למה העציץ נובל לי? פתרון "תקלות" בגינה

אחד הדברים הכי מתסכלים הוא שאנו מביאים הביתה עציץ יפה והוא מתחיל לנבול. אולי זו מתנה שקיבלנו בחג, אולי רכשנו אותו במשתלה; ברגע שהבאנו אותו הביתה הוא נראה יפה וירוק, ואולי אפילו פורח. אבל תוך מספר ימים הוא החל לנבול ולהתייבש, ואם לא תצליחו לשנות את המגמה בסופו של דבר הוא ימות. אז למה העציץ נובל ומה אפשר לעשות?

הצמח אשר בעציץ אינו נובל כך סתם, הסיבה לכך היא שהצמח אינו מקבל את התנאים הדרושים עבורו. כל צמח מגיע אלינו מתנאים אקלימיים וסביבתיים אחרים, ואלו הם התנאים אשר אנו צריכים לספק לו על מנת שישגשג. מה שטוב לצמח אחד הוא לא בהכרח מה שטוב לצמח אחר.

סיבות לנבילת הצמח

ישנן מספר סיבות נפוצות המובילות באופן ישיר או עקיף לנבילת הצמח. רובן פשוטות מאוד לפתרון. זיהוי נכון של הבעיה יסייע לכם להבריא את הצמח ולגדל גינה משגשגת.

ורד נבול
ורדים שנבלו

השקיה לא נכונה

בכל הקשור להשקיה גם חוסר במים וגם עודף מים פוגעים בצמח. מחסור במים עלול להביא להתייבשות השורשים ונבילת הצמח אשר בעציץ. אם נסעתם לחופשה ואף אחד לא השקה את העציצים הם עשויים להתחיל לנבול. תלוי בפרק הזמן שהם לא קיבלו מים וסוג הצמחים, יתכן שתוכלו להצילם. אך האמת שהבעיה השכיחה יותר בעציצים ביתיים היא דווקא עודף מים. בכל פעם שאנו מזהים סימני מצוקה בצמח, שאולי אפילו אינם קשורים למים, ליתר ביטחון אנו משקים אותו ומאמינים שבכך אנו מסייעים לו. אך בפועל ישנה סבירות גבוהה שהצמח שלנו סובל מהשקיית יתר. השקיית יתר עלולה לחנוק את השירותים. הבעיה מחמירה כאשר אין ניקוז טוב בעציץ והבעיה מביאה לריקבון שורשים. אם הצמח שלכם כבר מת והוצאתם אותו בעציץ תוכלו בקלות לראות אם השורשים שלו רקובים ולהבין שזו הסיבה אשר גרמה לנבילת העציץ. לכל צמח יש את כמות המים שלו, אך ברמת העיקרון מה שיעבוד עבור רוב הצמחים זה לתת לאדמה להתייבש בין השקיה להשקיה, האדמה צריכה להישאר לחה אך לא רטובה.

השקיית צמחי הגינה באמצעות מזלף
קפידו להשקות באופן מדוד, בעזרת מזלף או מערכת השקייה אוטומטית, תוך בקרה על מידת הלחות של האדמה, ועל פי הצרכים של הצמח הספציפי.

חוסר ניקוז

בהמשך לנושא ההשקיה, חשוב להקפיד על ניקוז טוב. עציצים רבים מגיעים עם בסיס ויש אנשים אשר פשוט מניחים את העציץ על גבי צלחת. זה בסדר גמור על מנת למנוע לכלוך בבית, אך בעת ההשקיה חשוב לאפשר למים להתנקז במלואם; בשום פנים ואופן אין להשאיר את העציץ בתוך כלי עם מים.

