איך לגדל אפונה בגינה

אפונה היא צמח ממשפחת הקטניות ואנו מרבים להשתמש בו במטבח. עבור רוב האנשים אפונה היא המצרך שמגיע בקופסאות שימורים או שקיות קפואות, ואחרים עשויים לעשות גם שימוש באפונה מיובשת. אפונה טרייה היא קצת פחות זמינה וחבל, אך מי שבאמת רוצה ליהנות מהאפונה בשיא טריותה ועם כל יתרונותיה הבריאותיים יכול בקלות לגדל אפונה בגינה.

לתשומת לבם של הצמחונים, אפונה מכילה כ-22% חלבון והיא נחשבת לאחד המקורות הטובים של חלבון מן הצומח. מעבר לכך היא עשירה בוויטמינים רבים, מינרלים וסיבים תזונתיים. כך שבהחלט תרצו אותה בתזונה שלכם. הסיבים התזונתיים שבאפונה מסייעים בבעיות עיכול ומונעים עצירות. האפונה גם מומלצת מאוד לנשים בהיריון, זאת בזכות החומצה הפולית וויטמינים מקבוצת B.

וכמובן שהיא גם טעימה מאוד. ניתן להוסיף אפונה למרקים ותבשילים שונים ואפילו חביתות. היא משתלבת מעולה עם אורז, קינואה ותפוחי אדמה. אנו סומכים עליכם שתוכלו למצוא שפע של מתכונים טעימים העושים שימוש באפונת גינה.

מרק אפונה – מעדן אמיתי שניתן להכין מאפונה תוצרת בית

איך לגדל אפונה בגינה

אפונה מגדלים מזרעים, שהם גם החלק האכיל בצמח האפונה. לא ניתן להשתמש בזרעי אפונה קפואים או משומרים, תצטרכו לרכוש זרעי אפונה מיובשים; אותם תוכלו להשיג בקלות בחנויות הפרחים והמשתלות.

זריעת אפונה

התקופה המומלצת לזריעת אפונה באקלים הישראלי היא לקראת החורף, בסביבות חודש נובמבר. האפונה אוהבת קור, אך קור חזק מידי עשוי לעכב את הנביטה ולגרום בסופו של דבר לריקבון הזרעים.

בטרם הזריעה מומלץ להשרות את זרעי האפונה במים למשך 12 שעות על מנת לזרז את הנביטה.

לצורך זריעת האפונה הקפידו על אדמה מאווררת ולחה. האפונה אוהבת זרחן ואשלגן, אך עודף נתרן עשוי לגרום לגידול של עלים רבים ופחות תרמילי אפונה. על מנת לשמור על איזון טבעי ונכון כדאי להעשיר את האדמה בביו סטימולנטים ולהימנע מדשנים כימיים אשר עלולים לפגוע בתוצאות בגלל חוסר הניסיון בתחום.

עומק הזריעה – זרעו את האפונה בעומק של כ 2 סנטימטר ובשורות, כאשר המרחק בין כל זרע הוא 10 ס“מ, ו 40 סנטימטר בין שורה לשורה. יתכן שתצטרכו לכסות את אזור השתילה בעת הגשמים על מנת למנוע מהגשם לסחוף את האדמה. הנביטה תתרחש לאחר כשבוע עד שלושה שבועות. אם אתם שותלים את האפונה בעציץ, הקפידו על עציץ בנפח של לפחות 3 ליטר.

האפונה אינה חייבת שמש ישירה אך חשוב שיהיו לה כמה שעות טובות של אור ביום (לפחות 6 שעות). אך שמש ישירה בהחלט משפרת את כמות היבולים, איכותם וטעמם המתקתק.

שימו לב כי האפונה היא צמח מטפס ויש להניח תשתית אשר תאפשר לאפונה לטפס ולגדול עלייה. האפונה יכולה להגיע לגובה של 2 מטר.

קצב הגידול של צמח האפונה הוא מהיר למדי.

השקיית האפונה ואופן הטיפול בה

כיוון שמדובר בגידול חורף, כל עוד ישנם גשמים אין צורך להשקות את האפונה. במידה וישנה הפוגה בגשמים הקפידו להשקות על מנת לשמור על האדמה לחה.  במידה וישנם עשבים בשטח הגידול יש להסיר אותם בצורה ידנית, אלו מתחרים עם האפונה על החומרים המזינים בקרקע. חשוב לעשות זאת בזהירות ולהשתדל כמה שפחות להפריע לשורשי האפונה הרגישים.

התמודדות עם מזיקים – הסכנה הגדולה לאפונה היא מחסור במים, בעיקר בתקופת הפריחה. לכן חשוב להקפיד שהאדמה תהיה לחה. כמו כן גם גלי חום בחורף פוגעים בגידול האפונה. כמו כן היא חשפה לכנימות ופטריות. אסטרטגיה טובה להרחקת כנימות היא באמצעות שתילת צמחים ארומתיים בעלי תכונות הדוחות כנימות בסביבת הגידול. למשל תוכלו לנסות לשתול בזיליקום ורוזמרין.

קטיף האפונה

 מרגע השתילה ועד לקטיף הפרות עוברים כ 2-4 חודשים. פריחת האפונה מתרחשת בחורף, בין החודשים דצמבר לפברואר. האבקת האפונה מתבצעת על ידי דבורים. מיד לאחר הפריחה מתחילים להתפתח תרמילי הזרעים, אותם ניתן לקטוף כאשר התרמיל מלא ועבה.  כלומר יש לקטוף אותו כאשר הוא עדיין ירוק. מומלץ לעשות את הקטיף בשעות הבוקר. הקפידו לקטוף את התרמילים הבשלים על מנת להגביר את קצב הצמיחה של תרמילים נוספים.

צמח האפונה הוא די שברירי, כך שלא תרצו למשוך בכך את התרמיל. אחזו בצמח ותלשו את התרמיל. את התרמיל ניתן לפתוח בעזרת האצבעות ובתוכו תמצאו את זרעי האפונה. ניתן לאכול את האפונה טרייה או מבושלת. שימו לב שמוטב לקטוף מוקדם מידי מאשר מאוחר מידי, כאשר מתעכבים זרעי האפונה הופכים למרירים.

אם תרצו לשמור זרעי אפונה לעונת השתילה הבאה, הניחו לתרמיל להצהיב לפני שאתם קוטפים אותו. את הזרעים היבשים שימרו במקום חשוך, קריר ויבש עד לעונת השתילה הבאה.

ניתן לשמור את האפונים בקירור למשך כ 5 ימים. עטפו אותם בנייר והכניסו לשקיות פלסטיק אטומות.  נית גם לשמור את האפונה בהקפאה.

אפונים לצד התרמילים שלהם
אפונים לצד התרמילים שלהם

אם תרצו לאכול את האפונים טריים, רצוי לעשות זאת בסמוך לקטיף על מנת ליהנות מהטעם המושלם. אם לא אוכלים אותם מייד עדיף להשתמש באפונים לצורך בישול.