הבעיה שלכם, הם עשויים להיות הרסניים עבור המערכת האקולוגית בגינה. חומרים אלו יפגעו בחרקים טובים שנמצאים בגינה ומסייעים לתהליכי הצמיחה, ואף עלולים לפגוע בכם ובחיות המחמד. לכן, עדיף להשתמש בפתרונות קונבנציונלים יותר.