צמחי תבלין

גידול עשבי תבלין בבית – מהאדנית לצלחת. חלק ב'

אחרי שהבנו כיצד מגדלים עשבי תבלין בבית וראינו מה הם תנאי הגידול של אורגנו ובזיליקום, נמשיך עם טיפים נוספים לגידול ביתי של עוד מגוון עשבי תבלין נהדרים. כי אם כבר גינת עשבי תבלין בבית, אז שיהיה לנו את כל האפשרויות.

נתחיל מרוזמרין…

גידול רוזמרין

די קל לגדל רוזמרין בישראל. מדובר בצמח רב שנתי שמסתגל היטב לתנאי השטח הקיימים. את הרוזמרין כדאי לשתול בראשית הסתיו או בתחילת האביב. הרוזמרין ישגשג בחשיפה גדולה לשמש מלאה או לפחות חצי צל ובתנאי יובש. יש לרסן את הרוזמרין בגלל נטיותיו לגדול ללא שליטה, לכן גם רצוי לגדל אותו באדנית ולא באדמה בחוץ שאינה תחומה. הרוזמרין לא זקוק להרבה מים לכן הוא חסכוני, ומומלץ לשתול את זרעי הרוזמרין במרווחים של כ-5 סנטימטרים.

עלי רוזמרין
עלי רוזמרין ולימון

גידול מרווה

מרווה היא צמח תבלין בעל סגולות רפואיות רבות וכיף לגדל אותה ולהוסיף אותה לתה. המרווה שייכת למשפחת השפתיים והיא רב שנתית. עונת השתילה המומלצת למרווה היא האביב וכדאי לשתול אותה במקום שיש בו הרבה שמש או שמש מלאה. ניתן לגדל אותה גם בתנאים של חצי צל. המרווה לא דורשת השקיה מרובה, אלא אם כן היא חשופה לשמש שעות רבות. בעת הגיזום חשוב להשאיר קצת עלים על הצמח. כמו כן, כדי שגידול המרווה יצליח, צריך לוודא ששותלים אותה במצע אוורירי.

גידול נענע

תה ישראלי אמתי לא יהיה שלם בלי כמה גבעולי נענע טריים. קל מאוד לגדל את הנענע, יחד עם זאת חשוב לזכור שמדובר בצמח מאוד דומיננטי שנוהג להתפשט לכל מקום. כדאי לשתול את הנענע במיכל סגור, כך שתהיה שליטה על הגדילה וההתפשטות. יש למקם את הנענע בחשיפה מלאה לשמש ולספק לה השקיה בינונית. ככל שגוזמים אותה יותר, כך נקבל צמיחה צפופה יותר, ובזריעה יש לשמור על מרווח של כ-10 סנטימטרים בין כל שתיל.

עלי נענע
עלי נענע

גידול לואיזה לימונית

הלואיזה לימונית משתלבת נהדר בחליטות, בתה ובמגוון רחב של מאכלים. די קל לגדל בישראל מאחר והלואיזה אוהבת שמש מלאה ורגישה לקור. מומלץ לשתול את הלואיזה באביב, היא צמח רב שנתי והיא גדלה ומתפתחת מהר מאוד. הלואיזה אוהבת השקיה בינונית עד מרובה, קרקע לחה ומצע אוורירי. יש לגזום את הלואיזה לקראת הסתיו, שהיא עונת הגיזום האידיאלית ולהקפיד על גזימת מרבית העלים, מאחר וזה מחזק את הצמח. רק חשוב להשאיר את העלים והגבעולים הצעירים. בעת השתילה של לואיזה יש להקפיד על מרווחים של כ-50 סנטימטרים בין שתיל לשתיל.

גידול פטרוזיליה

פטרוזיליה היא אחד מהמקורות הכי טובים לויטמין C והיא נהדרת במרקים, שייקים ובתבשילים. הפטרוזיליה היא למעשה צמח דו שנתי, ועונת השתילה הטובה ביותר היא בסופו של האביב. הפטרוזיליה תגדל היטב בשמש מלאה אך היא יכולה לגדול גם בתנאים של חצי צל. הפטרוזיליה אוהבת הרבה מים. בעת השתילה של פטרוזיליה יש להקפיד של מרווחים של כ-15 סנטימטרים בין שתיל לשתיל ומומלץ להשרות במים את זרעי הפטרוזיליה למשך יממה לפני שמתחילים במלאכת השתילה.

עלי פטרוזיליה
עלי פטרוזיליה

גידול שמיר

אין כמו מרק יוגורט צונן ועסיסי העשיר בשמיר. צמח השמיר, המכונה גם שֶׁבֶת רֵיחָנִי, גדל היטב באקלים הארצישראלי והוא מסווג כצמח חד שנתי. השמיר ישגשג בתנאים של שמש מלאה והוא זקוק להשקיה בינונית ולמצע לח באופן קבוע. השמיר גדל מהר כך שאפשר לקטוף אותו כבר לאחר חודשיים מרגע השתילה. עונת השתילה של השמיר היא הסתיו או האביב. יש לשתול את שתילי השמיר במרווחים של כ-10 סנטימטרים ויש להפקיד ולגזום את העלים הרקובים על בסיס קבוע שכן הם מחלישים את התפתחותו.

גידול כוסברה

כוסברה היא צמח תבלין דומיננטי שאו שאוהבים אותו או ששונאים אותו, אין באמצע. היא חלק ממשפחת הסוככים ומסווגת כצמח חד שנתי. הכוסברה מכונה גם גד השדה וקל מאוד לגדל כוסברה באקלים הארצישראלי. היא זקוקה להשקיה בינונית, היא צריכה מצע אוורירי ויכולה לשגשג הן בתנאים של שמש מלאה והן בצל חלקי. זמן השתילה המתאים הוא בעונות המעבר: אביב או סתיו, ויש לשתול את שתילי הכוסברה במרווים של כ-30 סנטימטרים. יש לגזום את העלים מדי תקופה כדי לגרום להתחדשות הפריחה.

חזרה לחלק א'