איך לגדל ולהכין זעתר (אזוב)

זעתר הוא עשב פרחוני מושך, שמגדלים בדרך כלל עבור עליו הטעימים. גידול זעתר הוא קל ומהווה תוספת מקסימה לגינה. לצמח קוצים של פרחים כחולים, ורודים או אדומים המצטיינים במשיכת דבורים ומאביקים ותורמים למראה המלבלב של הגינה.

הזעתר יכול לשמש כתבלין נהדר בסלטים, כתוספת לגבינות (בעיקר גבינת לאבנה), מאפים, עם שמן זית ועוד.

גידול זעתר כצמח גינה

זעתר יכול להשתלב כחלק מרכזי מגינת עשבים או לתחום גינת פרחים. ניתן אף לגדל זעתר באדניות ובמיכלים שונים, אך במקרה זה חשוב להקפיד על עציץ גדול מספיק שיוכל להכיל את מערכת השורשים של הצמח.

צמחי זעתר מעדיפים לגדול באיזורים עם שמש מלאה או צל חלקי. הם זקוקים לאדמה מיובשת היטב, שאותה רצוי לחזק באמצעות דשן אורגני, אידאלית כזה המופק מביו-סטימולנטים.

כיצד לשתול זרעי זעתר

הדרך הנפוצה ביותר לשתול זעתר היא על ידי זריעת זרעים. את השתילה רצוי לעשות במיכל בתוך הבית או ישירות בגינה, כשמונה עד עשרה שבועות לפני הכפור האחרון. זרעו את הזעתר ממש מתחת למשטח האדמה, בעמוק של עד כחצי סנטימטר. לזרע ייקח בדרך כלל בין 14 ל-21 ימים לנבוט, וניתן לשתול אותם (אם נזרעו במיכל בבית) לאחר שסכנת הכפור חלפה, עם בואו של האביב. לאחר שהפריחה נפסקת וכמוסות הזרעים מתייבשות לחלוטין, ניתן לאסוף אותן ולאחסן לגידול זעתר בעונה הבאה. באזורים מסוימים, צמחי זעתר יזרעו את עצמם בקלות.

איך להכין זעתר

תערובת תבליני הזעתר המוכרת והאהובה מורכבת בעיקרה מצמח הזעתר. לצורך הכנת כמות נאה נדרשים המצרכים הבאים:

  • 10 גבעולי זעתר גדולים ובריאים שקטפתם מהגינה.
  • כוס שומשום קלוי.
  • כוס מקדמיה קלויה.
  • מלח.

הוראות הכנה

  1. שטפו היטב את גבעולי הזעתר, מעט לפני תום העונה (לקראת תחילת מאי בד"כ).
  2. יבשו את הגבעולים בשמש.
  3. הפרידו את עלי הזעתר מהגבעולים ומהתפרחת.
  4. יבשו את העלים בתוך הבית, עד שהם מתפוררים בקלות, משך הזמן הצפוי הוא בין שבוע לשלושה שבועות עד לייבוש, כתלות במזג האוויר.
  5. טחנו את העלים יחד עם שאר המרכיבים במעבד מזון.
  6. שמרו את התערובת במיכל אטום, במקום קריר ויבש.
למה לגדל זעתר בבית?

הזעתר הוא צמח מקסים שקל לגדל בגינה הביתית, הוא יכול לשמש חלק מרכזי מגינת עשבים או לתחום את הגינה.

איך לגדל זעתר?

הדרך הקלה לגידול הצמח היא על ידי זריעת הזרעים שלו. הזעתר זקוק לאיזור שמשי ולאדמה יבשה, וניתן לחזק אותו באמצעות ביו-סטימולנטים. פרטים נוספים וטיפים לגידול זעתר בגינה הביתית ניתן למצוא במאמר.

איך להכין תבלין זעתר?

לצורך הכנת תבלין הזעתר, יש לייבש את עליו, ולטחון אותם יחד עם מלח, שומשום קלוי ומקדמיה קלויה. פרטים נוספים וטיפים לכנת זעתר מנצח ניתן למצוא בגוף המאמר.