למה האדמה כל כך קריטית וחשובה לגידול צמח?

קרקע חשובה לתפקודים השונים שהיא מספקת לצמחים, עצים, בעלי חיים ובני אדם. לקרקע תפקיד רב-תכליתי ובין השאר היא מספקת חומרים מזינים, תמיכה, הגנה וסינון.

מצע לגידול צמחים ועצים

אדמה תומכת בחיים של כל סוגי הצמחים במספר דרכים. החל ממים, וחומרים מזינים ועד עיגון הצמחים. לא סתם היוונים כינו את גאיה, "אמא אדמה".

תמיכה במערכת השורשים

האדמה מעניקה תמיכה במערכת השורשים של הצמחים שגדלים עליה. היא מאפשרת לעץ או לצמח עוגן כך שיוכל לצמוח באופן אנכי וזקוף לגובה.

חומרים מזינים ומינרליים

האדמה מספקת לצמחים מכול המינים את המזון והמינרלים להם הם זקוקים. בין אם לצורך גדילה, הפרחת פרחים או הפקת פירות וירקות. סוג הקרקע המתאימה לצמח משפיעה על מידת הנוכחות של מרכיבים אלה.

חילופי גזים וחמצן

חמצן נלכד בחלל שבין רגבי האדמה השונים ומגיע אל שורשי הצמחים והעצים. חיידקי הקרקע שבאזור השורשים מנצלים את החמצן לפירוק סוכרים שיוכלו בהמשך להזין את הצמח ולאפשר את גדילתו. בנוסף, אדמה פורייה מתפקדת כמחסן של פחמן, ולה תפקיד חשוב במעגל הפחמן הגלובלי. לשמירה על פוריות של אדמות ועל יכולתן לשמר פחמן יש תפקיד חשוב מאד במאבק בהתחממות כדור הארץ.

הגנה מפני שחיקה

שורשי הצמחים אוחזים את הקרקע ובכך מספקים עוגן בסחף אדמות. האדמה מעניקה למערכות השורשים את התמיכה הנדרשת בכדי למנוע עקירת עצים כתוצאה מרוחות חזקות ומזג אוויר סוער.

סינון

האדמה מסוגלת לסנן מזהמים לא רצויים ומזיקים משורשי הצמחים והעצים. מערכת סינון טבעית זו חיונית לצמיחת צמחים ועצים.

בכיוון ההפוך, גם הצמחים מסייעים לאדמה בניקוי רעלים ומזהמים המגיעים ממים שנשטפו מכבישים וכד'.

אגירת מים

האדמה מסוגלת להחזיק מים כדי לספק לחות מתמשכת וחומרים מזינים חיוניים למערכות שורש הצומח. רמת המים שהאדמה יכולה להכיל תלויה בסוג האדמה. כך למשל אדמת חרסית  תחזיק מים לתקופה ארוכה יותר מאדמה חולית.

פירוק חומרים אורגניים

בעזרת מיקרו-אורגניזמים הנמצאים בקרקע, מזורז תהליך הפירוק הטבעי של חומרים אורגנים. ה"עובדים" המיקרוסקופיים הללו הופכים את החומר האורגני המצוי באדמה מתוצר פסולת לחומרים מזינים חיוניים לצמחים, ומשמשים כבסיס לשרשרת המזון בעולם.

לסיכום, השאלה מדוע הקרקע כל כך חשובה היא שאלה מורכבת וצריכה להתייחס לכל צורות החיים ובפרט לבני אדם ולבעלי חיים אליהם לא התייחסנו במאמר. מעבר לתרומתה המשמעותית לחיי הצמח, בעלי החיים תלויים בקרקע, וגם אנחנו כבני אדם משתמשים בה כמקור למזון, ולחומרי גלם. בשנים האחרונות הולך גם התפקיד החשוב של הקרקע בשמירה על אקלים כדור הארץ.