לכבוש את הגינה

גינה ביתית יכולה לשמש למטרות נוי וגם לספק לנו תעסוקה נעימה לשעות הפנאי, אך כדאי מאוד לנצל את הגינה הפרטית לצורך גידול פירות וירקות טעימים. בעשותנו כך, נוכל להפחית את ההוצאות שלנו בסופרמרקט, ליהנות מפירות וירקות זמינים, טעימים וללא חומרי הדברה. כל אחד יכול לגדל ירקות ופירות בגינה הביתית – מי שעומד לרשותו שטח גדול יכול לשתול עצי פרי ולהחזיק מגוון גדול וגם כמויות גדולות. כל מי שיודע להשתמש בחכמה בשטח שעומד לרשותו יכול להפיק כמויות מרשימות של יבול אפילו בשטח מצומצם – הגינה הביתית יכול להיות מקור לעגבניות, מלפפונים, צמחי תבלין, פלפלים, כרובית, תותים, תאנים, חצילים, לימונים, גויאבה, צנונית, בצל, גזר, כרוב ועוד רבים אחרים, בהתאם לעונות השנה ומזג האוויר.

כל אלו יכולים להעשיר את התפריט שלכם ולהוסיף לכם בריאות לצלחת. אבל מה לעשות עם כל העודפים? מה לעשות כאשר גינת הירק שלכם הפיקה יותר תותים ממה שיכולתם לדמיין ויותר מלפפונים ממה שהמשפחה שלכם מסוגלת לאכול? הרי לא תרצו לראות את כל הירקות והפירות נרקבים ונזרקים לפח. אז אם פיטמתם את כל בני המשפחה, וגם נתתם לשכנים ועדיין נשארו עודפים, ישנם דברים נוספים שאפשר לעשות עם העודפים. הרבה מהפירות והירקות ניתן לייבש, לכבוש ולהחמיץ; כך תוכלו למצוא פתרון לכל העודפים, פתרון אשר יאפשר לכם להאריך את חיי המדף של כל אותם ירקות ופירות טעימים.

האומנות של הכנת ריבות וחמוצים נולדה כבר לפני שנים, בתקופות בהן לא היו פתרונות קירור אך היה צורך לשמר את העודפים ולעשות בהם שימוש בעונה הקרה בה היו יבולים מעטים. גם היום אלו הם פתרונות מעניינים, לא רק בגלל הצורך בשימור, אלא בגלל הטעמים השונים שאפשר להפיק מכל אותם גידולים.

שימורי ירקות

ישנם מתכונים שונים וישנן שיטות שונות לשימורי ירקות, ותמיד תוכלו לעשות ניסויים ולפתח את המתכונים שלכם, אך בואו נעבור על הכללים הבסיסיים להכנתם באמצעות המלחה.

  1. הנוסחה הבסיסית היא השריית החמוצים במי מלח ביחס של כפית מלח על כוס מים. ניתן גם להוסיף לימון סחוט לקבלת טעם חמצמץ.
  2. השתמשו בצנצנות זכוכית עם מכסה. יש לעקר את הצנצנות בעזרת מים רותחים בטרם השימוש.
  3. השתמשו בירקות קשים.

לצורך הכנת החמוצים מלאו את הצנצנת בירקות ולבסוף הוסיפו את מי המלח. על מנת ליצור שילובי טעמים מיוחדים תוכלו לעשות שימוש בתוספות שונות כמו למשל צמחי תבלין – שמיר, פטרוזיליה, רוזמרין, טימין, זרעי חרדל, עלי דפנה, פלפל שחור ופלפלים חריפים, כורכום, שום ואפילו ג‘ינג'ר.

מתכון להכנת צנונית

 ישנם אינספור ירקות שניתן לשמר, אך בחרנו להביא לכם מתכון מומלץ להכנת צנונית. בחרנו דווקא בצנונית מכיוון שזה טעים, קל להכנה ולא מסוג הדברים שתוכלו להשיג בקופסאות שימורים.

לצורך הכנת המתכון נחתוך את הצנוניות לרבעים ׁ(כ 20 צנוניות), נוסיף 2 ענפי סלרי חתוכים, לימון חתוך לרבעים ושתי שיני שום על מנת להעשיר את הטעם ולתת לו קצת עוקץ. נמלא את הצנצנת במים עם מלח על פי היחס של כפית מלח לכוס מים. ניתן להשאיר 3 ימים בטמפרטורת החדר ואז להעביר למקרר. כאשר הצנונית מתחילה לשנות את הצבע היא מוכנה.

מלפפונים משומרים

ללא ספק המלפפונים הם החמוצים הפופולריים ביותר. ונכון שלא חסרים מלפפונים חמוצים בשום סופרמרקט, אבל בכל זאת אין להשוות את המלפפונים הנמכרים בקופסת שימורים לבין אלו שמכינים לבד בבית, ואם יש לכם כמויות מלפפונים מהגינה, כנראה שזוהי האפשרות היחידה לשמור אותם לזמן ארוך.

לצורך הכנת המתכון תזדקקו לכ 15-20 מלפפוני מיני. אנחנו משאירים אותם בשלמותם, אם המלפפונים שלכם גדולים מידי תוכלו לחתוך אותם לחתיכות קטנות יותר. על מנת להעשיר את הטעם נוסיף 5 שיני שום, ½ פלפל חריף שייתן קצת חריפות, ¼ צרור עלי שמיר וחצי לימון פרוס. הכניסו את כל המצרכים אל הצנצנת המעוקרת והוסיפו את מי המלח. תנו למלח לעשות את העבודה בטמפרטורת החדר ולאחר שלושה ימים העבירו למקרר.

סלק, שומר וגזר בטעמים עשירים

כמו הצנונית, כל ירקות השורש הם פרטנרים מצוינים לכיבוש בעזרת מלח. זהו מתכון אשר מערבב טעמים שונים של ירקות שורש ומעשיר אותם בעוד שפע של טעמים אחרים. חתכו את הסלק, הגזר והשומר לחתיכות בגודל בינוני; אין כאן מדע מדויק… עשו זאת לפי הגודל שנראה לכם מתאים לנגיסה. הכניסו אותם לתוך צנצנת ושלבו תבלינים וצמחי תבלין. מה אפשר להוסיף?  בקטגוריית התבלינים אנו תמיד ממליצים על פלפל שחור ופלפל אנגלי על מנת לתת קצת עוקץ. אך כמובן שניתן להעשיר בזרעי חרדל, זרעי כוסברה וזרעי שמיר. ואם תרצו טעם קצת אסייאתי אפילו ג‘ינג'ר. מבחינת עלים ירוקים, כמה עלי מנגולד ותרד יכולים להיות תוספת מעולה.