הידרופוניקה – בפנים או בחוץ

רבות דובר על ההידרופוניקה ונראה שגם רבות עוד ידובר על התחום המעניין הזה. גם בארץ וגם בעולם השימוש בהידרופוניקה הולך ומתרחב; נראה שהיא מצליחה לתת מענה למרבית הבעיות והאתגרים שהחקלאות מתמודדת איתם. היא מצליחה לענות על בעיות הקשורות לשינוי אקלים, הידלדלות קרקעות ואפילו מתקיימת באופן נפלא עם דשנים אורגניים. הפעם נדבר על היתרונות והחסרונות של גידולי הידרופוניקה במקומות סגורים או פתוחים.

הידרופוניקה בחללים סגורים

גידול בחללים סגורים מוכר בוודאי למגדלי הקנאביס, גם בשביל להסתיר את הגידולים מעיני החוק, וגם על מנת לשלוט היטב בכל מאפייני הגידול ולהשיג את היבול הטוב ביותר. אך הידרופוניקה היא לא רק עבור גידולי קנאביס ובחקלאות ישנו שימוש נרחב בגידולים הידרופוניים בחללים סגורים. היכולת לשלוט בכל מאפייני הגידול מאפשרת לנו לגדל תוצרת חקלאית בכל מקום, גם אם מזג האוויר במקום אינו אידאלי עבור הגידולים. כמובן שיש שיקולי עלות ותועלת, אך מבחינה תאורטית אנו יכולים לגדל תותים במדבר וחסה בקוטב הצפוני. עוד יתרון של הידרופוניקה במקום סגור היא היכולת ליהנות מסביבת גידול סטרילית וללא מזיקים. כך נוכל לחסוך את הצורך בשימוש בחומרי הדברה שהם בעיה בפני עצמה.

אבל מצד שני ישנם גם חסרונות; תאורה מלאכותית ושליטה בטמפרטורה מוסיפים לעלויות הגידול ולא תמיד הדבר משתלם כלכלית. כמו כן כאשר אין חרקים עלינו לבצע את האבקת הצמחים בצורה ידנית,דבר הגוזל זמן.

הידרופוניקה בחוץ

הידרופוניקה יכולה לעבוד גם בחוץ. כך אנחנו יכולים ליהנות מאור טבעי של השמש ולחסוך בהוצאות של תאורה מלאכותית ובכלל חיסכון בתשתיות. הסביבה החיצונית יכולה לאפשר לנו גם גידולים גדולים יותר אשר דורשים צמיחה לגובה. וכמובן אנו יכולים ליהנות מכוח עבודה חינמי של דבורים ובעלי חיים אחרים אשר טיפלו בנושא ההאבקה של הפרחים. אך גם כאן יתכנו חסרונות – אנו תלויים במזג האוויר אשר לפעמים יכול לפגוע בגידולים וגם להגביל אותנו. אנו צריכים לציית למחזור הגידול של הטבע ועונות השנה.

כמו תמיד לכל דבר יש גם יתרונות וגם חסרונות. בסופו של דבר לכל מקום יש את הפתרון המתאים עבורו. גם הטכנולוגיות אשר הולכות ומשתכללות מוזילות עלויות ומאפשרות לנו ליהנות מהידרופוניקה יעילה יותר וחסכונית, גם כאשר היא מתבצעת במקומות סגורים.