הידרופוניקה באיחוד האמירויות

לאחרונה, בעקבות הסכם השלום עם איחוד האמירויות הערביות אנו שומעים הרבה על דובאי ואבו דאבי. על פי הפרסומים, יחסים ושיתופי פעולה עם איחוד האמירויות קיימים כבר הרבה מאוד שנים. עכשיו כאשר הם הופכים להיות לרשמיים נפתחות דלתות חדשות והדבר מעורר עניין רב, גם בענף החקלאות. לא מזמן יצא משלוח ראשון של תוצרת חקלאית לדובאי, אך זוהי רק סנונית ראשונה ויתכן שלאמירויות המפרץ יש עוד פוטנציאל גדול; לא רק עבור ספקי התוצרת החקלאית, אלא גם עבור יצרני הדשנים האורגניים אשר מתאימים לגידולים ההידרופוניים.

למה דווקא הידרופוניקה?

דובאי היא מדינה קטנה, אך יש בה אוכלוסיה גדולה יחסית לגודל המדינה ולזה מתווספים גם הכמויות הגדולות של תיירים המבקרים במדינה. לא פשוט לספק מספיק תוצרת חקלאית לכל דובאי, בעיקר בהתחשב בכך שמדובר במדינה מדברית בעלת מחסור בקרקעות חקלאיות ומחסור במים. מצב דומה בכל יתר אמירויות האיחוד.

על מנת לספק את הצרכים של השוק המקומי לתוצרת חקלאית טרייה, ומבלי להיות תלויים ביבוא, השקיעה אבו דאבי 100 מיליון דולר בהקמת חווה הידרופונית ענקית. כיום 80% מהמזון באיחוד האמירויות מקורו בייבוא, ובאמצעות ההשקעה בחווה זו מקווים לשנות זו. חווה הידרופונית זו היא ייחודית, הן מבחינת סדר הגודל שלה והן מבחינת הטכנולוגיות המוטמעות בה. חווה זו אמורה להעניק לגידולים תנאי אור ואקלים הולמים בצורה מלאכותית.

חווה זו משתרעת על פני כחמשת אלפים מ“ר וכבר בשנה הבאה אמורה לספק לתושבי המפרץ תוצרת חקלאית. חווה זו עונה על האתגרים איתם מתמודדות מדינות המפרץ – קרקעות שאינן מתאימות לגידולים חקלאיים, טמפרטורות גבוהות ומחסור חמור במים. בחווה זו מוטמעות טכנולוגיות מתקדמות אשר יאפשר להעניק לגידולים את התנאים האופטימליים, תוך כדי הישענות על מערכת הממחזרת את המים ומנצלת אותם בצורה המרבית.

נכון לעכשיו, עד כמה שידוע לנו, חברות ישראליות אינן מעורבות בפרויקט. אך מכיוון שישראל היא מדינה מובילה בטכנולוגיות חקלאיות אשר עונות על בעיות דומות לאלו שאיתן מתמודדות מדינות המפרץ, בהחלט ישנו מקום לשיתופי פעולה בעתיד בתחום הטכנולוגיות החקלאיות והדשנים.