איך לגדל אבוקדו

האבוקדו הוא פרי טעים מאוד ובעל טעם מיוחד ויוצא דופן. הוא מגיע אלינו ממרכז אמריקה, אך כאשר הספרדים גילו אותו הם הפיצו אותו לכל העולם. אלינו הוא הגיע יחסית מאוחר.

לפרי האבוקדו הבשל מרקם נימוח ובמהירות הוא מתחמצן ומשחיר, כך שחשוב לאכול את הפרי כאשר הוא טרי. ממרחי אבוקדו הנמכרים ברשתות השיווק מלאים בחומרים משמרים המונעים את תופעת ההשחרה, אך ברור שנעדיף אבוקדו טרי.

פרוסות לחם עם ממרח אבוקדו
ארוחת בוקר המורכבת מפרוסות לחם עם אבוקדו וחביתה – מעדן מלאכים

לפני שאתם ממהרים לגדל אבוקדו, כדאי שתדעו שמדובר בעץ ענק אשר יכול להגיע לגובה של 15 מטר. אם אתם מצפים לפירות אתם זקוקים לשטח גדול עבור העץ, וכמה שנים טובות של סבלנות. אם יש לכם את המקום והסבלנות תוכלו ליהנות מעץ שופע פירות בבוא היום. זהו עץ שקל לגדל אותו ועץ האבוקדו הוא עץ ירוק עד.

האם האבוקדו מתאים למזג האוויר הישראלי? האבוקדו מגיע אלינו מהאקלים הטרופי של מרכז אמריקה. אך למרבה הפלא התאקלם מעולה במזג האוויר הישראלי וישראל אפילו הפכה לספקית אבוקדו חשובה עבור מדינות אירופה. האבוקדו הגיע לישראל בשנות העשרים של המאה הקודמת, בערך לפני מאה שנה. ובשנות השישים החלו בגידולים מסחריים. כיום מגודלים בארץ מספר זני אבוקדו, בהתאם לאזורי הגידול; הזנים השונים מאפשרים לנו ליהנות מכמה חודשי פירות במהלך השנה. האבוקדו מגלה עמידות בתנאי החורף הישראלי, אך אינו מתאים לאזורים בהם הטמפרטורות בחורף יורדות אל מתחת לעשר מעלות.

כיצד מגדלים אבוקדו

השלב הראשון – השרשת זרע האבוקדו

במרכז הפרי תמיד נמצא זרע האבוקדו. לאחר שנהניתם מהפרי הטעים שמרו את הזרע לצורך ההנבטה. לזרע ישנה קליפה עדינה בצבע חום; על מנת לזרז את ההנבטה תוכלו להסיר את אותה הקליפה בעדינות, אך זה לא הכרחי. לאחר שיש לכם את הגרעין של האבוקדו עליכם לזהות את צידו העליון וצידו התחתון שיונח בתוך המים. הצד העליון הוא הצד המחודד יותר, זה שיש בו את נקודת האחיזה של הצמח.

יש לשטוף את הזרע משאריות הפרי ולהניח אותו במים, כאשר הקודקוד נמצא כלפי מעלה ומחוץ למים. השיטה הנוחה ביותר לעשות זאת היא באמצעות נעיצת 3 קסמי עץ אל תוך הזרע, והנחתו בכוס מים. מומלץ לנעוץ את הקיסמים בדיוק בקו האמצע, כך שמחצית הגרעין תהיה מחוץ למים ומחצית מתחת לפני המים. הקיסמים הנעוצים ימנעו מהזרע לשקוע אל תוך המים. אל דאגה, הם לא יפגעו בתהליך.

גרעין האבוקדו לאט לאט יחל לצמוח עם שורשים בתוך המים וענף עם עלים ירוקים כלפי מעלה. החליפו את המים כל כמה ימים על מנת שלא יתפתחו אצות ירוקות; במידה וישנן אצות ירוקות שנדבקו אל השורשים נסו לשטוף אותן בעדינות תחת ברז מים. לאחר כשלושה חודשים אתם אמורים לקבל שתיל אבוקדו קטן. השתיל צפוי להיות בגובה של 20-25 סנטימטר. שימו לב! מזג אוויר קר מאט את צמיחת האבוקדו.

