טיפול בדשא

4 טיפים שימושיים לטיפוח דשא

אנחנו הישראלים אוהבים לראות דשא ירוק בגינת הבית, כמו גם בגנים הציבוריים. זה כנראה משהו שלמדנו מהאמריקנים, שם האובססיה לטיפוח מדשאות היא קיצונית ואפילו מפוקחת על ידי השלטונות. באמריקה יש כללים ברורים לתחזוקת מדשאות פרטיות, כך למשל, יש כלל המורה לבעלי הבית מה הגובה הרצוי של הדשא ומי שלא עומד בו צפוי לקנס כספי.

בארץ אין רגולציה שכזו, אבל אנו עדיין אוהבים לראות דשא, גם בבית וגם בגינות הציבוריות. מראה דשא מטופח מקרין תחושות חיוביות ונעימות.

על הקשר המסתורי שבין דשא לבין מעמד חברתי

אז נכון, אנחנו הישראלים אמנם לא אובססיביים לדשא כמו האמריקנים, אבל אנחנו בהחלט אוהבים לטפח את הדשא, לשהות ולבלות עליו בעונות האביב והקיץ ועל פי מחקרים יש לדשא שלנו גם אמירה חברתית רבת עצמה. גינות או חצרות שמדשאותיהן מטופחות ויפות אומרות משהו על מעמדם של בני הבית. מדשאות מטופחות יוצרות שכנות טובה, הן מעידות על איכות חיים גבוהה, על הצלחה, הן מעידות על יכולות ויציבות כלכלית, על תרבות פנאי ועוד. המדשאות תורמות לעליית מחירי נכסים בשכונה.

מה שפחות מסתורי זה ההנאה הגדולה שלנו מדשא טבעי. כאשר יש לנו גינה עם דשא טבעי היא הופכת להיות מרכז של תרבות הפנאי, חיי המשפחה והאירוח והמשחק עבור הילדים.

מי מפחד מדשא טבעי?

בשנים האחרונות אנחנו רואים יותר ויותר מדשאות מלאכותיות, וחבל. נראה שיצא שם רע לטיפוח מדשאות טבעיות ועל השיח ברשת השתלטו חסידי הדשא המלאכותי. במציאות, למדשאה טבעית ואמתית יש יתרונות אקולוגיים חשובים: מדשאה מפרקת ומעלימה רעלנים הקיימים בצואה ובשתן של חתולים, כלבים ובעלי חיים אחרים, היא מונעת כניסת בוץ הביתה וגם אבק, היא משמרת את הקרקע, מטייבת מים ומעשירה את מי התהום, היא מוריד את הטמפרטורה של הגינה וגם של הבית, היא תורמת להפחתת הקרינה באזורים חמים, היא קולטת פחמן דו חמצני ופולטת חמצן (7 מ"ר של מדשאה ירוקה שווה לצריכה הרצויה של חמצן ליום לאדם), והיא אפילו מפחיתה רעשים. לבסוף, דשא טבעי הוא גם יפה יותר אסתטית.

חסידי המדשאות הסינתטיות, גם הם מעלים טיעונים חשובים. הם מצביעים על כמה יתרונות מרכזיים של הדשא המלאכותי, יתרונות כמו החיסכון במים ורמת התחזוקה הנמוכה של דשא סינתטי. הטיעונים הללו אמנם נכונים, אך בפועל דשא מלאכותי עשוי מחומרים מזהמים המופקים בשיטות תעשייתיות מזוהמות. זה אולי נראה פסטורלי בגינה שלכם, אבל בסוף לאחר כמה שנים זה הולך לפח ומגדיל הזיהום. פלסטיק וחומרים מזהמים יש לנו מספיק בעולם.

אז איך, אפוא, גורמים לכך שגם הדשא שלנו יהיה ירוק, מטופח ומזמין? מיד נגלה לכם.

מצעי דשא
פריסת מצעי דשא טבעי

שוקלים לרכוש דשא סינטטי? אנו ממליצים לקרוא השוואה בין דשא סינטטי לדשא רגיל.