שמש ישירה ותנאי תאורה

לכל צמח ישנם תנאים שונים שהוא אוהב בכל הנוגע לתאורה ושמש. הרבה מצמחי הנוי שאנו מגדלים בעציצים מגיעים מיערות הגשם, זוהי הסביבה הטבעית שלהם. צמחים אלו באופן טבעי אינם זוכים לשמש ישירה. חלקם אולי אוהבים אור, אחרים אוהבים חצי צל, אך שמש ישירה עשויה להיות קטלנית עבורם ולגרום למותם המהיר. אך מצד שני ישנם צמחים אשר עשויים להפגין התנהגות הפוכה, צמחים אשר רגילים לשמש ואוהבים שמש ישירה. היו מודעים לשעות השמש שהצמח מקבל בבית ולתנאי התאורה, וכמובן לתנאים האידאלים עבור העציץ שאתם מטפחים. כמו תמיד תוכלו לקבל סיוע והדרכה במשתלה בעת רכישת העציץ, או למצוא מדריכים שונים באינטרנט אשר יכולים להגיד לכם מהם התנאים האופטימליים עבור הצמח שאתם מטפחים.

פרח הפרג תחת שמש ישירה
פרג פורח תחת שמש ישירה

מזיקים

חרקים מזיקים הם בדרך כלל דבר שתמצאו בגינה ופחות בעציצי הבית, אך הם בהחלט יכולים להגיע אל העציץ שלכם ולגרום לו נזקים. חלזונות וזחלים הם אינם דבר שאתם צפויים לפגוש בעציצים בבית, ובמידה וכן בקלות תוכלו להסירם. אך כנימות, קימחון ואקריות אתם עשויים לפגוש ואלו עשויים לגרום נזקים רבים לצמח ולהביא לנבילתו. ישנם אמצעים שונים להתמודד עם בעיות אלו, חלקם כימיים אך אינם מומלצים ובטח שאינם הכרחיים, וישנן שיטות יותר אורגניות.

כנימות על פרח לבן
כנימות ויתושים עלולים להזיק לצמח ויש לטפל בהם ביסודיות.

המלחת קרקע

במי הברז ישנה כמות מסוימות של מלחים. עם כמויות קטנות של מלחים הצמחים יכולים להסתדר, אך לאורך זמן ישנה סכנה שהמלחים יצטברו בקרקע ויביאו בסופו של דבר לתופעה המכונה המלחת קרקע. וכך האדמה תהפוך לבלתי מתאימה עבור הצמח. אם אתם רואים משקעים לבנים על פני האדמה, אלו הם המלחים. בדרך הסיבה להצטברותם היא כאשר אין ניקוז טוב והמים עומדים בעציץ ומתנדפים במקום להתנקז מהחור בתחתית. כך המלחים הולכים ומצטברים בעציץ עד להמלחת הקרקע. ניתן לשטוף את הקרקע באמצעות זרם מים. אין צורך בזרם חזק, רק כמה דקות של השקיה אבל חשוב לוודאי שישנו ניקוז טוב ומיידי.

דישון

הצמח זקוק לחומרי מזון ולכן אנו מידי פעם מוסיפים לו דשנים. אם הצמח מתחיל לנבול יתכן שחסרים לו דשנים. אך לפני שאתם ממהרים לדשן את הצמח, יתכן שהבעיה היא הפוכה. עודף דישון עלול לגרום לנזק רב ולהיות קטלני לצמח. אין סיבה להתעסק עם דשנים כימיים בעציץ ביתי, בהם קיימת הסכנה הגדולה ביותר לדישון יתר. מוטב להעדיף שימוש בביו סטימולנטים. הם גם ידידותיים לסביבה וגם תומכים בתהליכים הטבעיים של העשרת הקרקע.

תנאי מזג אוויר קיצוניים

בדרך כלל זוהי אינה הבעיה בעציצים ביתיים מכיוון שתנאי מזג האוויר בבית אינם קיצונים ולצמחים ישנה עמידות גבוהה. אך בהחלט יתכן כי חום גבוה מידי או קור פוגעים בצמחים.

צמחים משגשגים במזג אווויר נעים
מזג אוויר אידאלי יסיייע לגינה שלכם לשגשג