4 גלעיני אבוקדו בתחילת תהליך ההשרשה
השרשת אבוקדו בכוס מים

השלב השני – שתילת האבוקדו

עץ אבוקדו דורש שתילה בגינה. הוא דורש מספיק מקום על מנת לגדל את שורשיו העמוקים והמרחב לצמוח בו. אך אם בכוונתכם רק לגדל אותו למטרות נוי תוכלו לשים אותו בעציץ. שתלו את האבוקדו בעציץ עם תערובת קומפוסט עשירה. אם תרצו בעתיד תמיד תוכלו להעבירה לגינה. מומלץ לשתול את האבוקדו בנקודה מרווחת החשופה לשמש מלאה. מומלץ לשתול את האבוקדו בתחילת האביב.

לחלופין, ניתן לקנות זנים מוכרים או הרכבות של עצי אבוקדו ולדלג על השלב הראשון.

שתילת אבוקדו בעציץ
שתיל אבוקדו שהועבר לעציץ לאחר ההשרשה.

טיפול באבוקדו

מבחינת התנאים האבוקדו אוהב הרבה מים והרבה שמש, כך שאין שום בעיה עם שמש ישירה. כאשר אנו אומרים הרבה מים, אין זה אומר שיש להציף את האבוקדו, הוא צריך גם לנשום. פשוט הקפידו על אדמה לחה. במידה והעלים מצהיבים זהו יכול להיות סימן לעודף מים ויש להפחית את כמויות ההשקיה. בתחילת החורף, לאחר שהאבוקדו נתן את פריו, מומלץ לגזום אותו. כמו כן, מומלץ לגזום ענפים חלשים.

מומלץ לדשן את האבוקדו באמצעות תכשיר אורגני המופק מביו-סטימולנטים.

מזיקים בעץ האבוקדו

עץ האבוקדו נחשב לעץ חזק ועמיד, אך בכל זאת ישנם מזיקים שונים העלולים לפגוע בעץ. בין המזיקים השונים העלולים לפגוע בעץ ניתן להזכיר את אקרית האבוקדו, עש קליפת האדר, בוארמיה, תריפס הסחלב, תריפס השמש וסוגים שונים של פטריות הכוללות גם פטריות שורשים.  נמלים, למרות שאינן פוגעות באבוקדו באופן ישיר, עלולות להיות בעיה מכיוון שהן נוהגות לטפח כנימות המייצרות את טל הדבש עבורן.

במידה והופיעו מזיקים בעץ, אנו מציעים לפנות למדריך לטיפול במזיקים ובכנימות בגינה.

האם העץ יעניק לכם פירות?

האמת שאיננו יכולים להבטיח לכם כי העץ יעניק פירות. יתכן שלאחר 4-5 שנים העץ יתחיל לתת פירות, יתכן אפילו שיזקק ל 15 שנים, ויתכן שלעולם לא ייתן פירות. מהבחינה הזו גידול עץ אבוקדו דומה מאוד לגידול עץ מנגו. גם במידה וישנם פירות, תכונותיהם צפויים להיות שונים מפרי האם. למרות שפרחי האבוקדו הם דו מיניים,  מומלץ לשתול מקבץ עצים על מנת לסייע בתהליך ההאבקה. גידול אבוקדו מהגרעין הוא תהליך נחמד ואפשר להפיק ממנו עץ נוי. אך אם חשובים לכם פירות האבוקדו, כדאי לגדל אותו באמצעות ייחורים מצמח האם. אם אינכם יכולים להשיג ייחורים, מוטב לרכוש עץ אבוקדו במשתלה. אפשרות אחרת היא לעשות הרכבה, אך הדבר גם כן דורש ענף אבוקדו מעץ אחר וידע מקצועי.

עץ אבוקדו עמוס בפירות
עץ אבוקדו שהניב המון פירות