כיצד נשמור על מדשאה מטופחת

אם בחרתם בדשא טבעי, חשוב שתטפחו אותו על מנת שתוכלו ליהנות ממדשאה ירוקה ומטופחת. האם זה דבר מסובך? זה לא דבר מסובך מכיוון שכל אחד יכול לעשות זאת. רק חשוב שתדעו מהם התנאים אותם דורשת המדשאה. אם תספקו לדשא שלכם את התנאים, תוכלו ליהנות ממדשאה מטופחת.

מומחים נותנים עצות לטיפוח המדשאה הביתית

באופן כללי, גידול דשא הוא לא משימה מורכבת או קשה מדי. כל אחד עם רצון טוב, התמדה, נחישות ומוטיבציה יכול ליהנות ממדשאה יפה בחצר הבית שלו. תשתית זה שם המשחק בטיפוח מדשאה. כאשר התשתית טובה, הכול יותר חלק ופשוט. חשוב להתאים את זן הדשא למצע האדמה שקיים ולמיקום הגאוגרפי של הגינה. חשוב לבדוק מזיקים, עשבים, מחלות בטרם השתילה ויש להכין את הקרקע לשתילה. מומלץ למשל להחדיר קומפוסט צמחי לעומק של כ-40 ס"מ כ-70-100 ליטר למ“ר.

טיפ #1 – הכירו את סוג הדשא

בופלו, פוספלום, קיקויו ואחרים, ישנם זנים שונים. עליכם לבחור את זן הדשא המתאים עבור הגינה שלכם. כיום ישנם זנים שונים של דשא אותם תוכלו להשיג במשתלות המתמחות. לכל סוג יש את המראה המיוחד שלו ואת התכונות שלו. עליכם להתאים את הדשא לתנאים הסביבתיים של הגינה שלכם. תוכלו להתייעץ עם ספקי הדשא לגבי הדרישות ותנאי הגידול והם יוכלו לעזור לכם לבחור את סוג הדשא המתאים לצרכים שלכם. בהמשך המאמר תוכלו למצוא סקירה של זני דשא אותם ניתן להשיג בישראל.

טיפ #2 – היו מודעים לדרישות הטיפול

בעת רכישת הדשא חשוב שתדעו מהן דרישות הטיפול ויהיה לכם אומדן של הזמן הנדרש. אם יש לכם גנן אולי זוהי אינה בעיה גדולה, אך אם אתם מטפלים בדשא בעצמכם עליכם לדעת כי בהתאם לגודל המדשאה כך גם זמן טיפול. חשוב שתוודאו שיש לכם את הזמן הדרוש על מנת לטפח את המדשאה ולא לתת לה להצהיב ולהקריח.

טיפ #3  הקפידו לכסח את הדשא על בסיס קבוע

אם יש לכם מדשאה תצטרכו להשקיע במכסחת דשא, זהו אחד הדברים החשובים ביותר. רצוי לכסח את הדשא באופן תדיר. כלומר פעם בשבוע או לפחות פעם בשבועיים וחשוב לשמור על משטר כיסוח זה בקביעות ובעקביות. תדירות הכיסוח תלויה בין היתר בסוג הדשא. הסיבה לכך שמומלץ לכסח את הדשא לעתים תכופות טמונה בעובדה שפעולת הכיסוח מביאה להתחדשות הצמיחה ותורמת מאוד להגדלת צפיפות כר הדשא. מבחינה מעשית, מומלץ להתחיל את הכיסוח בלב המדשאה ולאט לאט להתקדם לכיוון הפינות. במידה והדשא נושק לצמחיה אחרת או למבנים כדאי להשתמש בחרמש. אם אין השקה בין המדשאה לבין עם אלמנטים אחרים כגון: אבני נוי, עצים, עציצים, מבנים וכו' אפשר בהחלט להשתמש במכסחת דשא.

