איך לגדל מנגו

אחד מפירות הקיץ האוהבים עלי באופן אישי הוא המנגו, מתוק כדבש ובעל טעם יוצא דופן. אפשר לאכול טרי ומצונן, אפשר להוסיף אותו לסלט פירות ולעשות ממנו שייקים ועוד כל מיני דברים יצירתיים. אפילו רוטב העמבה החריף עשוי ממנגו. בתור ילד עץ מנגו בגינה היה הפנטזיה שלי – עץ אשר יביא לי מלאי בלתי מוגבל של פירות מנגו טעימים… לפחות בעונה. לצערי הרב לא זכיתי להגשים את הפנטזיה, אבל אם יש לכם גינה ומספיק מקום ואם גם אתם אוהבים מנגו, אז אולי זו גם הפנטזיה שלכם ותרצו לגדל בגינה עץ מנגו.

כן… זוהי גם הזדמנות להדגיש כי מנגו הוא עץ די גדול. זהו לא שיח עגבניות אלא עץ גדול הדורש מקום ותנאים מתאימים. אבל מצד שני זוהי אינה משימה בלתי אפשרית. עד כמה גדול עץ המנגו? ובכן ישנם זנים שונים, והדבר גם תלוי בתנאים הסביבתיים של העץ, אך הוא בהחלט יכול להגיע לגובה של 10-30 מטר ועם שורשים המגיעים לעומק של 6 מטר.

עץ מנגו עשיר בפירות
עץ מנגו ענק ועשיר בפירות. גם השורשים מחלחלים לעומק

המנגו הגיע לישראל ממצרים בשנות השלושים של המאה העשרים ונערכו ניסויים בגידולו. הניסויים היו הצלחה גדולה ומאז גם פותחו זני מנגו מקומיים אשר מצליחים לשגשג במזג האוויר הישראלי. כיום ניתן להכתיר את גידולי המנגו בישראל כהצלחה גדולה והם מיוצאים גם למדינות אירופה בהם קר מידי בשביל לגדל מנגו.

מנגו מגרעין או שתיל מוכן

על מנת לחסוך זמן ולמנוע הסתבכויות אני ממליץ לגשת למשתלה ולקנות שתיל של עץ מנגו. שתילים אלו הם בדרך כלל שתילים מייחורים שהושרשו ולא מזרעי מנגו; דבר אשר יביא לתוצאות מהירות יותר. כמו כן כאשר משתמשים בזרעי מנגו, זה לא בטוח שהעץ יביא פירות ויתכן כי תצטרכו לבצע הרכבה בעתיד. זה מסבך את העניינים ולכן נראה לי יותר פשוט לרכוש במשתלה שתיל מנגו. כל עוד תעניקו לו את התנאים המתאימים, בבוא היום הוא יעניק לכם פרות מתוקים וטעימים.

אם בכל זאת תרצו לגדל את עץ המנגו שלכם מהגרעין, זה די פשוט ואפילו כיף. למה כיף? כי זה מתחיל בזה שאתם יכולים לאכול את המנגו. אחרי שתוכלו ותיהנו מהמנגו נשאר לכם הגרעין. למעשה הזרע של המנגו מתחבא בתור קליפה. פה ושם יצא לי לאכול מנגו שבו הגרעין כבר החל להתבקע לבד, אבל בשביל להנביט את הזרע כדאי לסייע לו באמצעות ביקוע הגרעין. אנחנו עושים זאת בעזרת סכין וכדאי להיזהר – אנו רוצים לבקע את הגרעין ולא את האצבעות. אולי יהיה זה רעיון טוב לתת לגרעין להתייבש על מנת שלא יהיה חלק, ואם יש לכם כפפות גינון זה גם יכול לתת לכם הגנה. אבל באופן כללי להיות זהירים! אם תסכלו על גרעין המנגו תראו שיש לו קצה אחד מחודד וקצה אחד קהה, הצד הקהה הוא הצד שתרצו לחתוך. המטרה היא לבקע איזה מרווח שאותו נוכל לבקע בעזרת האצבעות וכך נשלוף את זרע המנגו החוצה.

לאחר שיש לנו את זרע המנגו נוכל לשתול אותו בעציץ על מנת להנביט אותו. ישנו סיכוי גדול שכבר תוכלו לראות סימני נביטה לאחר שתסירו את קליפת הגרעין. במידה וישנה נביטה הקפידו לשתול את הגרעין כאשר נביטה היא בכיוון הנכון (כלפי מעלה). הקפידו על מצע אדמה עשיר בחומרים מזינים ושתלו אותו כאשר הנביטה מבצבצת. ייקח לו כמה שבועות עד שיגיח מעל פני האדמה ויצמיח עלים. בינתיים הקפידו על השקיה על מנת שהאדמה תהיה לחה. אל תשכחו שיש צורך בניקוז טוב, אתם לא רוצים אדמה רטובה ומים עומדים.

בבוא היום תצטרכו להעביר את שתיל המנגו לכלי גדול יותר או לגינה, שימו לב שיש לעשות זאת בתקופת האביב, אחרת ישנם סיכויים גדולים שהוא לא ישרוד.

אילו תנאים דרושים לעץ המנגו

עץ מנגו בוגר יכול ליהנות משמש ישירה, אך בשלבים הראשונים כאשר הוא קטן וצעיר הוא זקוק לצל, אחר כמה שעות של שמש ביום. חשוב לדעת שעץ המנגו הוא אינו נמצא בבית גידולו הטבעי. במקור עץ המנגו מגיע אלינו מהאזורים הטרופיים והוא אוהב חום ולחות גבוהה, מסיבה זו החורף הישראלי לא עושה לו שמח, אבל מצד שני הוא מצליח לעבור את החורף הישראלי בשלום. הקפידו על השקיה נכונה ודישון אורגני, חכו בסבלנות ובסופו של דבר המנגו ייתן לכם פירות. עץ מנגו, כמו כל העצים הטרופיים דורש השקיה מרובה; בעוד בארצות מוצאו הוא נהנה מעונה חמה ורטובה, הקיץ הישראלי הוא חם ויבש ועץ המנגו הבוגר זקוק לכמאה ליטר מים בכל השקיה.

כמה סבלנות דרושה? טוב האמת שבאמת דרושה הרבה מאוד סבלנות. הפרות הראשונים עשויים להופיע לאחר 6 שנים וכמותם תהיה קטנה. רק לאחר 15 שנה העץ יתחיל להפיק פירות בצורה סדירה ושופעת. לרבים ישנה ציפייה שפרי העץ ידמה לפרי שממנו השתמשו לצורך ההזרעה. האמת שאי אפשר לדעת, איכותו עשויה להיות פחותה או טובה יותר מאשר צמח האם.

זוג פירות מנגו על העץ
מנגו בוסרי. הסבלנות בהחלט משתלמת