איך לגדל שום בגינה

עבור חלקנו שום מעורר אסוציאציות של ריח פה חריף, אבל כל עוד לא לעסתם שינוי שום טריות, בסך הכל מדובר באחד מהירקות הארומטיים ביותר. ירק אשר יכול להיות תוסף נפלא לאינספור תבשילים, ממרחים ומאפים במבחר סגנונות. ולא רק שהוא טעים ומשדרג כל אוכל, הוא גם שופע בסגולות בריאותיות – מוריד את רמת הכולסטרול, מסייע במניעת הסתיידות עורקים, מסייע בהתמודדות עם דלקות פטרייתיות, מוריד את רמת הסוכר בדם, מסייע בעקיצות בעלי חיים ארסיים ועוד.

רובנו קונים את השום בסופרמרקט או בשוק, אך האמת שתוכלו בקלות לגדל את השום בבית או בגינה וליהנות מהספקת שום טרייה. אז איך מגדלים שום בגינה, להלן מדריך קצר מהשתילה ועד הקטיף. ולמה מדריך קצר? מכיוון שגידול שום בגינה הוא הדבר הפשוט ביותר.

שתילת שום

עונת השתילה המועדפת על השום היא בתקופת הסתיו או החורף. יש לשתול אותו במקום אשר זוכה לכמה שעות טובות של שמש ביום, לפחות 6-8 שעות של שמש ישירה. ניתן לשתול אותו ישירות בערוגות, אך אם תרצו לגדל אותו בעציצים עשו זאת בעציץ של 20 ליטר לפחות.

אדמת השתילה

השום אוהב אדמה מאווררת ועשירה בחומרים מזינים. לכן הכינו את האדמה באמצעות סילוק עשבים אשר מתחרים איתו על חומרי המזון. וודאו כי מדובר באדמה מאווררת וקלה. אם האדמה בגינה שלכם אינו כזו, העשירו אותה באמצעות תערובת קומפוסט איכותית.  על מנת להבטיח אדמה עשירה בחומרים מזינים ניתן להשתמש בביו סטימולנטים.

זריעת השום

החקלאים המגדלים שום בצורה מסחרית משתמשים בזרעים. אם תרצו זרעים תוכלו בקלות להשיג אותם בחנות הפרחים. אך זוהי לא הדרך היחידה וגם לא הדרך המועדפת.

הדרך הקלה ביותר לגדל שום בגינה היא באמצעות הנבטת שיני השום. למעשה בצורה זו תוכלו להצליח לגדל שום בכל עונות השנה. בוודאי שמתם לב שכאשר השום עומד הרבה זמן בבית מתחילים לבצבץ ניצנים ירוקים. אלו יכולים להתפתח להיות צמח שום בפני עצמו ובסופו של דבר להצמיח מתחת לאדמה ראש שום מלא לשימושכם. לכן כל מה שצריך זה לשתול באדמה את שיני השום שרכשתם בסופר והם יצמחו.

כדאי לבחור שיני שום גדולות ויפות, כך גם תקבלו בבוא הזמן ראש שום חזק ובריא.

שתלו את שיני השום בעומק של כ 2.5 סנטימטר, כאשר החלק המחודד פונה כלפי מעלה. כמו כן הקפידו על מרחק של 6-10 סנטימטר בין כל שן שום ששתלתם.

השקיה וטיפול

השקיית השום – מבחינת ההשקיה, השום אינו דורש הרבה מים, ריבוי מים עלול להזיק לו. השקו את השום רק כאשר האדמה יבשה. במידה ואתם מגדלים את השום בעציץ הקפידו על ניקוז טוב על מנת שלא ישהה באדמה רטובה הגורמת לריקבון השורשים.

התמודדות עם מזיקים – תכונותיו הטבעיות של השום מרחיקות מזיקים, כך שהצמח עמיד מאוד בפני מרבית המזיקים שיכולים להופיע בגינה. כך שאין צורך בפעולות הדברה. כמו כן יש לצמח השום עמידות למחלות והוא חזק למדי. נקודות החולשה של השום היא הקור, בתקופות קור השום רגיש לפטריות הגורמות לריקבון השום. במקרה שכזה יש לעקור את שתילי השום הנגועים על מנת שהריקבון לא יעבור לצמחים האחרים.

טיפול בשום – בחודשי הקיץ השום יצמיח עמודי תפרחת ועליהם תפרחת המורכבת מפרחים קטנטנים, הקפידו לגזום את ראש התפרחת. אינכם צריכים אותו והוא רק גוזל משאבים מהצמח. יתר על כן, הפרחים יפיקו זרעים המתפזרים לכל עבר וצמחי שום יכולים להשתלט על כל הגינה.

קטיף השום

השאלה הראשונה היא מתי אפשר לקטוף את השום. השום נמצא בשיאו כאשר העלים שלו מתייבשים. אם אתם רואים שעליו מצהיבים תוכלו לדעת שהוא כמעט מוכן, תתאזרו בסבלנות רק עוד קצת ואז תוכלו לקטוף את השום. הפסיקו להשקות את השום כאשר העלים מתחילים להצהיב. תקופת הזמן הממוצעת בין ההשקייה האחרונה לבין הקטיף היא כשבועיים.

מצד שני גם אל תחכו יותר מידי. אם חשבתם שניתן לתת לו לחכות באדמה ולהוציא אותו רק כאשר תרצו להשתמש, זוהי טעות. הפרקטיקה הנכונה היא להוציא ולייבש אותו. כאשר השום נשאר זמן רב מידי באדמה ראש השום מתחיל להתפצל והופך להיות רגיש יותר למחלות וריקבון.

האינסטינקט של רוב האנשים הוא פשוט לעקור את צמח השום הקמל בתנועת משיכה של סוף העונה… השיטה הנכונה היא לחשוף את ראש השום באמצעות סילוק האדמה ואז להרים אותו. ניתן לעשות זאת בקלות בעזרת האצבעות.

אם יצאו לכם הרבה גידולי שום בוודאי תרצו לשמור אותם לאורך זמן. אך אל תמהרו להכניס אותם למקרר. ראשית, יש לייבש את השום במשך שבועיים. ייבוש השום נעשה באמצעות תלייתו הפוך על חבל כשהוא מאוורר, יבש ומוצל. רק לאחר מכן, תוכלו להכניסו לקירור. באופן זה, השום יחזיק מעמד זמן רב יותר.

ולסיום, הערה חשובה: אמנם מטרת הגידול היא פקעת השום, אך גם עלי השום ניתנים לאכילה.