טיפ #4 כללי עבודה וזהירות עם מכסחות דשא

עבודה עם מכסחת דשא דורשת תחזוקה נכונה ושמירה על כללי בטיחות. בטרם מתחילים לכסח את הדשא יש לבדוק את המכסחת. תחילה, יש לקרוא את הוראות השימוש והבטיחות. לאחר מכן, יש לבחון את הלהבים ולוודא שהם תקינים. ולפני שמתחילים בפעולת הכיסוח חשוב להרכיב משקפי מגן ייעודיים ומגן פנים. כדאי מאוד לכסח את הדשא כשאנחנו לובשים בגדים ארוכים שמגנים על האיברים החשופים שלנו, לרבות נעליים גבוהות. לבסוף, הרחיקו ילדים ובעלי חיים בעת הכיסוח רחוק ככל שניתן.

דשא מטופל
דשא בריא

טיפ #5 אל תפריזו בהשקיה

ברמת העיקרון הדשא נחשב לצרכן גדול של מים. אנחנו מגדלים דשא באקלים ים תיכוני קשוח בו אין לנו יותר מדי גשמים, ולכן חשוב שנרבה להשקות. עם זאת כדאי מאוד להימנע מהשקיית יתר של הדשא. השקיה מתונה של הדשא צריכה להנחות אותנו וצריך להבין שעדיף שיהיה פחות מים מאשר מצב של עודף השקיה. באשר לשאלת כמויות המים המדויקות לא נוכל לתת תשובה אחת ויחידה. זאת מאחר וכמות ההשקיה נקבעת על ידי מספר פרמטרים, ביניהם: כמות הצל בגינה, כמות השמש, מיקום הגינה וסוג הקרקע.

אם בכל זאת נתבקש להמליץ על מדיניות השקיה קבועה, נאמר כי בגדול כדאי להשקות את המדשאה בשעות הבוקר המוקדמות, בממוצע – 25 דקות בשבוע לתחזוקה של מדשאה 50-100 מ"ר. במידה ומדובר בתקופה שיש בה חום קיצוני יש, כמובן, להגדיל את תדירות ההשקיה בהתאמה. הקמת תשתית השקיה ראויה בגינה היא הכרחית להצלחת הגינה. יש מבחן שנקרא "מבחן הכוסות" ובאמצעותו ניתן לבדוק ולקבוע השקיה מדויקת. אם יש תשתית השקיה טובה, גם התחזוקה תהיה קלה.

טיפ #6 הזינו את הצמחים והקרקע

דשא בריא, עמיד, יפה ואיתן הוא דשא המקבל חומרי הזנה מתאימים ומאיצי גדילה טבעיים. אנחנו כמובן מדברים על דשנים ועל ביו-סטימולנטים. הדשנים מספקים לדשא חומרים מזינים והביו-סטימולנטים מסייעים בספיגת חומרי ההזנה ובשיפור עמידות הדשא. ביו-סטימולנטים גם מזינים את המיקרו-אורגניזמים הטבעיים שחיים בקרקע שאחראים על פירוק המינרלים בקרקע והופכים את המינרלים לזמינים יותר לשורשים. שילוב נכון של דשנים וביו-סטימולנטים עוזר מאוד, אפוא, לטיפוח המדשאה הביתית. הוא מונע מחלות, תורם לבריאות הדשא ואף חוסך בכמות מי ההשקיה.

נושא הדישון הוא לא רק שאלה של כמות, אלא גם שאלה של עיתוי. ברמת העיקרון יש לדשן את הדשא בתקופה שבה הוא נמצא בצמיחה חזקה, וזה תלוי בסוג הדשא. ישנם זנים דשא של אקלים חמים ולהם פעילות מעטה בחורף, אך ישנם גם זנים הפעילים בחורף. לכן הדישון חייב להתאים למחזורי הגדילה של הדשא ולהתבסס על דשן שמתאים למדשאות.

