שיקום קרקע ושיפור הפוריות של הגינה

עבור רבים מאיתנו הקרקע היא בסך הכל מצע הגידול עליו גדלים הצמחים. אך האמת שהקרקע היא מערכת ביולוגית שלמה ויש לה חיים משל עצמה. הקרקע מורכבת ממינרלים, חומרים אורגנים ומים, אך בתוכה יש שפע של יצורים חיים המקיימים תהליכים ביולוגיים וכימיים, והם אלו אשר יוצרים את פוריות הקרקע. בתוך הקרקע תוכלו למצוא אורגניזמים רבים, ביניהם חיידקים ויצורים חד תאים, פטריות , תולעים וחרקים, ובמקומות מסוימים אפילו יונקים לוקחים חלק בתהליכים הטבעיים של הקרקע. המערכת האקולוגית שבקרקע בעצם מפרקת אורגניזמים מתים והופכת אותם למינרלים, שהם המקור לפוריות הקרקע. חשוב לציין! לא כל החרקים, התולעים והפטריות מזיקים לקרקע, חלקם אפילו מסייעים ותורמים לה.

ישנם גורמים שונים אשר יכולים לפגוע בקרקע, כלומר לשבש את התהליכים הביולוגיים הטבעיים ולגרום להידלדלות המינרלים שבקרקע, כמו גם עליית המליחות ושינויים בחומציות הקרקע. קרקע שעברה פגיעה שכזו היא פחות פוריה ואינה מתאימה לחקלאות. כאשר הצמחים והעצים נעלמים מן הקרקע ,בעקבות הירידה בפוריות. יש לכך גם נזקים עקיפים – הצמחים למעשה מחזיקים את הקרקע במקומה, אך כאשר אין צמחים ויורדים גשמים, מתחילות תופעות הסחף. תופעת סחף האדמה היא  דבר אשר פוגע גם באזור ממנו נסחפת האדמה וגם במערכות המימיות שאליהן נסחפת האדמה; היא גורמת לעכירות המים והעשרתם בנוטריינטים, כלומר הדבר פוגע באיכות המים.

כיצד נגרם הנזק לקרקע

בין הקרקע לבין הצמחים קיימת מערכת של תלות הדדית, זאת במסגרת התהליכים הטבעיים המתרחשים בטבע. הצמחים צומחים מתוך הקרקע, עושים שימוש במינרלים שיש בה, אך בסוף מסיימים את מחזור חייהם וחוזרים אל הקרקע, הפעם בתור חומרים אורגנים אשר עוברים תהליכי פירוק באמצעות המיקרואורגניזמים שבקרקע. התערבות האדם ושיטות הגידול החקלאיות עלולות לשבש את פוריות הקרקע.

כאשר אנו עוסקים בגידולים חקלאיים, התוצרת החקלאית נקטפת/נקצרת ולא חוזרת אל הקרקע. כך ישנה ירידה בפוריות הקרקע והדבר פוגע במחזורי הגידול העתידיים. זוהי הסיבה מדוע החקלאות המודרנית עושה שימוש בדשנים כימיים, אשר לכאורה מפצים על אבדן המינרלים שבקרקע, אך בפועל הדשנים הכימיים רק מאיצים את אותם תהליכים הרסניים אשר פוגעים בקרקע.  הדשנים הכימיים נחשבים למשבש גדול של התהליכים הטבעיים בקרקע וגם בפני עצמם מזהמים את מקורות המים.

תוצר הלוואי של השימוש בדשנים כימיים הוא עלייה בתרכובות חנקן רעילות באדמה (ניטריטים), שינוי ברמת החומציות ואפילו שינוי במוליכות החשמלית של הקרקע. כל השינויים הללו פוגעים באורגניזמים החיוניים של הקרקע, וכך הקרקע שהייתה דבר מלא חיים הופכת להיות דוממת וחסרת חיים.

על מנת שהאדמה תאפשר גידולים חקלאיים, החקלאים ממשיכים למלא אותה בדשנים כימיים אשר בעצם רק מרעים את המצב. הפגיעה באדמה ובמערכת הביולוגית שלה חושפת את הגידולים החקלאיים למזיקים ומחלות, איתם אנו מתמודדים עם עוד רעלים כימיים.

האם ניתן לשקם את הקרקע

החדשות הטובות הן שכן, ניתן לשקם את הקרקע. אנו בהחלט יכולים לשנות את הקרקע שהפכה לצחיחה ולהחזיר אותה להיות מערכת מלאת חיים. התנאי הראשון הוא להפסיק להרעיל את הקרקע בתוספות כימיות, כלומר בדשנים כימיים אשר מביאים תועלת מדומה בטווח הקצר ונזק אדיר בטווח הארוך. לאחר שנפסיק להרעיל את הקרקע עלינו להעשיר אותה בקומפוסט, כלומר בתוספות האורגניות אשר יאפשרו למערכת הביולוגית של הקרקע לשגשג. קומפוסט איכותי יחזיר לאדמה את הפטריות, התולעים, החרקים וכל המיקרואורגניזמים החשובים אשר הופכים חומרים אורגניים למינרלים ומעשירים את הקרקע.

דשנים אורגניים הם בהחלט התשובה לצורך שיקום הקרקע, אך שימו לב שגם לדשנים אורגניים יש את החסרונות שלהם. לדוגמה במקרים רבים דשנים אורגניים מתייחסים לצואת בעלי חיים אשר נאספת מחיות משק. דשנים אורגניים מסוג זה דורשים תהליכים כימיים וביולוגיים הנמשכים חודשים רבים, אך בינתיים הם אינם הדבר הכי מומלץ לסביבת האדם, ובטח שלא לגינה הביתית. אם תרצו לשקם את הקרקע, מומלץ לעשות שימוש בדשני הומוס או דשנים טבעיים המכילים ביו סטימולנטים. תכשירים אלו מעשירים את הקרקע ופועלים בהרמוניה עם כל המערכת הביולוגית של הקרקע. הם יכולים להעשיר את הקרקע ולשפר את היבולים, גם עבור הגנן הביתי וגם עבור החקלאות המסחרית.