אישה עם עגבניות

טרנד חדש: קואצ'ינג לאנשים שמעוניינים לגדל את האוכל שלהם בעצמם

זה אמנם התחיל בטקסס שבארצות הברית, אך הטרנד הזה הולך וצובר תאוצה במדינות רבות ברחבי העולם. גננים שעד לא מכבר עסקו בטיפוח של גינות ירק ונוי עבור הלקוחות שלהם מציעים שירות חדש ומרענן – שירותי קואצ'ינג (אימון) לאנשים שרוצים לגדל את האוכל שלהם בעצמם, בביתם.

שירותי קואצ'ינג לגננים ביתיים

הם לוקחים את התשוקה שלהם לגינון, לטבע, לטבעיות, לאורגניות ולאורח חיים בריא ומעבירים אותה הלאה, ללקוחות שלהם תוך שהם מציידים אותם בידע מעשי. המאמנים החדשים עוזרים ללקוחות לבחור נכון את סוגי הצמחים, בהתאם לאקלים ולכיווני האוויר בבית ובגינה של הלקוחות, הם מלמדים אותם על השקיה נכונה לכל צמח וצמח, הם מלמדים אותם מתי לשתול, איך לשתול, אילו חומרי הזנה דרושים לכל צמח, איך להתמודד עם המזיקים המקומיים ועם המחלות המסכנות את הצמחים ומעבירים את כל הידע שלהם לציבור הרחב.

העיקר הבריאות

הטרנד החדש לא נולד יש מאין. הוא התפתח לנוכח ההבנה ההולכת ומתרחבת בקרב הציבור הרחב כי גידול עצמי של האוכל שלנו הינו עדיף על רכישת אוכל מהסופר או אצל הירקן. וכן לאור ההבנה שאוכל טרי שאנחנו מגדלים, מטפחים וקוטפים בסמוך לארוחה הוא בריא יותר, רענן יותר ובטוח יותר. יתרה מכך, הטרנד הזה כובש עוד ועוד לבבות כי ניתן ליישמו בכל בית, בין אם יש גינה, חצר או פטיו ובין אם מתגוררים בדירה שאינה כוללת פיסת קרקע זמינה לגידול האוכל שלנו. כל אחד ואחת, בכל תנאי מחיה ומגורים ובכל סגנון חיים, יכולים לגדל בעצמם את האוכל שלהם, בוודאי עם קצת עזרה מקצועית של קואוצ'ינג גננות.

גידול אורגני
גידול ירקות באופן עצמאי

מה שירות הקואוצ'ינג כולל?

נכון להיום יש מגוון סטארט-אפים של מאמני גינון וכל אחד מציע את רפרטואר השירותים המתאים לו. יש קואוצ'רים שמציעים שירותי ייעוץ ראשוניים בלבד להקמת הגינה, יש כאלו שמלווים את הלקוחות שלהם לאורך תקופה ויש קואוצ'רים שמפתחים מערכת יחסים ארוכת טווח עם הלקוחות שלהם ועוזרים להם עם כל החבילה: מתכנון ובחירת צמחי המאכל דרך סיוע בתחזוקת הגינה ועד ליווי צמוד לאורך כל תהליך הצמיחה עד לפריחה ולקטיף.

סיוון, קואוצ'ר גינון לאנשים שמעוניינים לגדל את האוכל בעצמם, סיפר לנו: "במקרה שלנו הגודל ממש לא קובע. בין אם אתה רוצה לגדל ירקות ועשבי תיבול באדנית שבמטבח ובין אם יש לך חצר גדולה שבה אתה רוצה להשיק גינת ירק, אני אגיע, אלמד אותך ואעזור לך לגדל את האוכל שלך בעצמך. הדבר היחיד שאני דורש מהלקוחות שלי זה מחויבות לתהליך הלמידה. אני בא עם המון ידע ומוטיבציה ללמד ואני פוגש כמעט כל יום אנשים שצמאים לידע הזה.

זה אמנם תחום חדש, אבל כאשר אני רואה את האושר על פני הלקוחות שלי אחרי שהם גידלו בהצלחה את האוכל שלהם אני מרגיש סיפוק אדיר. אני מהראשונים בארץ, אבל אני מניח שהתחום הזה ילך ויגדל, כי אנשים מבינים שאוכל אורגני הוא הרבה יותר בריא ואם אנחנו מגדלים אותו בעצמנו – אז הוא גם הרבה יותר זול."

צנון אורגני
צנון בגידול אורגני

והנה קצת טיפים מקואוצ'ר גינון

לפני שנפרדנו מקואוצ'ר הגינון סיוון ביקשנו ממנו כמה טיפים שיעזרו לכל מי שחושב להתחיל גינת ירק בביתו, ואלו הטיפים שהוא נתן לנו:

  • אם אתם גננים ביתיים מתחילים, ללא כל רקע קודם, מומלץ להתחיל בקטן ולגדול לאט לאט ככל שצוברים ידע וניסיון. כדאי להתחיל מהבייסיק, אומר לנו סיוון, למשל עם גידול של חסה.
  • טעויות מתרחשות גם בקרב גננים ותיקים ומנוסים. לא צריך לפחד מטעויות או להרים ידיים לאחר כישלון, צריך ללמוד מטעויות ולהשתפר. גינון וחקלאות, כמו כל דיסציפלינה,  דורשים תהליך למידה.
  • כאשר מתכננים גינת ירק, חשוב להתאים אותה לסגנון החיים של הלקוח. אם מדובר באדם עסוק שאין לו יותר מדי זמן פנוי להתעסק בגינון, אז יש לתכנן גינה עם צמחי מאכל שאינם דורשים תחזוקה רבה. ולהפך, אם עומד לפני לקוח עם שפע של זמן פנוי, אז עבורו השמיים הם הגבול. זה הסוד בעצם, להתאים את הגינה כך שתתאים לאורח החיים של בעליה.