סוגי דשא

כאשר בוחרים דשא לגינה חשוב לזכור שישנם זנים שונים ולהם תכונות שונות. חשוב להכיר את הסוגים השונים ולהעניק להם את הטיפול המתאים:

דשא ”דרבן גרס“ – אם הכוונה שלכם להקים גינה בה הילדים ישחקו וישתוללו על הדשא זהו אינו הזן המתאים עבורכם ,הוא אינו מגיב טוב לדריכה מרובה ומתאים למטרות נוי. מבחינת המראה שלו הוא בעל מרקם גס. הוא מתאים לאזורי צל אך יכול לעמוד בכמה שעות של שמש ישירה ביום. אך דורש רמות השקיה גבוהות יותר בשמש. הוא משגשג על קרקע בסיסית.

דשא ”אלטורו“ – אם אתם מחפשים דשא עדין ונעים למגע אתם צפויים ליהנות מזן זה. יש לו צמיחה צפופה, דבר המעניק לו עמידות גם כאשר מרבים לדרוך עליו. זהו זו ורסטילי המתאים גם לתנאי חצי צל וגם לשמש מלאה. זהו זן חזק מאוד וגם עם עבר איזו תקופת הזנחה, בקלות הוא יכול להתאושש.  יש לו עמידות גבוהה לתנאי יובש. הוא אינו אוהב קור ובתקופת החורף המראה שלו עשוי להיפגע במעט. מסיבה זו הוא אינו מתאים לאזורים הרריים וקרירים. הוא מתאים לכל סוגי הקרקע. הוא נראה במיטבו כאשר מכסחים אותו לגובה של 2-4 סנטימטר. לשם כך תצטרכו לכסח אותו כל 7-10 ימים.

דשא קיקויו – דשא בעל מרקם רך וצבע ירוק בהיר. הוא מתאים מאוד לתנאי שמש מלאה ולכן הוא גם שכיח מאוד בפארקים ציבוריים. הוא גדל בכל אזורי הארץ, כולל באזורים ההררים. בתנאי לחות גבוהה הוא מגלה רגישות גדולה יותר למזיקים. יש לו קצב צמיחה מהיר מאוד ויש לכסח אותו בתדירות גבוהה (5-7 ימים).

דשא בופלו  – דשא בעל מרקם גס ועלים רחבים. הוא מתאים לכל סוגי הקרקע וזהו הזן האידאלי לאזורים בעלי צל. ניתן לדרוך עליו אך הוא אינו הזן האידאלי לדריכה מרובה. תכונה חשובה הוא העמידות שלו לתנאי מליחות ולכן הוא מתאים לגידול באזורי החוף. הוא שומר על צבעו כל השנה ודורש מעט כיסוח.

דשא פספלום – זן זה ידוע בזות צבעו החזק והמרקם העדין. זהו הזן המושלם עבור אזורים מליחים והוא אפילו יכול לשרוד עם מים או אזורים בעלי בעיות ניקוז. זן זה ניתן לגידול בכל אזורי הארץ למעט האזורים ההרריים.

דשא טיפווי – דשא פופולרי מאוד בארץ. זהו זן ורסטילי מאוד. הוא מתאים לשמש ישירה וגם יש לו עמידות לקור, תכונה המאפשרת לו לגדול גם באזורים הרריים. יש לו עלים בגוון כהה ומראה עדין. החיסרון שלו הוא שהוא דורש טיפול רב וכיסוח סדיר.

לסיכום, כפי שראינו טיפוח המדשאה הביתית זה לא עניין לחקלאים בלבד. אם תאמצו את הטיפים שנתנו לנו המומחים ותתמידו, תוכלו גם אתם לשבת בהנאה עוד הקיץ על דשא בריא יותר, צפוף יותר והרבה יותר ירוק. מדשאה מטופחת תספק לכם הנאה רבה.

בריא יותר, צפוף יותר וירוק יותר

כפי שראינו טיפוח המדשאה הביתית זה לא עניין לחקלאים בלבד. אם תאמצו את הטיפים שנתנו לנו המומחים ותתמידו, תוכלו גם אתם לשבת בהנאה עוד הקיץ על דשא בריא יותר, צפוף יותר והרבה יותר ירוק.