עצי פרי מומלצים לגינה

עצי פרי לגינה יכולים להיות שדרוג משמעותי לגינה. תארו לכם את ההנאה שבפרות טריים וטעימים שזה עתה נקטפו מהגינה. אם יש לכם את המקום הפנוי, וגם את הסבלנות לחכות שהעצים יגדלו ויתחילו להניב שלל ירקות, בטווח הארוך זוהי השקעה משתלמת.

בהתאם לסוגי העץ שבחרתם, בבוא היום תוכלו ליהנות מלימונים המאפשרים לכם להכין לימונדה מושלמת. אבוקדו להכנת סלטים וממרחים טעימים. תפוז סחוט לצד ארוחת הבוקר או ליצ‘י מתקתק להציע לאורחים.

כאשר אתם בוחרים עצי פרי לגינה, חשוב שתלמדו את הצרכים של כל עץ על מנת שתוכלו להעניק לו את התנאים האידאליים וליהנות מפרותיו. ישנם עצים מסוגים שונים, חלקם יחסית קטנים וחלקים ענקיים. כל שלא כל עץ מתאים לכל אחד.

עצי פרי מומלצים לגינה

ישנם סוגים שונים של עצי פרי, אך לא כולם אידאליים לגינה הביתית. להלן רשימה של 10 עצי פרי מומלצים אשר יכולים לגדול בקלות באקלים הישראלי ולהתאים לגנן הביתי. כמובן שישנם גם עצים אחרים, ואם העץ שחשקתם בו אינו מופיע ברשימה, אין זה אומר שלא ניתן לגדל אותו.

1.         עץ הזית – עצי זית מתאימים מאוד לאקלים הישראלי. הם משמשים גם לנוי ויש להם מראה מיוחד ואותנטי. אך כמובן שתוכלו ליהנות מהזיתים לצורך הכנת שמן ביתי או זיתים כבושים.

2.         עץ תפוח – ישנם זנים שונים של תפוחים, חלקם חמצמצים חלקם מתוקים. הם מתאימים בעיקר לאלו המתגוררים באזורים קרירים יותר כמו רמת הגולן והרי ירושלים. תוכלו לגדל גם באזורים אחרים, אך כדאי להתייעץ במשתלה לגבי בחירת הזן.

3.         עץ הרימון – רימון הוא אחד מהעצים המקומיים של אגן הים התיכון ולכן הוא מתאים מאוד למזג האוויר הישראלי. הוא נותן פרות טעימים ומתוקים מהם ניתן להכין מיצים העשירים בנוגדי חמצון ואפילו להשתמש בו לבישול ואפייה.

4.         עץ המשמש – אחד הפופולריים מבין עצי הפרי לגינה, זאת מכיוון שהוא יחסית קטן ונותן הרבה פרות. שימו לב שגם חרקים וציפורים אוהבים מאוד את הפרות ותצטרכו להיערך בהתאם.

5.         עץ השסק – גם זהו עץ פרי קטן יחסית ונוח לגידול. בדומה למשמש, גם עץ זה סובל מבעיה של מזיקים החומדים את פרותיו. זהו גם עץ שמעניק לכם פרות תוך זמן קצר יחסית. מעולה עבור ריבות ביתיות.

6.         עץ לימון – אחד מעצי הפרי השכיחים ביותר בגינות פרטיות. ללימון יש הרבה מאוד שימושים ובטוח שתוכלו ליהנות מעץ לימון. הוא מתאים לגידול על סוגים שונים של קרקעות ואפילו יש לו פריחה ריחנית. יתרון גדול של הלימון הוא שניתן ליהנות מפרותיו לאורך זמן. הם מחזיקים מעמד זמן רב על העץ וניתן לקטוף אחד או שניים בכל פעם שצריך.

7. עץ אבוקדו – האבוקדו הוא פרי המגיע ממקסיקו, אך כיום ישנם זנים המותאמים למזג האוויר הישראלי. הוא קצת בררן בתנאים שלו והוא רגיש לקרה, לכן לא מתאים לכל אזורי הארץ וכדאי להתייעץ במשתלה לגבי בחירת הזן. זהו עץ גדול, אך אם יש לכם את המקום תוכלו ליהנות מפרותיו הטעימים.

8. עץ פקאן – עץ גדול ויפה המשמש גם לנוי. קל לגדול אותו אבל יש לקחת בחשבון שזהו עץ נשיר מאוד המלכלך את הגינה בעלים. הפקאנים מושכים עורבים ודררות, יש אנשים ששמחים למבקרים אלו בגינה ויש הרואים בהם מטרד. קחו זאת בחשבון.

9. עץ ליצ‘י – עץ אקזוטי וטעים המגיע אלינו מסין. הוא אוהב אקלים חם ולח ולכן מסתגל למזג האוויר הישראלי. אפילו ישנם גידולים מסחריים של הפרי בישראל. הזהו עץ גבוה המתפתח לאטו ומביא פרות טעימים. למרות שהוא אוהב חום, הוא מחזיק מעמד בחורף הישראלי גם כאשר הטמפרטורות נמוכות.

10. עץ השקד – עץ השקד הגיע לאזורנו עוד בתקופות קדומות. השקדים הם טעימים ועשירים בחלבון צמחי. זהו עץ נשיר הידוע בפריחתו המלבבת. הוא עמיד גם בקרקעות מליחות, אך הוא חשוף למזיקים רבים.

גידול עצי פרי

תנאי הגידול של עצי הפרי משתנים בין אחד למשנהו. כך למשל, התנאים לגידול עץ המנגו שונים מגידול לימון או ליצ‘י. לכן חשוב שתבדקו מהם התנאים הדרושים לצורך גידול העץ האהוב עליכם.

שימו דגש על מזג האוויר באזור בו אתם מתגוררים, החשיפה לשמש/צל, סוג, סוג הקרקע וכמות ההשקיה הנדרשת. לכל עץ ישנם תנאים שונים. אנו מזמינים אתכם לקרוא בהרחבה על גידול עצים סובטרופים.

ניתן לגדל עצי פרי מזרעים, ייחורים או פשוט לקנות שתילים. גידול מזרעים הוא אינו השיטה המועדפת. הבעיה הראשונה היא הזמן הרב, והבעיה השנייה שלא כל העצים יתנו לכם פרות, או שיתנו פרות באיכות נמוכה מצמח האם שנתן את הזרעים. מסיבה זו לפעמים צריך לעשות הרכבות. לכן השיטה המועדפת לגידול עצי פרי היא באמצעות רכישת שתילים אשר עברו כבר הרכבה במידת הצורך.