איך לייחר צמח ולגדל אותו בעציץ?

ריבוי באמצעות ייחורים הוא אחד מהסוגים של רבייה וגטטיבית, כלומר רבייה אל זוגית בה רקמות סומטיות מתפתחות לאורגניזם שלם. במילים קצת יותר פשוטות, הייחור הוא חלק המנותק מצמח האם על מנת שיצמיח שורשים, ענפים ועלים ויהפוך לצמח בפני עצמו. אם הנחתם את ענף הנענע שקניתם בשוק בתוך כלי מים ויצאו שורשים, זוהי דוגמה לייחור מוצלח. למעשה ברוב המקרים ייחורים הם פשוט ענף מצמח האם אשר מצמיח שורשים.

ריבוי צמחים באמצעות ייחורים הוא דבר מקובל מאוד גם בגננות הביתית וטיפוח העציצים, וגם בקרב גידולים חקלאים מסוגים שונים. למשל מגדלי הקנביס מרבים להשתמש בשיטה זו. לריבוי באמצעות ייחורים יש יתרונות וחסרונות, אך במקרים רבים הוא השיטה היעילה והמהירה ביותר לקבל צמח. היתרון של שימוש בייחורים הוא האפשרות לשמר את התכונות הגנטיות של צמח האם; לחסוך זמן במחזורי הגידול ולהפיק בקלות צמחים רבים מבלי לחכות להבשלתם של זרעים.

השרשה, לפעמים זה קל ולפעמים זה קשה

בוודאי שמתם לב שלפעמים ישנם ייחורים אשר משתרשים מהר ובקלות, כמו לדוגמה הנענע שהזכרנו, אך צמחים אחרים דורשים מאמצים גדולים יותר. אז מה הסיבה? ישנם גורמים שונים אשר משפיעים על הצלחת הייחורים, אלו עשויים להיות גורמים חיצוניים וגורמים פנימיים.

גורמים פנימיים – הגורמים הפנימיים אשר משפיעים על הצלחת הייחור קשורים לגודל הייחור, גיל הצמח ונוכחותם של הורמונים מסוימים בייחור אשר מסייעים לקדם את התהליך. למעשה הסיבה שענפים צעירים משתרשים בקלות היא בגלל הריכוז הגבוה של אותם ההורמונים הדרושים. מדובר בשני הורמונים, הראשון הוא אוקסין אשר מעודד צמיחת שורשים והוא נוצר בעלים ובפקעות, והשני הוא ציטוקינין אשר מצמיח ענפים, אך מדכא צמיחת שורשים.

גורמים חיצוניים – אלו הם הגורמים הסביבתיים אשר אנו מעניקים לייחור ומשפיעים על סיכויי הצלחתו. ראשית כל עלינו לספק לצמח מים; מכיוון שהייחור חסר שורשים היכולת שלו לספוג מים מוגבלת ויש לסייע לו באמצעות הגברת הלחות וצמצום מספר העלים, זאת מכיוון שהעלים גורמים לאיבוד מים. הייחורים זקוקים לסוכר וחנקן, הסוכר מסייע לחלוקת תאים ולבניית דופן התא, הוא נוצר בעלים ומוזרם לכיוון השורש. יש להעניק לייחור את הטמפרטורה הנכונה; טמפרטורות גבוהות מאטות את צמיחת השורשים ומזרזות את צמיחת הענפים וגם גורמות לייבוש, קור מעכב את ההתפתחות. הטמפרטורה האידאלית הין בין 15 ל 20 מעלות. גם העונה שבה אנו חותכים את הייחור מצמח האם משחקת תפקיד; בהתאם לעונות השנה משתנים ההורמונים והחומרים המזינים אשר בצמח ולכן לא נעשו זאת בעונה בה הצמח בתרדמת. מבחינת תאורה, חושך הוא אידאלי, האור גורם להתפרקות הורמון האוקסין ולאיבוד מים. ולבסוף יש לספק לצמח מצע מאוורר אשר שומר על לחות ומאפשר את צמיחת השורשים.

אם תקפידו על הכללים הללו תוכלו לשפר את סיכויי ההצלחה של קליטת הייחורים. כמו כן תוכלו לשפר את תתוצאות באמצעות הורמון השרשה.

הורמון השרשה

על מנת לשפר את סיכויי ההצלחה והיעילות של הכנת הייחורים, תוכלו להיעזר בהורמון השרשה. את ההורמונים ניתן לרכוש במשתלות וחנויות העוסקות במוצרי גינון. ההורמון מגיע בדרך כלל בתור אבקה, אך ניתן להשיג אותו גם בצורת ג‘ל.  על מנת להשתמש בהורמון יש להרטיב את קצה הייחור ולטבול אחר כך באבקת ההורמונים, או בג‘ל. הורמון ההשרשה גם מונע תהליך של ריקבון אשר עשוי להתחיל באזור הקטום.

ייחורים – כיצד לעשות זאת נכון

ניתן לבצע השרשה של ייחורים במים, ולאחר מכן להעביר לאדמה, או לבצע ישירות באדמה. בתור צעד ראשון הכינו עבור הייחורים כלי עם מים (השתמשו במים פושרים), או עציץ עם אדמה.

בשלב הבא יש לקטום את הענף אשר ישמש לנו כייחור. יש לבחור בענפים צעירים, בדרך כלל נחתוך חתיכה בגודל של 15-25 ס“מ, ולמרות שבצמחים קטנים ועדינים נשתמש בפחות. מומלץ לוודא כי לענף יש 3 מפרקים (האזורים שמהם יוצאים העלים).

יש להוריד את העלים ולהשאיר רק מעט עלים צעירים בראש הענף. לאחר מכן ניתן לשים את הייחור במים או באדמה, הכניסו רק עד גובה המפרק הראשון וחכו בסבלנות. תוך מספר ימים אתם צפויים לראות שורשים יפים.

כפי שהבנתם ייחורים הם דרך מעולה להרבות את הצמחים וכל אחד יכול לעשות זאת בקלי קלות. אולי ההסברים שלנו נשמעים לכם מסובכים, אבל פירטנו בהסברים רק על מנת להגדיל את סיכויי ההצלחה שלהם. רבים מהצמחים משתרשים בקלות, אפילו שלא מעניקים להם את התנאים האופטימליים. כך שברמת העיקרון עבור הרבה צמחים התהליך הכי פשוט של לחתוך ולשתול יכול לעבוד מבלי לסבך את העניינים. אם בכל זאת אתם מתקשים ונפלתם על צמחים מסרבי השרשה, תוכלו לעבוד לפי הדגשים שנתנו לכם.

בזכות ייחורים תוכלו לשכפל את הצמחים שיש לכם בעציצים, וכך לחסוך בהוצאות על רכישת צמחים. תוכלו גם לבקש ענפים ממכרים ושכנים על מנת להעשיר את גינת העציצים שלכם בזנים חדשים.